Systrarna

Systrarna

En kväll med två operor

SPELAS 26 mars – 8 maj 2022

SCEN Storan

SPRÅK Suor Angelica italienska, textas på svenska och engelska

SPRÅK På andra sidan havet svenska, textas på svenska och engelska

LÄNGD ca 2 tim 30 min inkl. paus

ÅLDER från 12 år

Bläddra i program

Suor Angelica

På andra sidan havet

Under det gemensamma namnet Systrarna presenterar vi en helkväll med två operor i regi av Staffan Valdemar Holm och scenografi av Bente Lykke Møller. Två poetiska och starka berättelser om människor som drabbas hårt av livets omständigheter: Puccinis Suor Angelica och Catharina Backmans nyskrivna På andra sidan havet, baserad på Birgitta Trotzigs novell.

I den första operan möter vi syster Angelica – nunnan som ofrivilligt fått gå i kloster för att hon fött ett utomäktenskapligt barn. I den andra, fostersystrarna Siri och Iris, som skiljs åt på grund av fattigdom och svält och aldrig slutar längta och leta efter varandra.  

Båda operorna framförs av samma ensemble, med solister och Malmö Operakör. 

”Ett möte mellan skönhet och mörker”

Sofia Nyblom, DN

REGI, SCENOGRAFI & LJUS 

För regi och scenografi svarar Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller. Med sitt sparsmakade och ärliga uttryck har de gjort en mängd uppmärksammade och prisade uppsättningar, bland annat på Dramaten och Kungliga Operan, och hos oss senast Aida och La Gioconda. Som så många gånger tidigare samarbetar de här med den framstående ljussättaren Torben Lendorph. 

SUOR ANGELICA  

Giacomo Puccinis Suor Angelica är en berörande, vacker opera som behandlar förlust, saknad och förlåtelse. Det är en av mycket få operor med enbart kvinnliga roller. Operan utspelar sig i ett kloster i Siena på 1600-talet, där den adliga Angelica spärrats in efter att ha fött ett utomäktenskapligt barn.

Verket komponerades 1917 och när det var färdigt lät Puccini spela det i ett kloster där hans syster Iginia var nunna. Både musiken och handlingen gjorde djupt intryck på nunnorna, vilket Puccini såg som en bekräftelse på att han lyckats skapa den rätta klosteratmosfären. Operan hade urpremiär på Metropolitan i New York 1918.

PÅ ANDRA SIDAN HAVET 

”Men hon visste ju att någonstans i världen hade hon en syster – det var ett hopp. Och en dag bröt hon alltså upp från sina uppgifter i byn och från sitt liv som det hade blivit – hon bröt upp och gav sig ut för att leta efter sin syster.”

Ur novellen På andra sidan Havet

På andra sidan havet är en helt nyskriven opera med musik av Catharina Backman och libretto av Maria Sundqvist. Handlingen bygger på en novell av Birgitta Trotzig och det är första gången någonsin som Trotzig dramatiseras. 

Den skånska författaren Birgitta Trotzig, som satt på stol nummer 6 i Svenska Akademien från 1993 fram till sin död 2011, skrev med ett poetiskt och intensivt språk. Hennes berättande återknyter till genrer som legender, bibliska berättelser och hymner. Så även På andra sidan havet, som är en grym saga med inslag av verklighet.

Handlingen utspelar sig i Ryssland i slutet av 1800-talet. Ett fattigt par får sitt första barn och tar samtidigt hand om ett hittebarn. De båda flickorna växer upp som systrar och är oskiljaktiga. När fadern tvingas ut i kriget adopterar modern bort den egna dottern till en välbärgad familj, i hopp om att hon ska får ett bättre liv utan fattigdom. Systrarna skiljs åt men slutar aldrig längta och leta efter varandra.

 

UPPHOVSPERSONER
SUOR ANGELICA

MUSIK Giacomo Puccini 

LIBRETTO Giovacchino Forzano

PÅ ANDRA SIDAN HAVET

MUSIK 

LIBRETTO Maria Sundqvist

(efter en berättelse av )

KREATIVT TEAM
DIRIGENT Patrik Ringborg

REGI Staffan Valdemar Holm

SCENOGRAFI & KOSTYM Bente Lykke Møller  

LJUS Torben Lendorph  
PÅ SCEN
SYSTER ANGELICA

SYSTER ANGELICA Elin Rombo  

ABBEDISSAN Elisabeth Jansson 

FURSTINNAN Anna Larsson 

SYSTER ZELATRICE ivrerskan Mathilda Bryngelsson*

NOVISMÄSTARINNAN Emma Lyrén Fernandez

SYSTER GENOVIEFFA Kine Sandtrø*

SYSTER OSMINA Malin Liljefors Parkler

SYSTER DOLCINA

SJUKSYSTERN Danka Milacic

TIGGARSYSTRARNA Anna-Kajsa Holmberg och Ella Morin*

NOVISEN Elisabeth Freiding

LEKMANNASYSTRARNA Laine Quist och Marie Degener Troelsen

Malmö Operakör

Malmö Operaorkester

Malmö Operas barnkör

KORMÄSTARE Elena Mitrevska och Elinor Fryklund



PÅ ANDRA SIDAN HAVET

IRIS Elin Rombo

SIRI Elisabeth Jansson 

MODERN Anna Larsson

FADERN Anton Ljungqvist 

EN JORDEGUMMA Katarina Lundborg

EN SOLDAT Magnus Schou Vassbotn/Staffan Lindberg (6/5, 8/5)

EN ARMÉKOMMISARIE Ola Heinpalu*

ARMÉKOMMISARIENS FRU

PÅKLÄDAREN

EN REVOLUTIONÄR Naja Monrad Hansen

UNGA IRIS Klara Wemnér/Selma Olsson

UNGA SIRI Kerstin Karlsson/Hedvig Berne

Malmö Operakör

Malmö Operaorkester

KORMÄSTARE Elena Mitrevska och Elinor Fryklund

*Masterstudenter i musikdramatik i samarbete med

 

 

Foto: Malin Arnesson

”Intensivt”, ”estetisk precision”

Claes Wallin, Tidningen Opera

”Musikken i Backmans opera er også rigtig fremragende.”

Thomas Michelsen, Politiken, fyra stjärnor.

”Ett djärvt och genomtänkt grepp”

Matti Edén, Sydsvenskan

”Ett möte mellan skönhet och mörker”

Sofia Nyblom, DN

”Hela sångarlaget, inte minst barnen, imponerar stort.”

”Omtumlande och starkt berörande”

Edward Klingspor, SvD

”Plågsamt vackert”

”Sällan har Malmös operaorkester låtit så bra.”

Lennart Bromander, Aftonbladet

”Svårt att inte drabbas av musikens skönhet.”

Charlotte Wiberg, Expressen