Salome

Salome

VÄLJ DATUM

Salome är skandaloperan som fick revansch. När den hade världspremiär 1905 bröt den mot tidens konservativa ideal och moral – idag är den en av de stora klassikerna. Huvudrollen görs av den svenska storstjärnan Cornelia Beskow och för regin svarar hyllade Eirik Stubø.

Att sätta upp Salome är något av en happening för ett operahus. Ett storslaget projekt och en spännande utmaning för både sångare och orkester. För vår uppsättning svarar regissör Eirik Stubø som gjorde stor succé med Norma på Folkoperan.

Huvudrollen är en riktig kraftansträngning som kräver sin sångerska (som helst också ska kunna dansa!) och vi är mycket glada att kunna hälsa Cornelia Beskow tillbaka till huset. Sedan hon gestaltade Senta i Den flygande holländaren hos oss 2019, har hon firat triumfer med de riktigt stora rollerna på den internationella operascenen.

Från skandal till succé

Strauss mästerverk Salome har haft enorm påverkan på 1900-talets musik. Både musiken och handlingen stod i skarp kontrast till tidens traditionella ideal och moral. Publiken hade aldrig hört och sett något liknande.

Operan bygger på Oscar Wildes skandalpjäs med samma namn. Strauss använde ingen librettist utan strök vissa partier av pjäsen och tonsatte därefter Wildes text, översatt från franska till tyska av Hedwig Lachmann.

Precis som pjäsen, råkade operan ut för både censur och hård kritik från kyrkan och konservativa kretsar. På Wiens hovopera fick den inte spelas alls och på Metropolitan i New York stängdes den ner efter bara en föreställning.

Men någonting hände. Andra samtida kompositörer tog starkt intryck av Strauss musik och allt fler tog klivet mot modernismen. Med tiden omvärderades Salome för att idag vara ett av operalitteraturens stora mästerverk.

Handling

Profeten Jochanaan (Johannes döparen) har kritiserat hovets omoraliska leverne och sitter fången i palatsets källare. Under en fest kastar kung Herodes lystna blickar på sin styvdotter Salome. Hon äcklas av honom men är som besatt av Jochanaan. Hon förmår en tjänare att hämta fången och försöker kyssa honom. Han avvisar henne och hon blir fullständigt rasande.

Drottning Herodias vill att fången ska avrättas, men Herodes vågar inte döda en stor profet. För att komma bort från hela situationen lovar han att uppfylla alla Salomes önskningar om hon dansar för honom.

Salome dansar ’de sju slöjornas dans’ och ber som belöning om Jochanaans huvud på ett silverfat. Herodes kan inte säga nej och när hon kysser det avhuggna huvudet beseglar hon sitt öde.

Cornelia Beskow om Salome

Title Text: 
Cornelia Beskow om Salome

Upphovspersoner

MUSIK Richard Strauss
LIBRETTO Hedwig Lachmann

Kreativt team

DIRIGENT Patrik Ringborg
REGI Eirik Stubø
SCENOGRAFI Magdalena Åberg
KOSTYM- & MASKDESIGN Magdalena Åberg
LJUSDESIGN Ellen Ruge

Roller

SALOME Cornelia Beskow
HERODES Lars Cleveman
HERODIAS Karin Lovelius
JOCHANAAN Kostas Smoriginas
NARRABOTH Conny Thimander
HERODIAS PAGE Mathilda Bryngelsson
JUDE 1 Carl Rahmqvist
JUDE 2 Tor Lind
JUDE 3 Rickard Söderberg
JUDE 4 Fredrik Hagerberg
JUDE 5 Joel Kyhle
NASARÉ 1 Magnus Lindegård
NASARÉ 2 Darko Neshovski
SOLDAT 1 Caspar Engdahl
SOLDAT 2 Gustav Johansson
EN KAPPADOCIER Philip Christensson Gerrard
EN SLAVINNA Laine Quist

Fler på scen

Malmö Operakör