Fira livet! L' Chaim!

Musikalklassikern Spelman på taket håller än, en ständigt aktuell berättelse om kärlek, traditioner, mod, avsked och en stor dos humor och dans. Den är älskad av både publik och press.

Vilken bra musikal det här är!

Kvällsposten/Expressen, Gunilla Brodrej

 

”Om jag var en rik man…” sjunger den fattige mjölkhandlaren Tevje. Men med tre giftasvuxna och rebelliska döttrar har han också andra bekymmer. Följ med till den lilla byn Anatevka i tsarens Ryssland, där Tevje brottas med att försöka bevara de judiska traditionerna samtidigt som döttrarna vill frigöra sig och bygga sina liv på verklig kärlek.

Tevje menar att utan traditioner skulle de vara lika osäkra som en ”spelman på taket”. Ta del av en historia om förföljelse, kärlek och politik, lika aktuell idag som när den skrevs. Spelman på taket höll länge rekordet som den mest spelade musikalen på Broadway.

Regissör Orpha Phelan och hennes konstnärliga team, som har gjort vår rosade uppsättning, har tidigare på Malmö Opera gjort operorna Jenufa och Bohème. Stefan Solyom som är musikaliskt ansvarig dirigerar.

Philip Zandén och Katarina Ewerlöf

Philip Zandén, som mjölkhandlaren Tevje och Katarina Ewerlöf som hans fru Golde, rosas för sina roller i Spelman på taket.

KANSKE GÅR VÄRLDEN ATT FÖRÄNDRA

Innebär begreppet tradition en samling oföränderliga läror som går i arv genom generationerna? Eller är traditionen en berättelse som (måste) utvecklas över tid? Det är frågor som upptar den fattige mjölkhandlaren Tevje i Jerry Bocks klassiska musikal med klezmerinspirerad musik. Det är också frågor som sysselsätter vår samtid.

Tevje vill bevara de urgamla judiska traditionerna och har helt klart för sig hur var och en i samhället ska uppföra sig. Utan traditioner skulle livet te sig lika skakigt som för en spelman som försöker musicera balanserande på ett tak med risk att falla ner och bryta nacken…

Tevje sätts på stora prov; döttrarna tar sig ton och vill bestämma över sina liv och själva välja de män de vill gifta sig med. Det är dock inte nog med familjekonflikterna. Dessutom hotar oro i omvärlden; förföljelser och pogromer mot det judiska samhället under de politiska motsättningarna i det revolutionära Tsarryssland.

 

Akt 1

Mjölkhandlaren Tevje förklarar den betydelse Guds lag har för att ge balans i de judiska bybornas liv i den ryska byn Anatevka. Han beskriver den inre judiska cirkeln av samhället och den större cirkeln som omfattar kommissarien, prästen, och andra ryska auktoriteter. Han förklarar, »Vi vill inte störa dem och hittills har de inte brytt sig om oss«. Tevje menar att utan traditioner skulle hans och de judiska bybornas liv vara lika vingliga som… en spelman på taket. (Traditsye – tradition)

Tevjes hustru Golde och de fem döttrarna förbereder inför sabbaten. Äktenskapsmäklerskan Jente berättar för Golde att slaktaren Lejser Wolf är ett gott parti för äldsta dottern Tzeitel. Golde blir glad men oroar sig för att Tevje kan föredra en mer lärd man för sin dotter.  

Tzeitels två systrar, Hodel och Chava, undrar om äktenskapsmäklerskan någonsin kommer att hitta deras drömmars män (Hjälp mig, åh, hjälp mig). Tzeitel inser att fattiga flickor inte har så stora chanser men hoppas att hon kan gifta sig med sin barndomsvän skräddaren Motel.

Tevjes häst är skadad och han måste själv dra sin kärra. Han önskar att han hade en liten förmögenhet (Om jag var en rik man) 

Några bybor berättar för Tevje om att en våldsam pogrom utförts i en närliggande by. Perchik, en ung revolutionär student, läxar upp dem för att de bara pratar och inte gör något. Tevje bjuder hem Perchik till sabbatsmålet och ordnar att han ska undervisa döttrarna.

Motel försöker be Tevje om Tzeitels hand men tappar modet. Familjen och deras gäster välkomnar sabbaten. (Sabbatsbön).

Tevje går till värdshuset för att träffa Lejser Wolf. Trots sina tvivel samtycker han till gifter­målet med Tzeitel. Bybor, både  judar och ryssar, firar förlovningen (L'Chaim). 

På hemvägen möter Tevje den ryske kommissarien som varnar honom för att man planerar en demonstration mot judarna i Anatevka. 

Perchik undervisar småflickorna med hjälp av de heliga skrifterna. När han blir ensam med Hodel undervisar han henne hur det går till i världen genom dans.

Tevje berättar för Tzeitel om hennes förlovning med Lejser Wolf. Golde blir överlycklig, Tzeitel förtvivlad. Motel förklarar att han och Tzeitel redan lovat varandra att gifta sig. Efter en inre kamp med sig själv samtycker Tevje till deras äktenskap. Motel och Tzeitel jublar (Vilket mirakel).

Tevje ljuger ihop en mardröm (Drömmen) för att övertyga Golde om att äktenskapet med Lejser kommer att resultera i att slaktarens första fru, Fruma Sarah, kommer att döda Tzeitel. Golde blir så förfärad att hon går med på äktenskapet mellan Tzeitel och Motel.

Några ryssar ger sig sig på Chava. Fjedka, en ung ryss, skyddar henne. 

Byborna samlas till Tzeitels och Motels bröllop (Gryning, skymning). Lejser, först storsint, blir förbittrad över att det inte är hans bröllop. Perchik bryter mot traditionerna och går över gränserna mellan manligt och kvinnligt när han bjuder upp Hodel till dans. Snart följer de andra efter. Mitt under festandet dyker kommissarien och hans män upp och sätter byn i brand. 

 

Akt 2

Tevje samtalar med Gud om de senaste händelserna. Perchik berättar för Hodel att han måste tillbaka till Kiev för att arbeta för rättvisa i världen.  Nervös friar han till henne, hon säger ja och lovar att komma efter honom när han skickar efter henne (Nu har jag allt).  Tevje drabbas av svåra farhågor över att tillåta ytterligare ett äktenskap utan mäklare. Till slut ger han Hodel och Perchik sin välsignelse och tillåtelse.  

Kärlek tycks vara på modet! Tevje frågar Golde om hon tycker att deras arrangerade äktenskap omvandlats till kärlek (Är det kärlek?). 

Jente rapporterar till Tzeitel att hon sett Chava tillsammans med Fjedka. Hon har också information om att Perchik blivit häktad. 

Tevje följer Hodel till tågstation. Hon åker till Sibirien dit Perchik har skickats i fängelse (Mitt hem, mitt allt).

Byborna firar nytillkommet hos Motel och Tzeitel.

Chava lovar Fjedka att tala med Tevje om deras kärlek. Tevje vägrar att tänka tanken att dottern ska gifta sig med en ickejude. Mot denna tradition tänker han inte bryta.  

Golde berättar för Tevje att Chava och Fjedka gift sig hos prästen. När Chava ber Tevje om hans godkännande, vägrar han. (Chavaleh)

Jente försöker mäkla ihop de två yngsta döttrarna med två pojkar. Den ryske kommissarien kommer med beskedet att samtliga judar måste lämna byn inom tre dagar (Anatevka).  

De judiska byborna säger farväl till varandra. Några ska till USA, andra till Polen eller Det heliga landet. 

PRODUKTIONSTEAM

Översättning: Jan Mark, Lars Rudolfsson, Bo Ericsson
Scenografi & kostym: Leslie Travers
Ljus: Thomas C Hase
Koreografi & rörelseinstruktion: Lynne Hockney
Kampkoreografer: Hilde Veronika Östensson, Peppe Östensson
Ljud: Anders Ekstedt
Regi: Orpha Phelan
Dirigent: Stefan Solyom/Magnus Fryklund/Joakim Hallin

ROLLER

Tevje mjölkhandlare: Philip Zandén
Golde Tevjes fru: Katarina Ewerlöf
Tzeitel Tevjes & Goldes dotter: Tuva B Larsen
Hodel Tevjes & Goldes dotter: Kristin Lidström
Chava Tevjes & Goldes dotter: Kerstin Hilldén
Schprinzte Tevje & Goldes dotter: Nadja Forsman/Clara Liljedahl/Linnéa Svensson
Bjelke Tevje & Goldes dotter: Moa Holmström/Signe Klintman/Ella Strandberg
Jente äktenskapsmäklerska: Åsa Fång
Motel Kamzoil skräddare: Jonas Schlyter
Perchik student: Oscar Pierrou Lindén
Lejser Wolf slaktare: Michael Jansson
Mordcha världshusvärd: Bengt Krantz
Rabbinen: Björn Broström/Per Fernesten
Mendel rabbinens son: Tobias Nilsson/Jonas Samuelsson
Avram bokhandlare: Erik Gullbransson
Nahum tiggare: Thomas Hildebrandt/Stefano Olcese
Mormor Tzeitel: Ethel Schelin/Ingrid Zerpe
Fruma Sarah: Lotte Ohlander
Kommissarien ryss: Anders Jakobsson
Fjedka ryss: Erik Espinoza
Schandel Motels mor: Marie Degener Troelsen/Helena Härnryd
Spelmannen: Patrik Mårtensson/Benjamin Mönnekes
Scenmusiker ackordeon: Minna Weurlander/Julie Schade
Scenmusiker klarinett: Emil Goldschmidt/Samuel Baena Pérez
Swing dans/teknik: Jonas Svensson

Ensemble: Ulrika Ånäs, Lisa Romée, Kitty Chan, Tommy Englund, Oskar Kongshöj, Jacob Walleberg, Pontus Wonkavaara, Frank Sehlstedt, Ingrid Zerpe

Bybor: Karl Elofsson/Martin Milanov/Arvid Wide/Max Liljedahl/Leon Mentori/Joel Yebio/Ville Andersson/Felix Bergman/Noel Tufvesson/David Renner Heldius/Sigge Löfgren/Folke Ohlander/Klara Jansson/Juli Nilsson/Thia Skogmar

Malmö Operakör & Malmö Operaorkester

Zandén och Ewerlöf står för starka skådespelarinsatser, medan den unga generationen tillför de ljuva rösterna.

DN, Johanna Paulsson

 

Vilken bra musikal det här är!

Kvällsposten/Expressen, Gunilla Brodrej

 

Rik, rörande och rolig Spelman på taket. /.../ Missa den inte!

Skånska Dagbladet, Yvonne Erlandsson

 

En udelt førnojelse. Fem av sex stjärnor.

Jyllandsposten, Henrik Lyding

 

Tidlöst drama i fin uppsättning.

Kristianstadsbladet, Martin Lagerholm

 

Lika drabbande som angelägen.

Kulturnytt, David Richter

 

Spelman på taket förblir ett toppnummer i musikalgenren.

Sydsvenskan, Carlhåkan Larsén