Alexandra Frid Giertz
Alexandra Frid Giertz är pedagog & operasångare .
Vad pratar ni om när ni gör klassrumsbesök?
“När vi träffar en klass, oberoende av ålder, så pratar vi så klart om operahuset. Då frågar vi hur många olika yrken de tror att det finns på Malmö Opera. Vi gör en jämförelse med skolan, där det finns ungefär tio olika yrken. På Malmö Opera finns det 111. Då tappar både elever och lärare hakan.”
Vad har barn för fördomar om opera?
“Ofta är det vuxna som har en schablonbild av vad opera är och hur man är som operasångare. Riktigt små barn har inga förutfattade meningar. Men det man får höra när man frågar, och eleverna vågar svara, är att operasångare skriker. Men några vet också att man berättar en handling med sång, och det är ju spot on.”
Vad pratar ni mer om?
“Vi pratar om operarösten. Vi förklarar att opera är en väldigt gammal konstform som har 400 år på nacken. På den tiden hade man inga mikrofoner och vi operasångare är ju lite konservativa på det sättet att vi fortsatt undviker att använda dem. Då måste man lära sig att sjunga på ett speciellt sätt för att höras. Man går i skolan väldigt länge och får en viss teknik för att orka. Man kan inte stå och skrika, förklarar vi för eleverna. Står man och skriker en hel kväll har man ingen röst dagen efter. Så vi berättar att vi är väldigt måna om våra röster. Och så får de prova att sjunga själva och även regissera oss.“
Vad ska de ta med sig från era besök?
“Jag vill gärna att de ska ha med sig något ljudexempel från operan de ska se, så de har hört tonspråket av just den kompositören. Vi berättar inte hur opera slutar, men de ska ha bra koll på de olika karaktärerna och handlingen. De ska ha närmat sig opera, blivit lite nyfikna.”
Det vi brukar säga till eleverna är att de nog kommer att tycka att det är lite märkligt de första minuterna att allt sjungs, om man inte är van. Men sedan köper man hela konceptet och bara far med.
Hur är barn som publik?
“En väldigt rolig publik. Man får ganska snabbt en reaktion, så man vet om man är rätt på det eller inte. Det vi brukar säga till eleverna är att de nog kommer att tycka att det är lite märkligt de första minuterna att allt sjungs, om man inte är van. Men sedan köper man hela konceptet och bara far med. Man sitter inte och ifrågasätter läsarten. Barn är snabba på det här med fantasi.”
Är det något speciellt man måste tänka på när man sjunger för barn?
“Egentligen är det ingen skillnad. Jag vill vara tydlig både för vuxna och barn med uttryck och text. En skillnad kan vara att en vuxen publik ”kan sin opera”. Om jag sjunger för en operavan publik och det är ett klassiskt stycke, vet kanske många i salongen hur det “ska” låta. Alla har hört det 1000 gånger med Maria Callas. Men sjunger jag något här på Operaverkstan är det oftast nyskrivet. , ingen i publiken kan verket. Då har barn och vuxna samma ingång i föreställningen och det är spännande.”
Du har ju sjungit på scener av många olika storlekar. Hur är det att sjunga på Verkstan?
“Jag älskar att sjunga på Verkstan. Jag brukar säga till de som inte är så vana att gå på opera att Verkstan är en väldigt bra scen att gå till eftersom man är så nära och operorna framförs på svenska. Man kan inte zona ut och börja titta i taket. Man blir indragen i handlingen direkt. Det kan vara smart att börja på Operaverkstan om man är nyfiken på opera.”