Martin Rausér Porsback
Martin Rausér Porsback är golvljustekniker på Malmö Opera.
Du är golvljustekniker. Vad betyder det?
“Det betyder att jag springer bakom scenen, lagar grejer, sätter upp grejer, ser till att allt funkar och finns på sin plats. Mycket av utbildningen jag gått igenom har handlat om inmontering av LED i olika scenografiska delar, men också programmering och servicearbete. Det är spännande och spretigt, jag tycker om att kunna göra olika saker. Kunna spendera två dagar i serviceverkstan med att skruva sönder rökmaskiner och sedan ha flera dagar när man sitter och riktar tre, fyra lampor på en specifik grej för att få det perfekt. Det är stressande och givande att veta att vi kan få det jäkligt bra och försöka komma fram till hur vi ska komma dit.”
Vad gör ett ljus bra?
“Läsbarhet och anknytning till historien. Man kan kasta färger och lampor på allt, så blir det fräckt. Men att med enkelhet kunna följa en sjungande sångare på scen och dessutom kunna känna, mer än att se, ljuset som en uppbyggande bakgrund, det talar till mig. Ett exempel är att använda sparsmakat med färg och kallare toner när det är något ledsamt som händer, till skillnad mot att använda stora rörelsemönster och skarpa färger när det är något pampigt som pågår. Och kunna växla mellan det i samma produktion. Det är som att lägga ett filter på ett foto. Du kan ha känslan av att det är varmt och trevligt eller så kan du ha känslan av att det är kallt och hemskt. Man tänker kanske inte på att det ligger ett filter, men det höjer upplevelsen av vad som sker.
Man kan kasta färger och lampor på allt, så blir det fräckt. Men att med enkelhet kunna följa en sjungande sångare på scen och dessutom kunna känna, mer än att se, ljuset som en uppbyggande bakgrund, det talar till mig.
När man jobbar på ljusbryggan måste man kunna repellera ned i rep. Hur är det?
“Inte det roligaste jag gjort. Jag har inget problem med höjder, men det är en automatisk repbroms. Du kan inte hålla emot och stanna först och sedan sänka ner dig. Du kliver av bryggan, sedan sänker den dig. Jag har repellerat själv, det har jag inga problem med, men de automatiska är inte roliga.”
Hur har ljustekniken utvecklats sedan du började?
"Färgåtergivning i LED-ljus. Tidigt var RGB grejen inom LED. Allt eftersom har man lagt till fler typer av dioder. Vitt, till att börja med. Amber. Nu lägger man ofta till mintgrönt. Tidigare var det i princip omöjligt att få till en bra vit. Det är det inte längre, man har kommit väldigt långt. Jag tycker inte riktigt om att använda ordet naturligt, för det är inte det vi håller på med, men man eftersträvar oftast en naturlig look på ljuset. Vi har kommit till en punkt nu när man kan åstadkomma det. Det kunde man inte när jag började med teater. Men det kanske säger mer om de ställen jag var på...“
Så de gamla färgfiltren i plast är borta?
“Vi använder dem fortfarande ganska mycket. Det finns en traditionalistisk ådra i ljussättarvärlden, och kanske huvudsakligen i operavärlden, där man fortfarande gärna använder glödljus. Man har vuxit upp med att ljus från en belysningskälla ska se ut på ett visst sätt och det är så det ser ut när man lyser på något med en PAR-kanna, ett starkt glödljus. I Salome förra säsongen hade vi en grid med 112 PAR-kannor. Man vet vad man får.”
Vad är det besvärligaste ljusdesigners kräver?
“Förutom att allt gärna ska vara klart samtidigt och i förrgår, så är det nog när de vill ha väldigt mycket extra. Det handlar inte om att det är svårt, det handlar mer om tidsåtgång. Vi har en grundrigg, som vi i princip kan starta upp och använda utan förberedelse. Utöver det kan vi hänga extra grejer i riggen. Och utöver det kan vi använda oss av sidostående ljustorn, så kallade balettorn. Vi har extra rökmaskiner och extralampor på rullvagnar. Ju fler saker vi har på golvet, desto mer förberedelsetid är det. Så förberedelser för oss på ljuset inför en föreställning kan vara allt mellan en halvtimme och två och en halv timme, beroende på vad ljussättaren vill använda.
Standardriggen? Vad finns i den?
“Standardriggen består huvudsakligen av två typer av lampor, båda rörliga. Den ena är en profil, en spot, den andra en wash. Profil ger ljus för specifika punkter, washen ett brett mjukt ljus som färgar in stora områden. Vi har sex stora ljustrossar ovanför scenen där det hänger blandat av de typerna. Utöver det har vi mer fasta, konventionella saker i proceniet. Sedan har vi förscenstornen för att täcka in förscenen. Sedan har vi rörligt och fast ljus på följebryggan. Sedan har vi frontljus och konventionella lampor på balkongen.”
Hur många glödlampor har du bytt genom åren?
“Förra säsongen kanske ett 50-tal på 1000 watt plus. Jag vet inte. Många!”