Malmö Opera på lastbil - Det stora oväsendet

Malmö Opera på lastbil - Det stora oväsendet

BAROCKOPERA I EN AKT

SPELAS på turné 3-23 juni

LÄNGD 60 min

SPRÅK svenska

I samarbete med

För femte året i rad ger vi oss ut på lastbil i Skåne och spelar på gator och torg. Den här gången med en svart komedi om ”det stora oväsendet”, 1600-talets masshysteri där människor pekade ut varandra som häxor för att skydda sig själva från kyrkans dom. Dåtidens cancelkultur.

”Jisses så fint det var”

Skånskan, Jan Olsson

Till tonerna av Vivaldi, Händel, Rameau med flera bjuds publiken på en resa i tiden. Vi möter skådespelerskorna Märet och Hedin och deras musiker, som slår upp luckorna till sin teatervagn på stadens torg. De ska spela en pjäs om den plikttrogna riddaren Ruggiero som tappar sans och vett när han träffar den förföriska och trolldomskunniga Alcina.

Men pjäsen blir hela tiden avbruten av olika personer som stör och lägger sig i. Den spetälska Sill-Maja för oväsen, hovsångerskan Franziska försöker stjäla rampljuset för egen del och stadens lokala häxjägare Pastor Hornaeus försöker avbryta detta satans påfund och helst hitta en häxa att ställa inför rätta.

Situationen blir allt mer ansträngd och det dröjer inte länge förrän häxanklagelserna viner kors och tvärs över torget. Det stora oväsendet skonar ingen och snart nog sitter alla i klistret. Tänk den som hade haft lite äkta trollkraft ändå…

 

MANUS & SÅNGTEXTER Rickard Söderberg

REGI Clara Svärd
SCENOGRAFI, KOSTYM & MASK Marika Feinsilber

KAPELLMÄSTARE & CEMBALLIST Albert van Pham
VIOLINIST Samuel Lundström

 
ROLLER

SILL-MAJA Elin Eriksson

FRANZISKA ASSARINA STADING Ella Morin

MÄRET JOHANNISSON Kine Sandtrø

HELENA SOFIA SMEDBERG (aka HEDIN) Mathilda Bryngelsson

LAURENTIUS CHRISTOPHORI HORNAEUS Ola Heinpalu
 

Foto: Jonas Persson

”Inte minst när Silla-Maja, gestaltad av Elin Eriksson, bröt ut i svordomar och andra kraftord på bredare skånska än man hört ens i Veberöd.”

”Jisses så fint det var”

Jan Olsson, Skånskan

"Mycket hög klass"

Matti Edén, Sydsvenskan

”Vitsig, respektlös opera under bar himmel”

Mattias Gejrot, Kristianstadsbladet/Ystads Allehanda