Roméo et Juliette

VÄLJ DATUM

Världens mest kända kärlekshistoria får här en annorlunda tvist när handlingen förläggs till de mer ljusskygga delarna av 1800-talets New York. Gounods vackra, romantiska musik står i stark kontrast mot den mörka, farliga värld där Roméo och Juliette möter sitt öde.

Det är nyårsafton 1889, på randen till ett nytt decennium. I hjärtat av New York har den rika familjen Capulet bjudit in till en spektakulär cirkusfest. Just denna magiska natt träffar dottern Juliette sitt livs kärlek Roméo. Men Roméo tillhör fiendefamiljen Montague, invandrare från Italien som fightas med familjen Capulet om makten över affärsverksamheten på New Yorks skuggsida.

När festen är slut tränger sig den mörka, farliga och kvävande verkligheten på. Roméo och Juliette har inte en chans när konflikten mellan deras familjer blossar upp i ett blodigt gängkrig som slutar i tragedi.

EFTERLÄNGTAD SUCCÉ

Den franska 1800-talstonsättaren Charles Gounods version av Shakespeares klassiska kärlekshistoria blev en succé direkt vid urpremiären på Théàtre Lyrique i Paris 1867. Något han desperat behövde efter att tre gånger ha försökt skriva en opera som kunde leva upp till framgången med Faust ett decennium tidigare.

Gounod hade övervägt att göra en opera av Romeo och Julia en längre tid och när han väl satte igång lade han hela sin själ i arbetet. Han isolerade sig i den lilla kuststaden Saint-Raphael i Provence för att komponera ostört. På en månad hade han ett färdigt utkast och ett år senare var hela operan klar.

En kuriositet är att Gounod tillägnade sitt verk Sveriges kung Karl XV.

SNABBT POPULÄR

Att urpremiären sammanföll med världsutställningen i Paris var ett lyckokast. Staden vimlade av tillresta gäster och digniteter från när och fjärran och operan blev snabbt populär. Operan spreds snabbt över världen. Den svenska premiären ägde rum på Stockholmsoperan inom ett år. I Frankrike var den långt in på 1900-talet ett av Parisoperans mest populära repertoarinslag och den uppfördes under många år som inledning av säsongen på Metropolitan Opera i New York.

Gounod tyckte inte att hans opera skulle spelas på ett speciellt sätt. Tvärtom menade han att den skulle kunna anpassas till olika typer av publik. Och så har den överlevt fram till idag, i många olika former anpassade efter vilka sångare som medverkar, vilken publik den spelas för och hur regissören vill framföra verket.

BRITTISK REGISSÖR

Regissör är brittiska Amy Lane, som är chef för Copenhagen Opera Festival och tidigare var biträdande regissör på Royal Opera i London. Hon har regisserat en mängd uppsättningar i huvudsakligen Storbritannien, men även runt om i Europa samt i USA och Australien. Senast La bohème på Den Norske Opera och Valkyrian på Longborough-festivalen.

MUSIK Charles Gounod
LIBRETTO Jules Barbier, Michel Carré
Baserad på William Shakespeares verk

DIRIGENT Patrik Ringborg
REGI Amy Lane
SCENOGRAFI Emma Ryott
KOSTYM Emma Ryott
KOREOGRAFI Nick Winston
LJUS Charlie Morgan Jones

ROLLER

JULIETTE Kseniia Proshina
ROMÉO Sehoon Moon
MERCUTIO Orhan Yildiz
FRIAR LAURENT Alexander Roslavets
COUNT CAPULET Mark Stone
TYBALT Thomas Volle
STEPHANO Emma Sventelius
GERTRUDE Emma Lyrén Fernandez
JEAN NN*
HERTIGEN AV VERONA NN*

Malmö Operakör
Malmö Operaorkester

*NN = No Name (roll ej tillsatt)