Roméo och Juliette omfamnar varandra

Roméo & Juliette

VÄLJ DATUM

Världens mest kända kärlekshistoria får här en annorlunda tvist när handlingen förläggs till de mer ljusskygga delarna av 1800-talets New York. Gounods vackra, romantiska musik står i stark kontrast mot den mörka, farliga värld där Roméo och Juliette möter sitt öde.

”Storslagen teater, /…/ drabbar rätt i solarplexus.”

DN, Sofia Nyblom

Det är nyårsafton 1889, på randen till ett nytt decennium. I hjärtat av New York har den rika familjen Capulet bjudit in till en spektakulär cirkusfest. Just denna magiska natt träffar dottern Juliette sitt livs kärlek Roméo. Men Roméo tillhör fiendefamiljen Montague, invandrare från Italien som fightas med familjen Capulet om makten över affärsverksamheten på New Yorks skuggsida.

När festen är slut tränger sig den mörka, farliga och kvävande verkligheten på. Roméo och Juliette har inte en chans när konflikten mellan deras familjer blossar upp i ett blodigt gängkrig som slutar i tragedi.

EFTERLÄNGTAD SUCCÉ

Den franska 1800-talstonsättaren Charles Gounods version av Shakespeares klassiska kärlekshistoria blev en succé direkt vid urpremiären på Théàtre Lyrique i Paris 1867. Något han desperat behövde efter att tre gånger ha försökt skriva en opera som kunde leva upp till framgången med Faust ett decennium tidigare.

Gounod hade övervägt att göra en opera av Romeo och Julia en längre tid och när han väl satte igång lade han hela sin själ i arbetet. Han isolerade sig i den lilla kuststaden Saint-Raphael i Provence för att komponera ostört. På en månad hade han ett färdigt utkast och ett år senare var hela operan klar.

En kuriositet är att Gounod tillägnade sitt verk Sveriges kung Karl XV.

Malmö Opera har framfört operan konsertant vid två tillfällen, Malmöfestivalen och Copenhagen Opera Festival. Oper! Magazine rescenserade: “Ringborg älskar de stora gesterna – breda, klara linjer, som når fram till kärnan genom detaljerna. I Proshina och Moon har han två starka huvudroller.“ 

SNABBT POPULÄR

Att urpremiären sammanföll med världsutställningen i Paris var ett lyckokast. Staden vimlade av tillresta gäster och digniteter från när och fjärran. Operan blev snabbt populär och spreds snart över världen. Den svenska premiären ägde rum på Stockholmsoperan inom ett år. I Frankrike var den långt in på 1900-talet ett av Parisoperans mest populära repertoarinslag och den uppfördes under många år som inledning av säsongen på Metropolitan Opera i New York.

Gounod tyckte inte att hans opera skulle spelas på ett speciellt sätt. Tvärtom menade han att den skulle kunna anpassas till olika typer av publik. Och så har den överlevt fram till idag, i många olika former anpassade efter vilka sångare som medverkar, vilken publik den spelas för och hur regissören vill framföra verket.

BRITTISK REGISSÖR

Regissör är brittiska Amy Lane, som är konstnärlig ledare för Copenhagen Opera Festival och tidigare var chefsregissör på Royal Opera i London. Hon har regisserat en mängd uppsättningar i huvudsakligen Storbritannien, men även runt om i Europa samt i USA och Australien. Senast La bohème på Den Norske Opera och Valkyrian på Longborough-festivalen.

Premiären direktsändes kl 18.00  i Sveriges Radio, Opera i P2

Sveriges Radio intervjuade Amy Lane. Lyssna på inslaget

Hör regissören Amy Lane presentera sin version av Roméo & Juliette och få en smygtitt på arbetet bakom kulisserna.

Je veux vivre med Elin Eriksson, dirigent Anton Holmer och Malmö Operaorkester.

 

Foto: Jonas Persson

MUSIK Charles Gounod
LIBRETTO Jules Barbier, Michel Carré
Baserad på William Shakespeares verk

DIRIGENT Patrik Ringborg / Gudrun Dahlkvist (14/12)
REGI Amy Lane
SCENOGRAFI, KOSTYM & MASK Emma Ryott
KOREOGRAFI Michael Barry 
LJUS Charlie Morgan Jones

ROLLER

JULIETTE Kseniia Proshina
ROMEO Sehoon Moon
MERCUTIO Orhan Yildiz
BRODER LAURENT Alexander Roslavets
CAPULET Mark Stone
TYBALT Thomas Volle
STEFANO Emma Sventelius
GERTRUDE Francine Vis
HERTIGEN Stefano Olcese
GREGORY Eric Lavoipierre
BENVOLIO Darko Neshovski
PARIS Johan Bogren

DANSARE Emma Ekelund, Angel Gabriel GutierrezOliver Gramenius, Sofia Löfdahl, Johanna PrimaveraJulia Svensson

Malmö Operakör
Malmö Operaorkester

”Storslagen teater, /…/ drabbar rätt i solarplexus.”

DN, Sofia Nyblom

 

”En av Malmöoperans triumfer, sångligt och musikaliskt.”

Kristianstadsbladet, Mattias Gejrot

 

”Kseniia Proshina och Sehon Moon är rent underbara.”

Skånskan, Lars-Erik Larsson

 

”Ljuvliga kärleksduetter och musik som tycks spraka från en stjärnbeströdd himmel.”

SvD, Loretto Villalobos

 

”I castingen av huvudrollerna har Malmö Opera fått till en ren knock out.”

”Mästerligt regisserat.”

Sydsvenskan, Matti Edén

"Alla vet att det slutar i katastrof"