Vi utbildar framtidens operasångare

Malmö Opera och Musikhögskolan

2015 inleddes ett unikt samarbete mellan Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö. Tre studenter togs ut genom antagningsprov för att under två år studera vid Masterprogrammet i Musikdramatik-Sång och under studietiden medverka i Malmö Operas ordinarie repertoar. 

Under masterutbildningen på 120 hp varvas teori och praktik. Studenterna ges möjlighet att agera och sjunga på en av Nordens största scener. Här utvecklas de musikaliskt och dramatiskt bland de musiker, sångare och musikalartister som redan finns i huset. Samtidigt som en operaföreställning växer fram på scenen, ges studenterna undervisning på både operan och Musikhögskolan. Här får du som student undervisning av branschens mest framstående vokalcoacher, regissörer och dirigenter.  Just nu jobbar våra studenter bland annat med den internationellt erkände sångpedagogen Gregory Lamar och vår chefsregissör Elisabeth Linton.

Emma Lyrén Fernandez, mentor och mezzosopran, solist på Malmö Opera:
– Vi vill vara med och skapa den nya generationens operasångare! Här på operan vidareförmedlar vi ett konstnärligt hantverk. Studenterna får i ett tidigt stadium en inblick i en operasångares vardag. Det här är verklighet!

– Jag är också utbildad diplomerad professionell coach, ICF, och coachar studenterna mentalt på deras resa genom utbildningen. De får möjlighet att skaffa sig de verktyg just de behöver för att nå sina mål.

– Det blir ett kreativt och musikaliskt kraftfält när två så tunga institutioner som Musikhögskolan och Malmö Opera samarbetar. Tillsammans skapar vi en möjlighet att få detta hantverk att leva och utvecklas även i framtiden.

Studenterna Line och Torstein i Butterfly

Möt VÅRA TVÅ studenter

Line Juul Andersen är den danska mezzosopranen som älskar språk, framförallt franskan som hon kallar sitt hjärtespråk. Hon är en av två som valt att göra sin masterutbildning på Malmö Opera.

Tidigare har vi kunnat se henne i Det positiva bruset och Snödrottningen. Under hösten spelade hon Suzuki i turnéoperan Butterfly och reste tillsammans med den övriga ensemblen runt i Skåne. Till våren ser vi Line i Parken på Malmö Opera.

Vem är du mer än Line?
– Jag är förutom operasångerskan Line, språkfantasten Line. Jag älskar språk! Redan som liten sjöng jag i flera olika körer, men innan sången tog över mitt liv helt och hållet läste jag franska på universitetet i Köpenhamn.

– Ännu längre tillbaka, innan både sång och språk, älskade jag att spela World of Warcraft. Det är ett datorspel som tar dig till en fiktiv värld bland märkliga figurer, mystik och magi. Fantasy är något jag alltid fascinerats av. Kanske är det därför jag hamnade här, bland fiktiva världar och kostymer som förvandlar mig till cirkusartist, geisha eller rövare. 

Vilket är ditt första operaminne?
– Arian med Nattens drottning i Trollflöjten. Det tog ett tag innan jag hade bearbetat att jag som mezzosopran aldrig kommer få framföra den på en stor scen, då den är skriven för en koloratursopran. Skämt åsido, jag är fantastiskt glad över att vara mezzosopran. Cecilia Bartoli, en viktigt inspiration för mig, visar att du både kan vara en mezzosopran och samtidigt bemästra koloraturtekniken. Jag är lyckosam över att min röst har detta omfång.

Hur ser en dag ut på Malmö Opera då du har föreställning?
– Jag börjar med att sjunga upp i ett av övningsrummen i operans källare. Om det är en dag där mask och kostym ska provas är det extra roligt.

Snödrottningen spelades i stort sett inför fulla hus varje kväll och känslan när du blickar ut mot publiken, fyller lungorna med luft och arian stömmar ut i salongen är obetalbar. Att få vara en del av en uppsättning som går från att vara ett litet frö till att bli allt, är magiskt.

Och hur ser dagen ut när du är iväg på turné?
– I Butterfly började vi varje morgon med 45 min fysisk träning. Vi märkte snabbt att det var lättare att sjunga upp när kroppen redan var uppvärmd.

– Vi packar in oss i bussen och åker iväg till staden och scenen som är kvällens spelplats. Vi blir ett oerhört tight gäng som stöts och blöts tillsammans när vi varje kväll åker till nya teatrar med vår uppsättning.

– Ibland finns det inga övningsrum och då strömmar ariorna ut från toaletten där vi trycker in oss för att sjunga upp. Men det som tydligast färgar en produktion på turné är närheten vi får till varandra. Bussresorna ekar oftast av skratt.

Vad lyssnar du själv på för musik när du lämnar operan eller högskolan för dagen?
– Jag gillar åttiotalsmusik. Disco mår kroppen bra av! Men lika mycket som jag vill ha disco någon dag, vill jag andra dagar ha Mozarts symfonier i öronen. När jag lagar mat är det oftast radions P2 och den klassiska musiken som håller mig sällskap.

Vad skulle du vilja ge för tips till andra som vill gå samma masterutbildning som du?
– Detta är det bästa beslut jag någonsin tagit. Vilken tur att min sångpedagog visade mig det där mejlet om samarbetet mellan Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö. Mitt råd är: sök, sök, sök! Du kommer inte att ångra dig!

 

Torstein Fosmo, tenorstudenten från Troindheim som vi tidigare har kunnat se i Det positiva bruset och Snödrottningen på Malmö Opera. Under hösten spelade han Pinkerton i turnéoperan Butterfly. Till våren ser vi Torstein i Parken på Malmö Opera.

Vem är du mer än Torstein?
– Jag är dirigent för en manskör i Trondheim. Varje vecka åker jag hem till Trondheim för att träffa min sångpedagog och dirigera min manskör. På tisdag morgon är det arla morgnar tillbaka till Malmö och operan, så man kan även säga att jag är en pendlare av rang. Förutom operasångare är jag revyskådespelare, kompositör och en musikintresserad nörd, som så många andra i den här branschen. Förmodligen hade vi inte hamnat här om vi inte älskat musik så innerligt som vi gör i ett hus för musik.

Vad har du gjort innan du kom in på masterutbildningen du går nu?
– I gymnasiet spelade jag tuba i en musiklinje, men jag blev trött på att dra runt på det stora instrumentet. Rösten är betydligt lättare att frakta med sig. Jag har även spelat teater sedan jag var ung. Det är dramat jag tycker är mest intressant i operan och inte bara det sångliga. Sången är intressant den också, men den spelar lite mer andra violin för mig. Dramat är för mig det viktigaste.

– I fyra år gick jag på Musikkonservatoriet i Trondheim och när det var dags att göra min master var meningen att jag skulle fortsätta min utbildning där. Men så berättade min sångpedagog Kåre Bjørkøy att han fått ett mejl om masterutbildningen mellan Musikhögskolan i Malmö och Malmö Opera. Kåre har själv sjungit på Malmö Opera tidigare och berättade att han tyckte att det var ett jättebra hus att vistas i. Så jag sökte. Och kom in.

Berätta om utbildningen och samarbetet mellan Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö.
– Det är ett jättefint samarbete. Vi har fina människor runt oss både på operan och högskolan. Musikhögskolans pedagoger och människorna vi träffar i våra olika produktioner på operan brinner oftast för sina arbeten, vilket smittar av sig.

Hur var det att vara ute på turé med Butterfly?
– Det var väldigt spännande. Jag fick se en ny sida av Sverige jag aldrig tidigare sett. Jag har dessförinnan varit i Jämtland och i Stockholm. Nu fick jag helt plötsligt se massor av den skånska landsbygden och alla små städer vi spelade i.

Vad är roligast med att dela sin masterutbildning mellan Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö?
– Det absolut roligaste är att sjunga för folk. Övningarna är sträckan mot den fullsatta salongen och ridån som går upp. Det är då magin tänder till på riktigt.

Vad skulle du vilja tipsa andra personer om som vill gå samma utbildning som du?
– Det är en utbildning för alla som tycker om att stå på scen. För den som gillar dramat och för den som älskar sången. Opera och klassisk musik, framförallt.

När du är klar med din master, var är drömmen att hamna då?
– Jag har aldrig haft en dröm om en specifik plats. Om jag får lov att göra musikdramatiska verk, musikal eller opera, oavsett var, så är jag lycklig.