Vi utbildar framtidens operasångare

Malmö Opera och Musikhögskolan

2015 inleddes ett unikt samarbete mellan Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö. Tre studenter togs ut genom antagningsprov för att under två år studera vid Masterprogrammet i Musikdramatik-Sång och under studietiden medverka i Malmö Operas ordinarie repertoar. 

Under masterutbildningen på 120 p varvas teori och praktik. Studenterna ges möjlighet att agera och sjunga på en av Nordens största scener. Här utvecklas de musikaliskt och dramatiskt bland de musiker, sångare och musikalartister som redan finns i huset. Samtidigt som en operaföreställning växer fram på scenen, ges studenterna undervisning på både operan och Musikhögskolan. Här får du som student undervisning av branschens mest framstående vokalcoacher, regissörer och dirigenter.  Just nu jobbar våra studenter bland annat med den internationellt erkände sångpedagogen Gregory Lamar och vår chefsregissör Elisabeth Linton.

Emma Lyrén Fernandez, mentor och mezzosopran, solist på Malmö Opera:
– Vi vill vara med och skapa den nya generationens operasångare! Här på operan vidareförmedlar vi ett konstnärligt hantverk. Studenterna får i ett tidigt stadium en inblick i en operasångares vardag. Det här är verklighet!

– Jag är också utbildad diplomerad professionell coach, ICF, och coachar studenterna mentalt på deras resa genom utbildningen. De får möjlighet att skaffa sig de verktyg just de behöver för att nå sina mål

– Det blir ett kreativt och musikaliskt kraftfält när två så tunga institutioner som Musikhögskolan och Malmö Opera samarbetar. Tillsammans skapar vi en möjlighet att få detta hantverk att leva och utvecklas även i framtiden.

Studenterna Line och Torstein i Butterfly

Möt en av våra studenter

Line Juul Andersen är den danska mezzosopranen som älskar språk, framförallt franskan som hon kallar sitt ”hjärtespråk”. Hon är en av tre som valt att göra sin masterutbildning på Malmö Opera.

Tidigare har vi kunnat se henne i Det positiva bruset och Snödrottningen. Under hösten spelar hon Suzuki i turnéoperan Butterfly och reser tillsammans med den övriga ensemblen runt i Skåne.

 

Vem är du mer än Line?
– Jag är förutom operasångerskan Line, språkfantasten Line. Jag älskar språk! Redan som liten sjöng jag i flera olika körer, men innan sången tog över mitt liv helt och hållet läste jag franska på universitetet i Köpenhamn.

– Ännu längre tillbaka, innan både sång och språk, älskade jag att spela World of Warcraft. Det är ett datorspel som tar dig till en fiktiv värld bland märkliga figurer, mystik och magi. Fantasy är något jag alltid fascinerats av. Kanske är det därför jag hamnade här, bland fiktiva världar och kostymer som förvandlar mig till cirkusartist, geisha eller rövare. 

Vilket är ditt första operaminne?
– Arian med Nattens drottning i Trollflöjten. Det tog ett tag innan jag hade bearbetat att jag som mezzosopran aldrig kommer få framföra den på en stor scen, då den är skriven för en koloratursopran. Skämt åsido, jag är fantastiskt glad över att vara mezzosopran. Cecilia Bartoli, en viktigt inspiration för mig, visar att du både kan vara en mezzosopran och samtidigt bemästra koloraturtekniken. Jag är lyckosam över att min röst har detta omfång.

Hur ser en dag ut på Malmö Opera då du har föreställning?
– Jag börjar med att sjunga upp i ett av övningsrummen i operans källare. Om det är en dag där mask och kostym ska provas är det extra roligt.

Snödrottningen spelades i stort sett inför fulla hus varje kväll och känslan när du blickar ut mot publiken, fyller lungorna med luft och arian stömmar ut i salongen är obetalbar. Att få vara en del av en uppsättning som går från att vara ett litet frö till att bli allt, är magiskt.

Och hur ser dagen ut när du är iväg på turné?
– I Butterfly började vi varje morgon med 45 min fysisk träning. Vi märkte snabbt att det var lättare att sjunga upp när kroppen redan var uppvärmd.

– Vi packar in oss i bussen och åker iväg till staden och scenen som är kvällens spelplats. Vi blir ett oerhört tight gäng som stöts och blöts tillsammans när vi åker till nya teatrar varje kväll.

– Ibland finns det inga övningsrum och då kan en aria strömma ut från toaletten där man får trycka in sig för att sjunga upp. Men det som tydligast färgar en produktion på turné är närheten vi får till varandra. Bussresorna ekar oftast av skratt.

Vad lyssnar du själv på för musik när du lämnar operan eller högskolan för dagen?
– Jag gillar åttiotalsmusik. Disco mår kroppen bra av! Men lika mycket som jag vill ha disco någon dag, vill jag andra dagar ha Mozarts symfonier i öronen. När jag lagar mat är det oftast radions P2 och den klassiska musiken som håller mig sällskap.

Vad skulle du vilja ge för tips till andra som vill gå samma masterutbildning som du?
– Detta är det bästa beslut jag någonsin tagit. Vilken tur att min sångpedagog visade mig det där mailet om samarbetet mellan Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö. Mitt råd är: sök, sök, sök! Du kommer inte att ångra dig!