Liemannen går i strejk

Människans kraftmätning med Döden är ett klassiskt berättartema som finns i mängder av sagor och filmer. Mitt under andra världskriget skrev Viktor Ullmann Döden säger nej, en tragikomisk kammaropera.

I ”Döden säger nej” möter vi Harlekin, skämtets mästare. Men det är en trött och slokörad Harlekin. Han tycker att människan har glömt bort hur man skrattar och nu känner han sig som en bortglömd fjant i livets utkant. Han känner sig faktiskt så bedrövlig att han går till Döden och ber om att få dö. Men döden säger nej, för den som kan skratta åt sig själv, han är odödlig.

"Ett alldeles underbart nej till döden"

Svenska Dagbladet
 

"Djärv och lyckad opera om döden"

 Skånskan

Ingen har sett Kejsaren på åratal. Han har stängt in sig själv i sitt jättepalats för att kunna regera bättre. En dag bestämmer han sig för att starta ett krig där alla ska slåss mot alla. Och den som ska leda kriget är den gamle bundsförvanten, Döden.

Döden blir högst uppretad. Förr hyllade folk honom och respekterade hans gärning. Nu får han linka bakom alla krigsmaskiner och är bara en liten hjälpreda. Döden får nog och går i strejk. Ingen människa kan längre dö. Men utan döden fungerar inte livet. På slagfälten kämpar soldaterna för livet för att dö. Kejsaren har inget val än att förhandla med Döden. Och Döden svarar: Jag kan sluta fred, om du blir mitt första offer. Kan man inte respektera döden, så kan man inte respektera livet.

Klicka här för mer inspiration, filmer och fördjupning.
 

Inför uppsättningen av Döden säger nej har filmaren Ola Simonsson intervjuat det konstnärliga teamet; personerna bakom uppsättningen. Resultatet presenteras nedan i tre korta filmer som inspiration och fördjupning inför operabesöket.

Döden säger nej - Bakom kulisserna del 1

Title Text: 
Döden säger nej - Bakom kulisserna del 1

Del 1: Handlingen, regin, musiken och Döden

I den första delen ger Ola ger en kort beskrivning av handlingen i operan, och sedan möter han regissören Maria Sundqvist och musikarrangören Jonas Forssell som berättar om sina tankar inför verket. Ola funderar vidare på Döden som gestalt och ställer frågan vad opera och hårdrock har gemensamt.

 

Döden säger nej - Bakom kulisserna del 2

Title Text: 
Döden säger nej - Bakom kulisserna del 2

Del 2: Scenografi, kostymdesign, koreografi och Dadaism

I del två intervjuar Ola scenografen och ljussättaren Ilkka Häikiö, kostymdesignern Leif Persson och koreografen Sara Ekman. Han vill veta mer Dadaismen som inspirationskälla till uppsättningen, och reser därför till Zürich i Schweiz för att besöka platsen där dadaismen föddes.

 

Döden säger nej - Bakom kulisserna del 3

Title Text: 
Döden säger nej - Bakom kulisserna del 3

Del 3: Översättningen, musikteman och operasångaren

I den tredje och avslutande delen träffar Ola översättaren Jan Mark som berättar om upphovsmännen och verkets tillkomst under andra världskriget i koncentrationslägret Theresienstadt. Vidare fördjupar sig Ola i musiken och de olika musikteman som finns i operan tillsammans med pianisten Annika Bjelk. Till sist träffar han operasångaren Andreas Landin som spelar Kejsaren för att höra mer om hur man förbereder sig inför en roll.

PRODUKTIONSTEAM

Scenografi & ljus Ilkka Häikiö
Kostym Leif Persson
Koreografi Sara Ekman
Regi Maria Sundqvist

orkester

Kapellmästare, klaviatur Bo Wannefors
Cello Erja Riikonen
Klarinett, saxofon Ola Denward
Violin Annasara Lundgren
Trumpet Kristina Husum
Slagverk Lars Ljungberg

ROLLER

Döden Nils Gustén
Kejsaren Andreas Landin
Trumslagaren Linnéa Andreassen
Pojkflickan Teresia Bokor
Harlekin Wiktor Sundqvist
Högtalaren Lars Fembro

Röster från några gymnasielever

”Spännande känsla”

”Välgjorda kostymer”

”Bra inlevelse av skådespelarna”

”Duktig orkester”

”Vacker musik”

”Orkestern tog över ibland”

”Häftiga ljuseffekter”

”Effektfulla sminkningar”

”Läskiga dockor”

”Det var fantastiskt , jag vill se mer!”
 

Pressen

”Det finns flera skäl att bli pladask förälskad i Maria Sundqvists uppsättning ’Döden säger nej’”

Theresa Benér, Svenska Dagbladet

https://www.svd.se/ett-alldeles-underbart-nej-till-doden/i/senaste

 

”Stiliserad och färgstark samt påfallande lättillgänglig”

Clemens Altgård, Skånskan

http://www.skd.se/2017/04/03/djarv-och-lyckad-opera-om-doden/

 

”Döden dansar och roar i kabaréstil”

Tobias Lund, Sydsvenskan

https://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/doden-dansar-och-roar

 

”Som ett ångestridet kärleksbarn mellan Kurt Weill och Igor Stravinskij”

Hanna Höglund, Expressen/KvP

http://www.expressen.se/kultur/operan-som-skrevs-i-koncentrationslagret/