Skönheten och odjuret –har setts tidigare på teatern

Malmö Opera 75 år

av Catarina Ek

Rollgestalterna Skönheten och Odjuret har figurerat på Malmö Operas stora scen förut. I oktober 1962 gästspelade The Royal Ballet från London på dåvarande Malmö Stadsteater med Pjotr Tjajkovskijs balett Törnrosa i Marius Petipas originalkoreografi. När Törnrosa efter 100 års sömn väckts av prinsen firar paret i akt 3 sitt bröllop med pompa och ståt.

Bland bröllopsgästerna finns några av prinsessan Auroras (Törnrosas) favorit-sagogestalter. Bland dem finns Skönheten och odjuret som dansar ett pas de deux för brudparet. Malmö Stadsteaters egen uppsättning av Törnrosa dansades sedan i omgångar säsongerna 1982/83 och 1983/84 samt akt 3 Auroras bröllop även under balettfestivalen i försommaren 1985.

Baletten om Törnrosa – eller Prinsessan i den sovande skogen

Musikalen Skönheten och odjuret och baletten Törnrosa är båda baserade på sagor som på liknande vis börjar med en förbannelse. I Skönheten och odjuret blir den bortskämda och elaka prinsen förvandlad till ett odjur när han vägrar ta emot en enkel ros av en tiggerska som betalning för natthärbärge.

I baletten dyker en ond fé som inte blivit bjuden på Törnrosas dop upp och förbannar barnet: hon ska när hon är sexton år sticka sig på en slända och dö. Förbannelsen mildras dock av en god fé; istället för att dö ska Törnrosa sova i hundra år.

Törnrosa sattes upp på dåvarande Malmö stadsteater 1982.

 

I akt 1 infaller Auroras sextonde födelsedag och trots att åtgärder vidtagits angående spinnrockar går profetian i uppfyllelse. Inte nog med det, på samma sätt som i Skönheten och odjuret drabbas också alla slottets invånare. I musikalen blir alla slottets invånare förvandlade till föremål och i baletten faller samtliga i sömn och slottet isoleras från omvärlden genom en ogenomtränglig törnhäck.

I akt 2 är en prins ute på jakt och möter den goda fén. I en syn visar hon honom den sovande Törnrosa. Prinsen blir förälskad, beger sig till slottet och väcker Törnrosa med en kyss.

I akt 3 firar Törnrosa och prinsen sitt bröllop. I Skönheten och odjuret är det den självständiga Belle som räddar odjuret att åter bli prins och slottets alla invånare att bli människor igen.

När baletten Törnrosa sattes upp på dåvarande Malmö Stadsteater 1982 var det med Malmöbaletten, teaterns eget balettkompani. Mary Skeaping stod för iscensättningen av originalkoreografin i Dan Nemteanus scenografi och kostymer (400 st!) och Ilja Stupel dirigerade Malmö Symfoniorkester. Premiärkvällen 4 december 1982 dansades Aurora av Monika Ukielska och prinsen av Michal Gniewaszewski. 

Aurora dansades av Monika Ukielska och prinsen av Michal Gniewaszewski. 

 

Malmöbaletten – Skånes Dansteater

När Malmö Stadsteater invigdes i september 1944 med Shakespeares En midsommarnattsdröm medverkade dansare från Malmöbaletten. Under 1944-48 byggdes sedan ensemblen upp under ledning av balettmästaren Carl-Gustaf Kruuse. Under fyra decennier medverkade dansarna i klassiska baletter men också i opera, operetter och musikal.

1995 ombildades Malmöbaletten till Skånes Dansteater och blev ett självständigt bolag med inriktning på samtida dans. En gång om året dansar Skånes Dansteater på Malmö Operas stora scen.

Under hösten jubileumssäsongen 2019/20 framför Skånes Dansteater Mozarts Requiem i koreografi av Örjan Andersson i scenografi och kostym av Bente Lykke Møller tillsammans med Malmö Operakör och Malmö Operaorkester under ledning av dirigenten Olof Boman.

Läs mer om Mozarts Requiem