Med sin underbara musik och en handling lika spännande som en thriller, har operan Rigoletto varit en stor publikfavorit alltsedan urpremiären. Nu sätts den upp på Malmö Opera av stjärnregissören Kasper Holten.

Handlingen

Välkommen till de rikas värld. I sitt luxuösa hem håller Hertigen hov med vräkiga och dekadenta fester. Hans ständige sidekick, den illa omtyckta Rigoletto, gör narr av allt och alla. De rör sig i en värld där allt är till salu och kvinnor är förbrukningsvaror. Under den polerade ytan är kontakterna med den undre världens kriminalitet omfattande och smutsiga.

Men Rigoletto har en hemlighet, Gilda, en älskad dotter som han håller gömd undan världens ondska. Tills den dag då ryktet börjar gå; Rigoletto håller en kvinna gömd, säkert hans älskarinna! Henne skulle Hertigen gärna slå klorna i…

”En upplevelse som var som en fusion av stark liveopera och ett besök på bion”

”Formidabel Rigoletto”

Thomas Michelsen, Politiken

En riktig triller

Operan är baserad på Victor Hugos pjäs Kungen roar sig, som Verdi ansåg vara i klass med Shakespeare. Och liksom Shakespeares mörkaste dramer är Rigoletto spännande och vacker men ack så fruktansvärd.

I operan drabbar Verdis rafflande, mäktiga musik hårt och svidande för att landa i den tröstlösa frågan: Kan man skydda sina barn från världens ondska? Det är en fråga som regissör Kaspar Holten tagit fasta på när han gör Rigoletto till en riktig thriller i "scandic noir"-stil.

Rigoletto innehåller en av operakonstens största schlagers, La donna è mobile, där hertigen visar sitt förakt för kvinnorna som han säger sig älska. Ett lysande exempel på vacker musik som döljer ett ganska mörkt budskap.

Kasper Holten återvänder med Rigoletto till Malmö Opera. Han har de senaste sju åren varit operachef på Royal Opera House Covent Garden. Dirigerar gör Karen Kamensek som är musikalisk ledare och chefsdirigent på Staatsoper Hannover. Läs mer om Kaspers uppsättning av Rigoletto.

”Ruskigt bra opera.” ”Åk och se!”

Martin Nyström, Dagens Nyheter

Hör Kasper Holten berätta om sin version av Rigoletto:

PRODUKTIONSTEAM

Scenografi & kostym: Maja Ravn
Ljus: Åsa Frankenberg
Koreografi: Signe Fabricius
Regi: Kasper Holten
Dirigent: Karen Kamensek/Magnus Fryklund/Alexander Joel

ROLLER

Rigoletto: Vladislav Sulimsky/Fredrik Zetterström
Gilda: Bianca Tognocchi/Maria Chabounia
Hertigen av Mantua: Alexey Tatarintsev/Rame Lahaj
Sparafucile: Henning von Schulman
Maddalena: Ramona Zaharia/Emma Lyrén
Giovanna: Helena Härnryd
Pagen: Katarzyna Mizerny
Greven av Monterone: Igor Bakan/Andreas Landin
Marullo: Thomas Hildebrandt
Borsa: Patrik Forsman
Greven av Ceprano: Per Fernesten
Grevinnan av Ceprano: Kristina Ekeroth
En rättsbetjänt: Eric Lavoipierre

Malmö Operas herrkör & Malmö Operaorkester

Handling
Hertigen av Mantua tillhör samhällets absoluta toppskikt, samtidigt som han har nära relationer till kriminella kretsar. Han lever ett liv i lyx och överflöd. Han utnyttjar andra människor för att tillfredsställa minsta önskning och han avverkar kvinnor på löpande band. Till sina depraverade fester har hertigen anställt Rigoletto som narr för att han ska skymfa människor som protesterar mot hertigens cyniska inställning.

Efter ett misslyckat försök att förföra hustrun till en av gästerna kastar sig hertigen istället över en ung kvinna, dottern till greve Monterone. När Monterone inser att hans dotter håller på att bli våldtagen smädar Rigoletto den förtvivlade fadern. Monterone förbannar både hertigen och Rigoletto.

Rigoletto råkar på yrkesmördaren Sparafucile. Denne erbjuder honom sina tjänster, men Rigoletto avvisar honom.

Rigoletto kommer hem. I källaren har han allt som betyder något för honom: Dottern Gilda och alla minnen av Giovanna, Rigolettos avlidna hustru, Gildas mamma. Rigoletto håller Gilda inspärrad för att skydda henne från världens ondska, de bor i avskildhet med den döda moderns vålnad. 

Vad Rigoletto inte vet är att hertigen har fått nys om den unga kvinnan. När Rigoletto är hemifrån är det en lätt sak för hertigen att förföra den oskyldiga flickan. De avbryts, men Gilda drömmer om att hertigen, som hon tror är en ung fattig student, ska befria henne från faderns fängelse och ta henne ut i livet. Istället kidnappas Gilda av Rigolettos kollegor som också har upptäckt henne och som tror att hon är Rigolettos älskarinna.

Paus

När hertigen kommer tillbaka inser han att Gilda är borta. Hans vänner berättar för honom att de fört bort henne och de ger honom Gilda som gåva. Under tiden som hertigen kastar sig över Gilda, letar Rigoletto desperat efter henne. När det går upp för honom att dottern är i hertigens klor faller hans värld samman.  

Gilda tror att hertigen älskar henne. Rigoletto vill hämnas hertigen och stämmer träff med honom en sen natt på en parkeringsplats där yrkesmördaren Sparafucile håller till. Sparafucile lockar hertigen med en prostituerad, Maddalena, vars känslor hertigen hänsynslöst njuter av att leka med. Rigoletto låter Gilda bevittna det hela för att befria henne från förälskelsen i hertigen.

Rigoletto ger Sparafucile i uppdrag att mörda hertigen. När Gilda förstår detta bestämmer hon sig för att erbjuda sig som offer i stället för hertigen. Sparafucile griper belåtet möjligheten att både få pengar från Rigoletto och samtidigt slippa mörda den inflytelserike hertigen.

För Rigoletto slutar det med att han har sin döda dotter i armarna. Hans förvrängda försök att skydda henne från världen har förstört hennes liv och lett till hennes död. Nu får han leva ensam och med konsekvenserna av sina handlingar – och med minnena från de båda döda kvinnorna i sitt liv.

”En upplevelse som var som en fusion av stark liveopera och ett besök på bion”

”Formidabel Rigoletto”

Thomas Michelsen, Politiken

”Orkestern under dirigenten Karen Kamensek spelar med nerv, känsla och lyhördhet för sångarna.”

”En ohygglig slutscen som är skakande i sin omutliga konsekvens.”

Karin Helander, Svenska Dagbladet

”Mycket fina prestationer både sceniskt och sångligt”

Lars-Erik Larsson, Skånskan

”Ruskigt bra opera.”

”Åk och se!”

Martin Nyström, Dagens Nyheter

”Stormande bifall”

Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan

”All denna underbara musik som inte slutar ha fest inne i mitt huvud.”

Gunilla Brodrej, Expressen

”Opera på hög nivå med bländande röster.”

Alex Strinder, Veckotidningen.se

Fem stjärnor

Ulla Strømberg, Kulturkupeen