Minnen från Duvemåla

- musik, kaos och succé

Kristina från Duvemåla Kollage

Jag var ny på Malmö Opera när Kristina från Duvemåla hade premiär. Jag hade ingen aning vad som väntade. Men det hade inte heller mina mer erfarna kollegor. Autografjägare hängde i träden i Teaterparken, journalister ringde oavbrutet och fans från hela världen flockades. ”Kristina” slog ner som en bomb!

Det är alltid spännande att ha en urpremiär men Kristina från Duvemåla var verkligen något utöver det vanliga. Det speciella var egentligen inte att Björn Ulvaeus och Benny Andersson fanns i huset, vi är vana vid kända gästartister, utan att musikalen till stor del skapades här.

WORK IN PROGRESS

Visst var den mesta musiken redan skriven, men verket bearbetades in i det sista. Anders Eljas, dirigent och arrangör, sprang fram och tillbaka med nyskrivna noter fladdrande i näven. Tonarter ändrades, arrangemang växte fram, låtar tillkom och försvann.

Kristina från Duvemåla Ensemble

’Du måste finnas’ skrevs allra sist, bara en vecka innan genrep. Första gången jag hörde den, var det en enkel syntinspelning som Benny spelade upp på någons kontor. Musiken strömmade ut i korridoren och framkallade redan då rysningar.

Samtidigt som musiken och arrangemangen skrevs arbetades uppsättningen fram i repetitionssalar och på scenen. Artisterna hade stor möjlighet att påverka slutresultatet, det var verkligen ett ’work in progress’. Vår dåvarande teaterchef Lars Rudolfsson regisserade och det är svårt att förstå hur han lyckades klara av båda jobben samtidigt.

Kristina från Duvemåla Ensemble

En annan sak som gjorde Kristina-tiden så speciell var den enorma uppmärksamheten. Vi på marknadsavdelningen fick så att säga jobba baklänges och stoppa många journalister som ville komma och göra reportage. Vi kunde inte ta emot alla.

FYRA GENREP

För att hinna pröva musikalen ordentligt innan premiär hade vi fyra genrep. Det första var fem timmar och 20 minuter långt och stora delar av föreställningen fick strykas. Sorgligt men nödvändigt. Så en del av musiken som finns på albumet är inte med i musikalen, bland annat sången ’Kamfer och lavendel’.

Kristina från Duvemåla Anders Ekborg

Ett genrep reserverades för skolor. Vi var lite oroliga att det skulle blir stökigt i salongen men skolbarnen var helt fantastiska och mycket entusiastiska. De enda som störde var ett pensionärspar, som av någon anledning nästlat sig in, och vid ett par tillfällen pratade så högt att de blev hyssjade av barnen intill.

Ett annat genrep veks för inbjudna ABBA-fans från hela världen, de mest långväga från Mexiko. För att de skulle förstå musikalen gjorde jag en folder med handlingen på engelska. Det visade sig ganska överflödigt. De hade varit dedikerade ABBA-fans i många år och såklart lärt sig svenska!

PREMIÄRKAOS

Fansen stannade hela veckan fram till premiären. Vi var tvungna att låsa alla dörrar. Folk försökte ta sig in i huset, hängde utanför sceningången hela dagarna och klättrade upp i träden i Teaterparken, allt för att försöka få en glimt av sina idoler. Och då var det ändå de ”lugna” fansen som var inbjudna.

Premiärkvällen kom många av dem in i foajén med autografblocken i högsta hugg (på den tiden kollades biljetterna i salongsdörrarna). När Agneta Fältskog kom, rusade de fram mot henne och tryckte på så att hon pressades in mot väggen vid biljettkassan. En av våra foajévärdar tog henne resolut under armen, trängde sig genom folkmassan och ledde henne direkt in i salongen.

Trots det stora förhandsintresset och uppståndelsen, var det ingen i operahuset som visste hur ’Kristina’ skulle tas emot av press och publik. Det var ingen självklarhet att en fyra timmar lång musikal om småländska utvandrare skulle gå hem.

SUCCÉ

Först dagen efter premiären var succén ett faktum. Löpsedlarna skrek ut SUCCÉ och tv:s nyhetsprogram toppade med Kristina från Duvemåla. En inspelning hade gjorts redan under repetitionsperioden och albumet kom ut lagom till premiären. Helen Sjöholm och Peter Jöback blev superkändisar över en natt.

Kristina från Duvemåla

Den redan långa spelperioden förlängdes och såldes slut på ett kick. Musikalen gick upp i Stockholm och Göteborg, med i princip samma cast, och kom sen tillbaka till Malmö för ytterligare en spelperiod. Totalt spelades Kristina från Duvemåla i nästan fem år.

Jag var på urpremiären och jag såg föreställningen totalt elva gånger. Kristina från Duvemåla har en mycket speciell plats i mitt hjärta. Och jag vågar påstå att alla som var med då känner likadant.

Sofia Samuelsson, ny på marknadsavdelningen 1995