15 FEBRUARI 2019

Richard Wagner, förspelet ur Tristan och Isolde och Wesendonck Lieder
Dmitrij SjostakovitjSymfoni nr 5

Malmö Operaorkester
Solist Cornelia Beskow (sopran)
Dirigent Steven Sloane

Richard Wagner var giganten inom den tyska nationalromantiken som revolutionerade musiken när han med Tristan och Isolde sprängde ramen för den rådande harmoniken. Det så kallade Tristanackordet kom att utöva ett frigörande inflytande på framtida tonsättare och förändrade hela den västerländska konstmusiken för all framtid. Större delen av Wagners liv karaktäriserades av politisk exil, flykt från rasande kreditorer och, inte minst, passionerade kärleksaffärer. Sångsviten Wesendonck Lieder, en musikalisk berättelse om kärlekens lycka och kval, är resultatet av en av dem.  

Poeten Mathilde Wesendonck och hennes man var båda stora beundrare av Wagners musik. De lånade honom pengar och 1857 ställde de en stuga på sitt gods till kompositörens förfogande. Wagner blev förälskad i Mathilde. Han lade arbetet med Ringen åt sidan för att i stället skriva Tristan & Isolde och Wesendonck Lieder, den förstnämnda en opera om olycklig kärlek, de senare tonsättningar av Mathildes dikter. 

Om Wagners kärlek var besvarad vet man inte, men hans hustru Minna fick 1858 tag på ett kärleksbrev från honom till Mathilde. Wagner flydde till Venedig, Minna reste hem till Tyskland. Wagner fortsatte sin korrespondens med Mathilde, men kärlekssagan dem emellan, hur den nu än gestaltat sig, var över.  

Dimitri Sjostakovitjs femte symfoni kan möjligen ha räddat hans liv. I januari 1936 såg, och ogillade, den ryske diktatorn Josef Stalin Sjostakovitjs opera Lady Macbeth från Mtsensk. Därefter blev kompositören måltavla för ideologisk kritik från bland annat partiorganet Pravda.   

Tidpunkten kunde inte varit sämre. Under 1936 inleddes Den stora terrorn, som tog oräkneliga ryska intellektuellas liv, däribland flera i Sjostakovitjs närhet.

Femte symfonin förändrade allt. Den blev en fenomenal framgång redan vid uruppförandet 21 november 1937 i Leningrad. Publiken grät av rörelse. Sjostakovitj hyllades som en ”äkta sovjetisk konstnär”. Byggt på en tidigare sång med text av Alexander Pusjkin, har den kommit att stå för artistisk återfödelse och kamp mot barbariet.   

Sjostakovitj överlevde terrorn och även mannen som stod bakom den, Josef Stalin. När kompositören dog 1975 kallades han för ”den sovjetiska musikens samvete”. Tusentals marscherade förbi hans kista.  

Vår förste gästdirigent Steven Sloane leder Malmö Operaorkester och solisten Cornelia Beskow genom programmet. Samtliga medverkar också i Wagners Den flygande holländaren, som just nu spelas på Malmö Opera.

Lägg till After work-paket

• Konsertbiljett
• Tapastallrik med charkuterier, ost, oliver och bröd (finns även ett vegetariskt alternativ) serveras i foajén kl 18.00. Dryck köper du själv i foajébaren.
• Kaffe med morotsmuffins i pausen

5 APRIL 2019

Wilhelm Stenhammar
Tre körvisor
Serenad för orkester F-dur

Lars Erik Larsson
Förklädd gud

Malmö Operakör
Malmö Operaorkester
Solister Christina Nilsson (sopran), Karl-Magnus Fredriksson (baryton), Lars Humble (recitatör)

Dirigent Patrik Ringborg

En lyrisk svit om medmänsklighet och en jubelhymn till våren.
Malmö Operas aprilkonsert bjuder på musik av två framstående svenska tonsättare: Lars-Erik Larsson och Wilhelm Stenhammar och en innerlig text av Hjalmar Gullberg, en av Sveriges största poeter, uppskattad och djupt avhållen av en bred läsekrets.

Lars-Erik Larsson, var tonsättaren och folkbildaren som mellan 1937 och 1954 var kapellmästare och musikproducent vid Radiotjänst, ett uppdrag där det ingick att skriva musik. Anställningen innebar samarbete med diktaren Hjalmar Gullberg som också var anställd på radion. De gjorde program med diktläsning och musik och några av musikinslagen blev sedan Larssons mest berömda och mest spelade verk; Pastoralsviten och Förklädd gud.

Hjalmar Gullberg, en av det svenska 1900-talets främsta poeter, skrev dikten Förklädd gud några år innan den tonsattes. Dikten börjar Ej för de starka men de svaga och är en tydlig protest mot våld. Diktaren ställer en rad frågor som vi alla någon gång ställer oss: om vår existens och om kärlekens möjligheter. Texten andas medmänsklighet och hoppfullhet när diktaren söker det gudomligas närvaro, något han menar alltid framträder fördolt, eller förklätt. Lars-Erik Larsson tonsatte dikten i nyromantisk stil och den uruppfördes i Radiotjänst i april 1940, mitt under brinnande världskrig. Verket kom att bli ett av den svenska konstmusikens mest älskade.

Wilhelm Stenhammar var Sveriges mest betydande tonsättare kring sekelskiftet 1900 och hans två symfonier, två pianokonserter och inte minst hans Serenad i F-dur spelas återkommande. Han var en förgrundsgestalt för musiklivet i Stockholm innan han 1907 blev chefdirigent för den nygrundade Göteborgs orkesterförening, nuvarande Göteborgs Symfoniker, och en lysande epok inleddes.

Stenhammars Serenad i F-dur är ett av den svenska orkestermusikens ljuvligaste verk. Stenhammar fick inspirationen till serenaden vid en resa i Italien strax efter sekelskiftet 1900, men det tog ett tag för honom att få den färdig. Verket uruppfördes 1914 av Kungliga Hovkapellet, slutversionen 1920 framfördes av Göteborgs orkesterförening, båda konserterna dirigerades av tonsättaren själv. Det är en solig serenad, fylld av italiensk vår, värme och dramatik med lika delar nordisk ljus och vemod.

Konserten inleds med att Malmö Operakör framför Wilhelm Stenhammars Tre körvisor a cappella, en tonsättning av den kände danske författaren och poeten Jens Peter Jacobsens dikter September, Seraillets Have och Havde jeg en dattersøn, o ja.

 

LÄGG TILL AFTER WORK-PAKET

• Konsertbiljett
• Tapastallrik med charkuterier, ost, oliver och bröd (finns även ett vegetariskt alternativ) serveras i foajén kl 18.00. Dryck köper du själv i foajébaren.
• Kaffe med morotsmuffins i pausen

FREDAGSKONSERTEN 30 NOVEMBER 2018

 

Richard Strauss, svit ur Rosenkavaljeren, Vier letzte Lieder
Ludwig van BeethovenSymfoni nr 5

Malmö Operaorkester
Solist Lauren Fagan (sopran)
Dirigent Karen Kamensek

 

Kalender för Konserter

april 2019
Fredag 5 apr 19:00 Konserter Laddar... Köp biljetter