15 FEBRUARI 2019

Richard Wagner, förspelet ur Tristan och Isolde & Wesendonck Lieder
Dmitrij SjostakovitjSymfoni nr 5

Malmö Operaorkester
Solist Cornelia Beskow (sopran)
Dirigent Steven Sloane

5 APRIL 2019

Lars Erik LarssonFörklädd gud
Wilhelm StenhammarSerenad för orkester F-Dur

Malmö Operkör &Operaorkester
Solister Christina Nilsson (sopran), Karl-Magnus Fredriksson (baryton), Lars Humble (recitatör)
Dirigent Patrik Ringborg

FREDAGSKONSERTEN 30 NOVEMBER 2018

 

Richard Strauss, svit ur Rosenkavaljeren, Vier letzte Lieder
Ludwig van BeethovenSymfoni nr 5

Malmö Operaorkester
Solist Lauren Fagan (sopran)
Dirigent Karen Kamensek

Strauss skrev Vier letzte Lieder "De fyra sista sångerna" för sopran och orkester 1948. Han var 84 år gammal, han hade upplevt nederlag och succéer som kompositör och sett sitt land slukas av barbari. ”Den värsta epoken i mänsklighetens historia är över”, skrev han i sin dagbok, ”de tolv år då kriminella regerade med ondska, okunnighet och kulturfientlighet och då Tysklands 2000 år av kulturell utveckling mötte sitt öde.” I de smärtsamt vackra sångerna tonar bilden av en man som med lugn och tillförsikt väntar på det oundvikliga slutet. Den tidigare annonserade solisten Camilla Tilling utgår på grund av sjukdom. Hon ersätts av den unga australiska sopranen Lauren Fagan, nyutexaminerad från Covent Gardens utbildning för unga sångare, Jette Parker Young Artist Programme. Hon fick ett snabbt genombrott som Violetta vid Opera Holland Park i somras. Strauss Vier letzte Lieder har hon tidigare sjungit med bland andra symfoniorkestern i Xi’an i Kina.

1944 framfördes en svit med valsmusik ur Rosenkavaljeren av New York Philharmonic Orchestra, förmodligen arrangerad av den polskfödde dirigenten Artur Rodziński. Den inleds med preludiet till Strauss underbart vackra opera och når så småningom fram till en vals som illustrerar den pompösa baron Ochs. Det finns flera orkesterversioner med musik ur Rosenkavaljeren, men ingen så sammanfattande som den som tillskrivs Rodziński.

I konsertprogrammets andra del får vi höra Beethovens Symfoni nr 5 i c-moll op 67, ett av musikhistoriens största mästerverk. Den första takten "ta-ta-ta-taaa" är kanske den mest kända frasen i världen. Enligt Beethoven själv är det ljudet av ödet som knackar på kompositörens dörr, vilket gett symfonin dess namn, Ödessymfonin. Den fångar lyssnaren och behåller den sedan i ett järngrepp till sista satsen. Verket är tillsammans med Beethovens Symfoni nr 9 det mest kända av Beethovens alla verk, och för många vägen in till den klassiska musiken.

LäS MER OM VÅRT after work-paket HÄR!

Lauren Fagan

Kalender för Konserter

februari 2019
Fredag 15 feb 19:00 Konserter Laddar...
april 2019
Fredag 5 apr 19:00 Konserter Laddar...