EN OPERA OM VINGAR, GLAS OCH KÄRLEK

Sara och Albert möts på ångbåten Yngve Frej en sommardag. En viljestark, resonerande kvinna som driver familjens glasmästeri och betalar för sig själv. En underofficer som väntar på att få avancera i yrkeslivet. Båda svåra att klassbestämma i en tid när klass betyder allt och den nya medelklassen är på väg att växa fram. Och tar sig ton.

"Intrycket blir en förträfflig föreställning som både angår och går an."

Johanna Pålsson, Dagens Nyheter
 

På deras långa resa från Stockholm till Saras hem i Lidköping följer vi hur förhållandet fördjupas. Genom samtal kring kvinnans frihet, fri kärlek och kritik mot det kärlekslösa äktenskapet blir de förälskade. Men hur kan man bli lycklig och få kärleken att räcka utan att ge upp för mycket av sig själv och sin frihet?

Går det an att leva självständigt och fritt, enbart i kärlek och inte i äktenskap?

Det går an väckte stor debatt när den kom ut 1839 och en ny genre kallad ”det går an-litteratur” uppstod. Detta ledde till en personlig tragedi för Carl Jonas Love Almqvist, som aldrig slutade försvara det förhållnings- och levnadssätt för män och kvinnor som beskrivs i romanen.

Sara Videbeck  Frida Engström
Sergeant Albert  Carl Ackerfeldt

Kapten Karlsson m fl   Johan Wållberg
Mostern m fl  Monica Danielsson
Skänkjungfru Josefina m fl  Lisa Carlioth
Kyrkoherden  Fredrik Af Klint
Baron Mörck m fl  Karl Peter Eriksson
Baronessa Mörck m fl  Mette Af Klint
Baron Stjerne m fl  Jonatan Lönnqvist
Baronessa Stjerne m fl  Jenny Hertzman
Båtsman Kalle m fl  Erik Rosenius
Dalkulla Anna m fl  Johanna Wallroth
Dalkulla Frida m fl  Helena Magnusson
Dalkulla Vera m fl  Emma Sventelius
Däckjungfru Margit m fl  Agnes Duvander

"Varje vettigt operahus i Sverige borde genast släppa vad de har för händer och sätta upp detta verk signerat Daniel Fjellström och Maria Sundqvist."

Hanna Höglund, Expressen

"Föreställningen på Läckö (som i augusti går vidare till Kulturen i Lund) är inte mindre än ett lyckokast, buret av stark professionell kraft."

Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan

"Intrycket blir en förträfflig föreställning som både angår och går an."

Johanna Pålsson, Dagens Nyheter

"Men här visar den erfarna och kompetenta librettisten Maria Sundqvist att det går. Hon har valt de rätta formuleringarna ur romanen plus detaljer som roar, är tydliga och driver berättelsen framåt."

Sveriges radio