En holländsk sjökapten har förbannat Gud under en storm. Som straff får han segla sitt skepp i evig tid. Hans enda räddning är att hitta en kvinna som är honom trogen in i döden. Vart sjunde år får han gå iland för att söka henne. Richard Wagners opera bjuder på stormiga känslor och oemotståndligt gripande musik!

"Det är omskakande, underbart!"

Sydsvenskan, Tobias Lund

Den flygande holländaren

Caption: 
The flying Dutchman
Title Text: 
The flying Dutchman

 

Skeppardottern Senta har växt upp i ett traditionellt hem där männen seglar på havet och kvinnorna sitter vid spinnrocken. Som ung kvinna längtar hon bort från tryggheten till något annat, något mer… När den mystiske sjökaptenen Holländaren dyker upp rämnar Carl Larsson-idyllen. Senta dras till hans svärta, till hans värld som är så annorlunda än hennes, till ett liv där inte allt är förutbestämt.

Sentas trolovade Erik är chockad och kan inte alls förstå varför hon vill ge upp sitt trygga liv med honom. Men Sentas far har inget emot gifta bort sin dotter med den mystiske främlingen, han ser mest till Holländarens rikedomar.

Den flygande Holländaren bjuder på stormiga känslor och oemotståndligt gripande musik. Operan är ett av Richard Wagners tidigare verk. Delar av musiken har en mer traditionell operastil än den man vanligtvis förknippar med Wagner, men här finns även hans typiska återkommande musikaliska teman eller ledmotiv som symboliserar de olika rollerna – två musikstilar som i vår uppsättning får symbolisera Sentas trygga värld och Holländarens mörka, stormiga tillvaro.

TEAMET BAKOM UPPSÄTTNINGEN

Senta sjungs av den prisade svenska lyriskdramatiska sopranen Cornelia Beskow, som 2017 vann alla fyra priser i Laurits Melchior International singing Competition. I rollen som Holländaren alternerar österrikaren Josef Wagner och australiensaren Daniel Sumegi, som båda sjunger på operascener världen över.

För regin står holländska Lotte de Beer som dels gästar världens stora operahus, dels leder operakompaniet Operafront i Amsterdam. Musikaliskt ansvarig dirigent är Steven Sloane, chefdirigent för Bochumsymfonikerna såväl som för Operafront och dessutom förste gästdirigent på Malmö Opera. Kostym och scenografi av Christof Hetzer som hämtat inspiration från svensk Carl Larsson-idyll. 

Lyssna – premiären direktsändes på SR och DR

Lyssna på Sveriges Radio, Opera i P2
Lyssna på Danmarks Radio P2, Operaaften

Dirigent Steven Sloane (2, 8, 13, 16, 26 feb 3, 10, 22 mars) /Jennifer Condon (27, 31 mars)
Regi Lotte de Beer
Scenografi & kostym Christof Hetzer
Ljus Jean Kalman
Produktionsdramaturg Peter te Nuyl
Koreograf Katarina Sörenson Palm

ROLLER

Holländaren Josef Wagner (2, 8, 13, 16, 26 feb) /Daniel Sumegi (3, 10, 22, 27, 31 mars) 

Senta Cornelia Beskow
Daland Nikolay Didenko
Erik Zoltán Nyári / Tomislav Muzek (27 mars) 
Mary Karin Lovelius
Styrman Timothy Fallon

Malmö Operaorkester

Malmö Operakör

"Underbar och uppslukande flygande holländare"
"Det är uppfriskande att se, härligt att höra."
Dagens Nyheter, Per Svensson"

 

"En sån här bra uppsättning vill inte bara ge ett svar, utan få oss att diskutera."
Sveriges Radio, Per Feltzin

 

"Det är omskakande, underbart!"
Sydsvenskan, Tobias Lund

 

"Wagners holländare ges ny kraft."

”Högst se- och lyssningsvärd produktion skapad av ett drivet internationellt team och en pigg och vaken operaorkester.”

Martin Lagerholm, Kristianstadsbladet

 

"Lysande Flygande holländare."

Lars-Erik Larsson, Skånskan

 

"Mødet mellem ham [Hollænderen] og Senta gnistrer."

Thomas Michaelsen, Politiken

 

"Sopranen Cornelia Beskow sjunger Senta med otrolig inlevelseförmåga."

"Orkester, kör koreografi – allt fungerar.​"

Expressen

 

"Fart och driv i spelet"

Lennart Bromander, Aftonbladet

 

"Cornelia Beskow dominerar scenen totalt, med en enastående gestaltning av en ung kvinna som söker sin identitet."

Bo Löfvendahl, SvD​

 

"Det kvinnligas seger över musikens stora alfahanne. Där fick du, Richard W.!"
Berlingske

Rekommenderad ålder: från gymnasiet

Skolbiljetter
Begränsat antal biljetter på vardagar tisdagar - torsdagar.

Pris: 100 kr

Frågor och bokningar via skolombud@malmoopera.se alt 040-20 85 00

Skolmaterial:

Opera för nybörjare

INFÖR BESÖKET

Upplevelsen blir mycket bättre om man är väl förberedd och vet vad som ska hända när man kommer till teatern. Även en liten kort genomgång gör skillnad, så ge gärna dig och dina elever en liten stund innan ni kommer till oss.

• Låt er inspireras! Här på hemsidan finns handlingen och ofta bilder, filmklipp och inspirationsmaterial som ni kan använda er av.

• 45 minuter innan föreställningen börjar har vi en introduktionskvart i övre foajén. Ta gärna med dig dina elever och lyssna på den.

• Kom i god tid så att ni hinner anmäla er, hänga in ytterkläderna i garderoben och göra toalettbesök.

• Anmäl er hos foajévärden när ni kommer. Värden, som du hittar vid disken till höger om Thaliastatyn i nedre foajén, hänvisar er till era platser och svarar på frågor. I salongen är det du som lärare som har ansvaret. (Skulle det bli stökigt och du behöver stöd finns värdarna i foajén.)

• Om du går med elever som inte är vana teaterbesökare och kan det vara bra att gå igenom hur det fungerar vid ett teaterbesök (se nedan).

• Om du har frågor eller funderingar kring ert besök eller önskar material som affischer och flyers, tveka inte att höra av dig.

 

UNDER BESÖKET

• Det finns inga krav på klädsel. Kom som ni är! Häng av er ytterkläderna i garderoben, det kostar ingenting.

• En klocka ringer i foajén när det är dags att gå in och sätta sig i salongen. Första ringningen är 15 min innan föreställningen börjar.

• Gå på toaletten innan föreställningen eller i pausen. Att springa ut och in i salongen stör andra besökare och inte minst artisterna på scenen – de ser allt som händer i publiken.

• Mobiltelefoner ska vara avstängda under föreställning. Skärmljuset kan vara störande och även om ljudet är avstängt kan vår elektroniska utrustning påverkas.

• Man får inte fotografera eller spela in under föreställning. Det beror dels på att det stör, men det handlar också om upphovsrätt till musik, kostym, scenografi med mera.

• Måste man vara helt tyst under föreställningen? Man får så klart inte sitta och prata, men publikens reaktioner är viktiga för ensemblen på scenen. Reagera gärna på det som händer men använd ditt sunda förnuft och visa hänsyn till andra besökare i salongen.

 

Richard Wagner (1813-1883) revolutionerade musikdramatiken och skapade odödlig musik. Han var engagerad i Tysklands enande och ville skapa verk som speglade landets kulturella miljö.
Fördjupning Richard Wagner – teaterälskaren

Den flygande holländaren var ett sägenomspunnet spökskepp vars kapten misslyckades att runda Godahoppsudden.
Fördjupning – legenden om Den flygande holländaren