Detta är Malmö Opera

Möt tonsättaren & notbibliotekarien Benjamin

 

Du tultade omkring i korridorerna på Malmö Opera redan när du var ett litet barn.

Ja, mina föräldrar träffades på operan i Stockholm och flyttade så småningom ner till Malmö. Min mamma sjöng i kören, min pappa var musikchef och dirigent. Man kan nog säga att jag växte upp i huset. Så det var inget långt steg att börja här efter Musikhögskolan.

Vad gör du på musikbiblioteket?

Vi är en service åt sångare och musiker. Jag sorterar noter, främst orkestermaterial, scannar in noter och klaverutdrag vid behov. Jag tillhandahåller sakkunskap om vissa operor och musikaler. Sedan kollar jag efter felaktigheter i noterna. De kallar mig ”Falkens öga”, jag kan det sedan barnsben. Sedan nar vi ett notarkiv med manus, libretti och klaverutdrag från husets begynnelse, 1944.

Du är redan prisbelönt kompositör, men Snödrottningen är din första opera. Är det den slutgiltiga utmaningen för en kompositör?

Det kan man säga. Opera är den största musikformen, ett totalkonstverk. Det är inte bara musik och libretto utan även scenografi, ljus, regi, det är en stor organism. Jag och librettisten Anelia Kadieva jobbade mycket tätt tillsammans under den första processen. Vi har lagt ganska mycket tid på att se till att text och musik funkar ihop. Den bygger alltså på H.C. Andersens saga om den onda Snödrottningen, som kidnappar Kaj, som sedan räddas av Gerda. Det är alltså inte en hjälte som räddar flickan utan en hjältinna som räddar pojken. På den tiden var det ganska ovanligt.

Hur har ni tänkt?

Dramat måste gå framåt, saker måste hända hela tiden. Barnen ska inte ha tråkigt. Musikaliskt har jag försökt jobba med polaritet. När huvudpersonerna är lyckliga, är musiken tonal, när de är olyckliga är den dissonant. Jag har också jobbat mycket med textrytm och betoningar.

Hur blir man så musikalisk som du är?

Jag vet inte. Jag hörde mycket musik redan när jag var liten. Mamma sa att redan när jag var ett foster kände jag av när de sjöng falskt i Carmen. Senare kom det fram att jag har absolut gehör. När det är feltryck i noter ser jag det omedelbart. Så fort någon spelar falskt mår jag illa.