Verdis tragiska kärlekshistoria La traviata är fullspäckad med fantastiska melodier, vilket förmodligen är anledningen till att den är världens just nu mest spelade opera. 

Helt enkelt dödsbra
Expressen

Violetta Valéry är prostituerad, med rika män som kunder. Men kan fester med alkohol och sex hålla tomheten borta? När Alfredo Germont kommer in i Violettas liv blir han svaret på hennes drömmar om kärlek och respekt. Men Violetta lider av en svår sjukdom som gör henne allt svagare. Dessutom hinner det förflutna ikapp henne och hon tvingas offra sin kärlek för att rädda familjen Germonts rykte.

Kompositören
När Giuseppe Verdi skrev La traviata, hade han i princip blivit ekonomiskt oberoende. Han kunde därför skriva friare än någonsin tidigare. Operan baserade han på Alexandre Dumas skandalpjäs om en ung prostituerad, Kameliadamen. Den musikaliska skildringen av Violettas död sågs som nästan skandalöst realistisk av den samtida publiken. Den är nu den mest spelade operan i världen.

Regissören Olivier Py gör en fantastisk iscensättning där dirigenten Rafael Payares ledning skapar en musikaliskt högklassig uppsättning.
SvD

Sångarna
Världssopranen Patricia Petibon gör rolldebut som den dömda Violetta. Hon alternerar med Rebecca Nelsen, som häromåret gjorde en fantastisk Susanna i Malmö Operas rosade publiksuccé Figaros bröllop. Den turkiskfödde tenoren Bülent Bezdüz har gjort sig känd som en stor uttolkare av rollen som Alfredo på scener som Opéra de Nancy, Opéra de Rennes och Teatro Regio di Parma. Han alternerar med den unge tenoren Sehoon Moon, som i somras slog igenom på Glyndebournefestivalen. 

Teamet
Den franske regissören Olivier Py tar fasta på det ödesbestämda i berättelsen om Violetta. Scenen Floras fest är visuellt inspirerad av den mexikanska traditionen att fira De dödas dag, Día de muertos. Scenbilder och kläder gnistrar i svart och guld, med förgänglighetssymboler som dödskallar och ljus. Åtta dansare från Tivoli Ballet i Köpenhamn har lagts till den redan stora ensemblen.

Den unge dirigenten Rafael Payare har redan lagt världen för sina fötter. Han alternerar med svenska stjärnskottet Jakob Hultberg och den tyske Norden-älskaren Wolfgang Wengenroth, som bland annat lett orkestrar på Kungliga Operan i Stockholm och Det Kongelige i Köpenhamn.

 

 

Dirigent Rafael Payare/Jakob Hultberg (4 dec, 2, 8 jan)/Wolfgang Wengenroth (20 dec, 5, 12 jan)
Regi Olivier Py
Scenografi & kostym Pierre Andre Weitz
Ljus Bertrand Killy
Koreografi Daniel Izzo

ROLLER
Violetta Valéry
 Patricia Petibon (17 nov) Rebecca Nelsen (21, 25 nov, 1, 4, 9, 18, 20, 27 dec, 2, 5, 8, 12, 20, 27 jan)/Magdalena Risberg (10 feb)
Alfredo Germont Bülent Bezdüz (17, 21, 25 nov, 1, 4, 9, 18, 20 dec)/Sehoon Moon (27 dec, 2, 5, 8, 12, 20, 27 jan, 10 feb)
Giorgio Germont Davide Damiani
Gastone de Letorieres Tobias Westman
Baron Douphol Jakob Högström
Markis d’Obigny Eric Roos
Doktor Grenvil Per Fernesten
Flora Bervoix Emma Lyrén
Annina Ellika Ström
Giuseppe, Violettas betjänt Johan Palmqvist
Budbäraren Stefano Olcese
Floras betjänt Björn Broström
Dansare, i samarbete med Tivoli Ballet Jennifer Wagstaffe, Nadia Skriver Rosenby, Fenella Cook, Marie-Claire Silfer, Carlos Garcia, Paul James Rooney, Donovan Delis-McCarthy, Robert Thomsen 

Malmö Operaorkester, Malmö Operakör

”Helt enkelt dödsbra.”

Expressen, Gunilla Brodrej

https://www.expressen.se/kultur/scen/violetta-i-malmo-ar-en-tuff-brud-i-...

 

”Spektakulärt snygg och humoristisk”

DN, Johanna Paulsson

https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/operarecension-nar-la-t...

 

”Vem har sett och hört en så djuppejlande Violetta tidigare?”

”Malmö Operas iscensättning av Verdis ”La Traviata” är helt enkelt virtuos.”

Sydsvenskan, Carlhåkan Larsén

https://www.sydsvenskan.se/2018-11-19/fran-pianissimofiness-till-brutala...

 

”Operaorkestern under Rafael Payare imponerade”

Kristianstadsbladet, Mattias Gejrot

http://www.kristianstadsbladet.se/article/la-traviata-symbolik-som-vinne...

 

”Man læner sig tilbage i Malmös hyggelige opera og beundrer egentlig bare resultatet.”

”Det er gribende! Det er slet og ret uforglemmeligt alt sammen!”

Berlingske, Søren Schauser

https://www.berlingske.dk/kultur/tag-til-opera-i-malmoe-og-maerk-doedens...

 

”Regissören Olivier Py gör en fantastisk iscensättning där dirigenten Rafael Payares ledning skapar en musikaliskt högklassig uppsättning.”

SvD, Bo Löfvendahl

https://www.svd.se/musikaliskt-hogklassigt-nar-dodsmarkt-kurtisan-lever-...