Pelléas och Mélisande

Pelléas och Mélisande

Premiär 7 maj 2016
Spelas till och med 4 juni 2016
Längd: 3 tim och 20 min (inkl paus)
Språk Franska, textas på svenska

UPPHOVSPERSONER

Musik Claude Debussy
Libretto Maurice Maeterlinck baserat på hans pjäs Pelléas et Mélisande

SUGGESTIV STÄMNING

Pelléas och Mélisande är en fransk opera av Claude Debussy. Librettot skrevs av Maurice Maeterlinck och bygger på hans pjäs med samma namn. Debussy såg pjäsen och blev genast fängslad av den suggestiva stämningen och mystiska atmosfären i dramat, som han kände skulle passa perfekt till en opera.

Att de två upphovsmännen blev osams redan innan premiären, när Maeterlincks älskarinna inte fick huvudrollen, är en annan historia. Deras ödesmättade, symbolistiska opera överlevde konflikten och bländar än idag publiken med sin skönhet.

”Sällsamt vacker.” skriver Svenska Dagbladet. Se fler

Smakprov

Vill du se en scen från föreställningen och lyssna på sången?

UNDER YTAN

På ytan ser handlingen i Pelléas & Mélisande ut som ett enkelt triangeldrama. Men den vackra, impressionistiska musiken avslöjar det som bubblar under ytan – känslor, stämningar, onda föraningar och det som aldrig blir sagt.

Och vem är Mélisande? En prinsessa eller en vanlig enkel flicka? Varför är hon så ängslig och varför vill hon inte avslöja något om sig själv? Det får vi egentligen aldrig veta förrän hon, som så många andra sopraner, går en tragisk död till mötes.

På en mystisk plats i skogen

Det lyriska dramat, fullt av poetiska antydningar, eteriska visioner och mystiska figurer utspelas där ljuset inte riktigt tränger in. När regissör Benjamin Lazar och scenograf Adeline Caron skapade scenografin har de låtit sig inspireras av Tarkovskis film Stalker och arkitekten Frank Lloyd Wrights hus som flyter in i landskapet.

Den vackraste musik

Pelléas och Mélisande är Claude Debussys enda opera. Ett exklusivt verk som tillsammans med Havet (La mer) anses vara kärnan i tonsättarens musikskapande.

Verket flödar av de jugendstämningar som präglade konsten vid sekelskiftet 1900. Hör ett klipp från 1904 med Claude Debussy vid pianot och sopranen Mary Garden. Att franske regissören Benjamin Lazar är superestet bådar för en sann skönhetsupplevelse. Den impressionistiska musiken, eller som Debussy sa, den fria musiken, är oerhört återhållen i de scener som sätter fokus på sångarnas uttrycksförmåga. Däremellan väller den vackraste musik fram i mellanspelen. Dirigerar gör den unge franske dirigenten Maxim Pascal, stjärnskott på musikhimlen med världen för sina fötter.

Lyssna på Debussys Pelléas och Mélisande  (du behöver ha Spotify installerat på din dator) eller på direktsändningen som Sveriges Radio P2 sänder den 7 maj kl 18.00.

 

 

ROLLER

Pelléas: Marc Mauillon
Mélisande: Jenny Daviet
Golaud: Laurent Alvaro
Arkel: Stephen Bronk
Geneviève: 
Yniold: Julie Mathevet
Herden, läkaren: Stefano Olcese

Sjömännens röster: Malmö Operakör (inspelade)

Statister: Maja Bergström, Anne Carlsson, Harriet Cronström, Eira Vetterlein Hallbert, Rolf Hepp, Gunilla Pålsson, Reynaldo Ricart, Julia Sigurdhsson, Anders Söderberg, Agnes Tuneld

Malmö Operaorkester

PRODUKTIONSTEAM

Scenografi: Adeline Caron
Kostym: Alain Blanchot
Maskdesign: Mathilde Benmoussa
Ljus: Mael Iger
Regi: Benjamin Lazar
Dirigent: Maxime Pascal

Uppsättningen förs efter spelperioden vidare till Badisches Staatstheater Karlsruhe, Tyskland. 

Prins Golaud är sonson till kung Arkel och änkling med en liten son. Under en jakt i skogen stöter han på en ung kvinna, Mélisande, som sitter vid en källa och gråter. Hon har tappat sin krona i vattnet men hindrar Golaud från att hämta den. Han blir så betagen av den mystiska kvinnan att han tar henne med sig.

Kung Arkel har planerat att Golaud ska gifta sig med en annan av politiska skäl men han accepterar Golauds val och ger honom tillåtelse att återvända hem till slottet med sin nya hustru.

Mélisande tycker att slottet och omgivningarna är mörka och dystra. När hon och Golauds halvbror Pelléas lämnas ensamma vill han visa henne de blindas brunn, vars vatten sägs ge synen tillbaka. Där öppnas deras ögon och de upptäcker att de har känslor för varandra. Mélisande tappar sin vigselring i brunnen och i samma ögonblick faller Golaud, som befinner sig långt därifrån, av sin häst och skadar sig.

När Mélisande vårdar Golaud upptäcker han att hon saknar sin vigselring. Hon säger att hon tappat den i en grotta. Han skickar genast iväg henne för att leda reda på ringen. På Golauds befallning följer Pelléas med henne. Deras olyckliga situation speglas av landet runt omkring dem. I kungariket råder sjukdom och hungersnöd.

En dag ertappar Golaud Mélisande och Pelléas när de leker en lek. Golaud hotar sin bror och förbjuder honom att umgås med Mélisande eftersom hon väntar barn och inte får bli upprörd.

Pelléas tänker ge sig av och ber Mélisande om ett sista avsked i parken. Hon är bedrövad av saknad. Kung Arkel försöker trösta henne, men inget hjälper. Golaud är rasande av svartsjuka.

När Pelléas tar avsked av Mélisande erkänner de för första gången öppet sin kärlek för varandra. Golaud, som har spionerat på dem, rusar fram och dödar Pelléas.

Mélisande föder barnet i förtid. Golaud försöker förgäves rättfärdiga brodermordet.  För kung Arkel är barnet en garanti för familjens fortlevnad och livets seger över döden, men Mélisande beklagar att dottern måste leva. Själv dör hon.

Skolpris: 70 kr
(begränsat antal platser)
Dagar med skolpris: 12, 17, 26 maj
Ålder: från ca 15 år

Frågor och bokningar via skolombud@malmoopera.se alt
040-20 85 04

”Det franska teamet hittar in i verkets hjärta, med en fantastisk scenografi som för tankarna till John Bauers mörka skogar, lika förtrollade som kusliga.”

DN, Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

 

”Hvad man ikke skal forvente, er en aften med letkøbt underholdning. ’Pelléas et Mélisande’ forbliver et ret så dystert drama fra sindets bagkroge og kønnenes understrømme. Og musikken forbliver en af alle tiders mest kompromisløse og største udfordring for billetsælgere bag luger verden over: At skabe en opera for voksne mennesker har sin pris. Ikke så få tilhørere ved Malmøs premiere gik endda i pausen. Men at blive siddende og lytte og mærke lønner sig. »Pelléas et Mélisande« er på alle måder dyb og tankevækkende forestilling. Et svensk provinsteater har endnu en gang vist sig som huset, der kan det dobbelte for det halve.”

Berlingske, Sören Schauser, fem stjärnor

 

”Mitt livs (hittills) mest formidabla ’Pelléas’.

Expressen/KvP, Lars Sjöberg

 

”Malmö Operaorkester visar åter prov på sin stora kapacitet: orkesterklangen var rent ljuvlig.”

Skånskan, Lars-Erik Larsson

 

”Sällsamt vacker.”

Svenska Dagbladet, Karin Helander

 

”Malmö mycket bättre än Stockholm på operamagi”

Aftonbladet, Lennart Bromander

 

”Pelléas et Mélisande” fungerar bra som säsongens krönande exklusivitet på Malmöoperan.

Sydsvenskan, Carlhåkan Larsén