3 februari
Trio och nonett

Johannes Brahms (1833-1897)

Klarinettrio, A-moll op. 114 (1891)

1. Allegro
2. Adagio
3. Andantino grazioso
4. Allegro

Anders Åberg, klarinett; Tomas Lundström, cello; Elena Jordan, piano
ca 25 min

- paus –

Gunnar de Frumerie (1908-1987)

Musica per Nove op. 75 (1976)

1. Andante maestoso - Allegro con brio – Poco moderato
2. Andante tranquillo
3. Allegro misterioso
4. Andantino con moto

Patrik Mårtensson, violin; Martin Ranefalk, viola; Christian Sundewall, cello; Magdalena Entell, kontrabas; Maria Uhrenfeldt, oboe; Tomas Lander, klarinett; Alexandru Ioan Chirica, fagott; Magdalena Nilsson, trumpet; Jan Karlsson Korp, piano                                   
ca 30 min

 

10 februari
Engelska sånger och dansk kvartett

Ralph Vaughan Williams (1872-1958)

Songs of Travel (1901-1904), text Robert Louis Stevenson (1850-1894)

1. The Vagabond
2. Let Beauty Awake
3. The Roadside Fire
4. Youth and Love
5. In Dreams
6. The Infinite Shining Heavens
7. Whither Must I Wander
8. Bright Is the Ring of Words
9. I Have Trod the Upward and the Downward Slope

Eric Roos, sång; Elisabeth Boström, piano

- paus –

Carl Nielsen (1865-1931)

Stråkkvartett nr. 1 i g-moll op. 13 FS4 (1889)

1. Allegro energico
2. Andante amoroso
3. Scherzo: Allegro molto
4. Finale: Allegro

Hanna Hajslund Hansen, violin; Sofie Hjort, violin; Monika Mikalajunaite, viola; Erja Riikonen, cello    

10 MARS
TEATERNS DAG

Johan Sebastian Bach komponerade både dessa vackra 3-stämmiga Sinfonior och sina två-stämmiga Inventioner 1720 -23, som övningar i klaver-spel för sin son och sina andra studenter. De skulle framförallt lära sig sångbart spel i tre kontrasterande stämmor och samtidigt få insikt i att komponera. Dessa  "övningsstycken" i olika tonarter blev musikaliska mästerverk. De spelas av såväl pianister som cembalister på högsta nivå och även av andra instrumentalister. Dimitry Sitkovetsky, som 1984 transkriberade  Bachs berömda Goldberg-variationer för stråktrio (också för komponerat för klaver) är en av dem som även har gjort en adaption av Sinfoniorna för violin, viola och cello, som vi vill spela.
Åsa Weiler, viola

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Trestämmiga Sinfonior för klaver, adapterade för violin, viola och violoncell av Dimitri Sitkovetsky (*1954)

Anna Grane, violin, Åsa Weiler, viola; Lyssa Davidsson, cello

ca 20 min

Gerald Finzi (1901-1956)

Let us garlands bring (1942), op. 18, texter ur pjäser av William Shakespeare (1564-1616)

1. Come away death, ur Twelfth Night
2. Who is Silvia? ur Two Gentlemen of Verona
3. Fear no more the heat o’ the Sun, ur Cymbeline
4. Oh mistress mine, ur Twelfth Night
5. It was a lover and his lass, ur As You Like It

John Löfgren, sång; nn, piano

ca 15 min

- paus –

Monica Zetterlund - en hyllning till Sveriges Jazzdrottning!

Sara Lehmann, sång; Annika Bjelk, piano; Magdalena Entell, kontrabas

7 APRIL
KVINNOSÅNG!

Alban Berg (1885-1935)

ur Sieben Frühe Lieder

1. Nacht text Carl Hauptmann (1858-1921)
2. Schilflied (Song amid the reeds) – Nikolaus Lenau (1802-1850)
3. Die Nachtigall (The nightingale) – Theodor Storm (1817-1888)
5. Im Zimmer (Indoors) – Johannes Schlaf (1862-1941)
6. Liebesode (Ode to Love) – Otto Erich Hartleben (1864-1905)
7. Sommertage (Summer days) – Paul Hohenberg (1885-1956)

Helena Härnryd, sång; Elena Jordan, piano

ca 15 min

Karol Szymanowski (1882-1937)

Ur Pieśni kurpiowskie / Kurpie Songs, op. 58 (1935), texter från Puszcza kurpiowska w pieśni

(Songs of the Kurpiowska Forest)

1. Lecioły zórazie / Raiher flogen
2. Wysła burzycka / Wetter und Wind
3. Uwoz, mamo / Mutter, schau gur an
4. U jeziorecka / Drüben beim See dort
5. A pod borem siwe kunie / Dort im Wald die Schimmelfohlen
6. Bzicem kunia' / Kriegst die Peitsche, Pferdchen
7. Ściani dumbek / Eiche zu Fall gekommen
8. Leć, głosie, po rosie / Über den Wiesentau

Katarzyna Mizerny; Elisabeth Boström, piano

ca 30 min

- paus –

Richard Strauss (1864-1949)

Lieder

Sara Swietlicki, sång; Markus Kvint, piano ca 30 min

2 JUNI
3 KÖRER – BarnkörEN 10 år!

Firandet inleds med verket ”Det gömda” , komponerat av Kent Olofsson; ett verk för barnkör, fyrstämmig ungdomskör, trombon, slagverk och kontrabas. Verket är beställt av Malmö Opera och Malmö församling St. Petri och uruppförs vid denna foajékonsert
 

Johannes Brahms (1833-1897)

Vier Gesänge für Frauenchor mit zwei Hörner und Harfe op. 17 (1860)

1. Es tönt ein voller Harfenklang, text Friedrich Ruperti (1805-1867)
2. Lied von Shakespeare, text August Wilhelm Schlegel (1767-1845) efter Shakespeare
3. Der Gärtner, text Josef von Eichendorff (1788 - 1857),
4. Gesang aus Ossians Fingal, text Eduard Brinckmeier (1811-1897) efter Macpherson

Malmö Operas Damkör; Andre Kellinghaus, dirigent; NN, horn; NN, horn; NN, harpa     
ca 15 min

Z. Randall Stroope (*1963)

The Conversion of Saul

Imogen Heap (1977)
Hide and seek, arr. Jan Yngwe

Jan Sandström (*1954)
Biegga Luothe

Vienna Teng (*1978)
Hymn for Axciom, arr. Henrik Dahlgren                                                                                                                              

S:t Petri Ungdomskör (SPUK); Alexander Einarsson, dirigent                                                             

ca 17 min
 

- paus -
 

Leonard Bernstein (1918-1990)
I hate music, nr. 3 ur I Hate Music: A Cycle of Five Kid Songs for Soprano and PIano (1943)

Henry Purcell (1659-1695)
Let us wander, ur The Indian Queen (1695), text John Dryden (1631-1700)

Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Art thou troubled, ur Rodelinda (1725), text Nicola Francesco Haym (1678-1729)

Giuseppe Verdi (1813-1901)
Va, pensiero…, Fångarnas kör ur Nabucco (1842), text Temistocle Solera (1815-1878)

Georges Bizét (1838-1875)
Avec la garde montante, ur Carmen akt 1 (1875), text Henri Meilhac (1831-1897) och Ludovic Halévy (1834-1908)

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Seid uns zum zweiten Mal willkommen, ur Trollflöjten /Zauberflöte akt 2, text Emanuel Schikaneder (1751-1812)

Otto.Nicolai (1810-1849)
Chor der Elfen/Älvornas kör, ur Die lustigen Weiber von Windsor/Muntra fruarna i W akt 3, text Salomon Hermann Mosenthal (1821-1877)

Giacomo Puccini (1858-1924)
Là, sui monti dell’est…, ur Turandot akt 1 (1926), text Giuseppe Adami (1878-1946) och Renato Simoni (1875-1952)

Malmö Operas Barnkör, Kristina Wessman, dirigent; Max Lörstad, piano      

ca 20 min

Kent Olofsson (*1962)
”Det gömda” - beställningsverk för Malmö Operas Barnkör, SPUK och tre instrumentalister

Malmö Operas Barnkör, S:t Petri Ungdomskör (SPUK)

Alexander Einarsson, dirigent; Kristina Wessman Svensson, dirigent; Max Lörstad, piano; Gunnar Eneroth, trombon; Christoffer Gräntz, slagverk; NN, kontrabas

ca 20 min

14 OKTOBER
Gullberg och Schubert

Det var kärlek direkt. Det gick inte att värja sig. Hans text gick rakt in i mitt hjärta. Jag minns när jag gick på folkhögskola och min rumskamrat spelade Förklädd Gud för mig från en cd-inspelning hon hade. Jag var såld... Texten och musiken. Vilken upplevelse!

Många år senare fick jag äran att själv få sjunga sopranpartiet. Men jag önskade nästan att jag hade fått sjunga körpartiet och smaka på vartenda ord i detta verk.

Jag har sjungit många romanser genom åren med text av detta poetiska geni och om jag måste välja är nog min favorit Kyssande vind. Men efter att Hjalmar Gullberg-sällskapet bad oss att göra en konsert med hans dikter har fler favoriter kommit till mig. Som t ex Serenad och Undinen.

Laine Quist, sopran
 

"Jag hör musik och letar efter orden..."- Hjalmar Gullberg tonsatt

Kompositörer: Dag Lundin, Hilding Hallnäs, Gösta Nyström, Hjalmar Gullberg, Gunnar Turesson, Lars-Erik Larsson

Dag Lundin (1943*)
Människors möte
Vaggvisa

Hilding Hallnäs (1903-1984)
Undinen

Gösta Nystroem (1890-1966)
Jag väntar månen

Gunnar Turesson (1906-2001)
Mannekängen i herrekiperingsaffären

Hjalmar Gullberg (1898-1961)
Maj, text Oscar Levertin (1862-1906)

Lars-Erik Larsson (1908-1986)
Serenad
Bortom berg och mörka vatten
För vilsna fötter sjunger gräset
Kyssande vind

Laine Quist, sång; Inga-Britt Niemand, piano; Bengt Krantz, recitation

ca 35-40 min.

-paus-

Franz Schubert (1797-1828)
Pianotrio op. 99 i B-dur, D898 (1828)
Allegro moderato
Andante un poco mosso
Scherzo: Allegro
Rondo: Allegro vivace

Renée Ohldin, violin; Johan Theorin, cello; Christian Einarsson, piano

ca 40 min.

 

Våra omtyckta kammarkonserter i foajén är ett välkommet avbrott i lördagskommersen som pågår alldeles utanför. För operans sångare och musiker är det här ett gyllene tillfälle att ge sig på nya verk, prova på andra genrer, utveckla sitt musicerande och framförallt att få dela med sig av sina favoritstycken.

21 oktober
Violin och sång

Niccolò Paganini (1782-1840)

Caprice nr. 24 i a-moll, op. 1 (publ. 1819)
Tema con Variazioni (Quasi Presto)

Johannes Brahms (1833-1897)

Sonat nr 3 i d-moll för violin och piano, op. 108 (1886-88), tillägnad Hans von Bülow (1830-1894)

1. Allegro
2. Adagio
3. Un poco presto e con sentimento
4. Presto agitato

Maurice Ravel (1875-1937)

Tzigane, Rhapsody för violin och piano (1924), tillägnad Jelly d'Arányi (1893-1966)

Andreas Hagman, violin; Andreas Kreuger, piano ca 40 min

- paus –

Veljo Tormis (1930-2017)

14 Sånger

Neli kildu (Astaajad) /Four Fragments (The Seasons):

1. Kevad / Spring
2. Suvi / Summer
3. Sügis / Autumn
4. Talv / WInter

Kolm lille / Three Flowers:

1. Kullerkupp / Globe flower (trollius europaeus)
2. Pääsusilm / Primrose (primula farinose)
3. Meelespea / Forget me not (myosotis)

Kimbuke tähti / Little Bunch of Stars:

1. Kingin sulle kimbukese / I present you with a bouquet
2. Iga täht / Every star
3. Suur vanker / The big dipper

Nukrad viivud (Neli romanssi) /Melancholy Moments (Four Romances)

1. Kevadpäike, ära looju veel! /Spring sun, don’t set yet!
2. Sügislaul / Autumn song
3. Ei ole roose õitsenud minule / No roses have bloomed for me
4. Armastus / Love

Staffan Lindberg, sång; Elena Jordan, piano

ca 20 min

Fem sånger - fem kompositörer – fem diktare

Hugo Alfvén (1872-1960)
Du är stilla ro, op. 28 nr. 4, ur 7 dikter av Ernest Thiel (1908), text Ernest Thiel (1859-1947)

Wilhelm Peterson-Berger (1867-1942)
Selinda och Leander, nr. 4 ur Fyra muntra visor (1905), text Erik-Axel Karlfeldt (1864-1931)

Ture Rangström (1884-1947)
Vingar i natten, nr. 1 ur Fem dikter (1917), text Bo Bergman (1869-1967)

Emil Sjögren (1853-1918)
Min hustru, op. 34, nr. 3 ur Fem Fröding-sånger (1902), text Gustaf Fröding 1860-1911)

Wilhelm Stenhammar (1871-1927)
Hvarför till ro så brådt?, op. 26 nr. 7, ur Visor och stämningar av Verner von Heidenstam (1859-1940)

Bengt Krantz, sång; Tomas Johnsson, piano

ca 20 min

Våra omtyckta kammarkonserter i foajén är ett välkommet avbrott i lördagskommersen som pågår alldeles utanför. För operans sångare och musiker är det här ett gyllene tillfälle att ge sig på nya verk, prova på andra genrer, utveckla sitt musicerande och framförallt att få dela med sig av sina favoritstycken.

OPERA WANNABE

Oavsett om vi vill eller inte, så har operan under senaste decennierna hamnat i musikvärldens finrum. Under 17- och 1800-talet var opera underhållning för alla samhällsklasser, i nutid kanske jämförlig i popularitet med »mello«. Under 1900-talet har genren i stället kommit att betraktas som något lite svårt och fiiiint.

Men nu rivs murarna efterhand. Och de rivs både inifrån och utifrån. Det har varit mig ett sant nöje att vaska fram några sånger som stulit uttryck, sångstil och toner från operagenren – men som inte är opera!

Benjamin Brittens Johnny ur sångcykeln Cabaret Songs, Think of me ur musicalen Phantom of the opera och den galna The girl in 14 G, flickan som har en granne som sjunger jazz – och en som sjunger opera …för att ta några exempel.

Och operagenren stiger ur finrumsgarderoben och ut i den friska luften där den kan fortsätta frodas och utvecklas.

/Suzanne Flink

11 november
Septett och sång

Adolphe Blanc (1828-1885)

Septett op. 40, Ess-dur (1860)

1. Allegro
2. Andante
3. Scherzo: Tarantelle
4. Andante maestoso: Allegro moderato. Allegro vivace

Anders Åberg, klarinett; Alexandru Ioan Chirica, fagott; Andreas Pettersson, horn; Anders Hjortvall, violin; Monika Mikalajunaite, viola; Tomas Lundström, cello; Magdalena Entell, kontrabas                                                                       ca 30 min

- paus –

Gustav Mahler (1860-1911)

Kindertotenlieder (1901-04), text Friedrich Rückert (1788-1866)

1. Nun will die Sonn so hell aufgeh'n
2. Nun seh' ich wohl, warum so dunkle Flammen
3. Wenn dein Mutterlein
4. Oft denk ich, sie sind nur ausgegangen
5. In diesem Wetter 

Sigrid Ohlsson, sång; Elisabeth Boström, piano                                                                                             

ca 25 min

Opera Wannabe – sångerna som vill vara opera, men inte är!

Victor Herbert (1859-1924)
Art is calling for me (I want to be a primadonna), ur The Enchantress (1911), text Harry B. Smith (1860-1936)

Benjamin Britten (1913-1976)
Johnny, nr. 3 ur Cabaret songs (1940 ), text Wystan Hugh Auden (1907-1973)

Andrew Lloyd Webber (*1948)
Think of me, ur Phantom of the opera (1986), text Charles Hart (*1961)

Kurt Weill (1900-1950)
Eifersucht! Wut! Liebe und Furch zugleich, ur Dreigroschenoper (1928), text Bertolt Brecht (1898-1956)

Jeanine Tesori (*1961)
The girl in 14G, text Dick Scanlan (*1960)

Suzanne Flink, sång; Annika Bjelk, piano                                                                                                       

ca 20 min

SÅNGelever FRÅN MUSIKHÖGSKOLAN I MALMÖ

Pjotr Tjajkovskij (1840-1893)
Uzh vecher, duett Lisa/Polina ur Spader dam (1890), text: Modest Tjajkovskij (1850-1916), efter en novell av Aleksandr Pusjkin (1799-1837)
Linnéa Sirborn, Moa Karlsson

Richard Strauss (1864-1949)
Epheu, ur Mädchenblumen op. 22, nr. 3 (1888), text: Felix Dahn (1834-1912)
Line Juul Andersen

Gustav Mahler (1860-1911)
Wenn mein Schatz Hochzeit macht, ur Lieder eines fahrenden Gesellen (1884-85), text: Gustav Mahler
Ola Heinpalu

Hugo Alfvén (1872-1960)
Saa tag mit hjerte (1946), text: Tove Ditlevsen (1872-1960)               
Johan Kyhle       

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Ruhe sanft, mein holdes Leben, Zaides aria ur Zaide (1780), text: Johann Andreas Schachtner (1731-1795)
Linnéa Sirborn

Gaetano Donizetti (1797-1848)
Una furtiva lagrima, Nemorinos aria ur Kärleksdrycken (1832), text: Felice Romani (1788-1865) och Eugène Scribe (1791-1861)
Fredrik Hagerberg

Giacomo Puccini (1858-1924)
Questo amor, vergogna mia, Franks aria ur Edgar (1889), text: Ferdinando Fontana (1850-1919)
Rasmus Krogh-Andersen

Gioacchino Rossini (1792-1868)
Il picciol legno ascendi… Dolce è per lui la cura, kvartett Pescatore/Guglielmo/Jemmy/Edwige ur Guglielmo Tell (1829), text: Étienne de Jouy (1764-1846) och Hippolyte Bis (1789-1855) efter ett skådespel av Friedrich von Schiller (1759-1805). Italiensk text Calisto Bassi (1800-1860)
Fredrik Hagerberg, Ola Heinpalu, Line Juul Andersen, Moa Karlsson

Ethel Smyth (1858-1944)
Haste to the shore, the storm is nigh ur The Wreckers (1906), text efter dramat Les Naufrageurs”av Henry Brewster (1850-1908), engelsk översättning Ethel Smyth
Samtliga

- paus -

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Bei Männern, welche Liebe fühlen, duett Pamina/Papageno ur Trollflöjten (1791), text Emanuel Schikaneder (1751-1812)
Linnéa Sirborn, Rasmus Krogh-Andersen

Claudio Monteverdi (1567-1643)   
Illustratevi o cieli, duett Penelope/Ulisse ur Il ritorno d´Ulisse in patria (1640), text Giacomo Badoaro (1602-1654)
Moa Karlsson, Ola Heinpalu

Gioacchino Rossini (1792-1868)
Una voce poco fa, Rosinas cavatina ur Barberaren i Sevilla (1816), text Cesare Sterbini (1784-1831)
Line Juul Andersen

Charles Gounod (1818-1893)   
Avant de quitter ces lieux, Valentines bön ur Faust (1859), text Jules Barbier (1825-1901) och Michel Carré (1822-1872)
Ola Heinpalu                                                                                                                                                                          

Giacomo Puccini (1858-1924)
E lucevan le stelle, Cavaradossis aria ur Tosca (1900), text Luigi Illica (1857-1919) och Giuseppe Giacosa (1847-1906)
Johan Kyhle

Georges Bizet (1838-1875)
Au fond du temple saint, duett Nadir/Zurga ur Pärlfiskarna (1863), text Eugène Cormon (1811-1903) och Michel Carré (1822-1872)
Fredrik Hagerberg, Rasmus Krogh-Andersen

Leonard Bernstein (1918-1990)
I am easily assimilated, The Old Lady’s sång ur Candide (1956), text: Leonard Bernstein
Moa Karlsson med samtliga

Collage – Improvisation
Samtliga

Medverkande: Linnéa Sirborn, sopran; Moa Karlsson, alt; Line Juul Andersen, mezzosopran; Ola Heinpalu, baryton; Johan Kyhle, tenor; Fredrik Hagerberg, tenor; Rasmus Krogh-Andersen, baryton;

Piano: Conny Antonov

Lärare: Britta Johansson, Sara Wilén, Conny Antonov

Kalender för Kammarkonsert

februari 2018
Lördag 3 feb 13:00 Kammarkonsert Laddar...
Lördag 10 feb 13:00 Kammarkonsert Laddar...
april 2018
Lördag 7 apr 13:00 Kammarkonsert Laddar...
juni 2018
Lördag 2 jun 13:00 Kammarkonsert Laddar...