Den mest komprimerade musikteaterformen som finns är romansen, där ett helt liv, en hel miniopera, berättas på tre minuter. Den 18 april streamar vi en romanskonsert med en av våra riktigt stora svenska stjärnor – Malin Byström.
Sopranen Malin Byström gör huvudroller på Europas stora operascener och är en återkommande gäst vid Covent Garden i London. Hon har också gjort ett flertal roller på Metropolitan i New York. 2018 blev hon hovsångerska och utsågs också till Årets kvinnliga sångare vid International Opera Awards.
Vi är mycket glada och stolta över att hon nu gästar oss här i Sångens hus tillsammans med Magnus Svensson som trakterar stora scenens konsertflygel. Magnus är en driven och mångsidig musiker med romanser som specialitet, och hett efterfrågad av svenska sångare.
PARISISK SALONG
Malin och Magnus inleder konserten med att ta oss med till en parisisk salong, det sena 1800-talets centrum för nyskapande poesi, konst och musik. Här doftar mysk och bergamott, herrarna tvinnar sina mustascher och det frasar om damernas sidenklänningar när de slår sig ner i sammetsfåtöljerna för att lyssna till drömska och dramatiska mélodies.
Den nya sinnliga diktningen om kärlekens outgrundliga vägar, själens hemligheter och längtan till exotiska platser inspirerade många franska tonsättare, och här hör vi sånger med stort känslospektrum av Gabriel Fauré, Cécile Chaminade, Henri Duparc och Francis Poulenc.
NORDISK NATURLYRIK
Här i Norden växte det fram en naturlyrisk diktning med starka musikaliska drag, och ett berättande med rötterna i gamla balladtraditioner som lockade många tonsättare att komponera för våra fantastiska nordiska röster.
Ture Rangström kallade det Känslans kontrapunkt, att sångfraserna växer ur ordens klang och betydelse, och pianostämman målande tolkar diktens tonfall och tanke.
SIBELIUS OCH STENHAMMAR
Jean Sibelius fyllde sina sånger med samma laddning och patos som de väldiga symfonierna, och främst valde han känslofyllda dikter på svenska som var hans första språk.
Årets jubilar Wilhelm Stenhammar var bara 16 år gammal när han skrev i Skogen, den första av hans många sånger, eller visor som han själv högst opretentiöst kallade sina raffinerade kompositioner.
Konserten presenteras av Elisabeth Boström, Malmö Operas vokalchef, som också är skicklig pianist med djupa insikter i romansernas värld.