Malmö Operaorkester

Malmö Operaorkester på turné

I säsongens turnékonsert presenteras tre verk: Musik som låg bortglömd i en byrålåda i över 100 år, lidelsefulla tonsatta dikter sprängfyllda av omöjlig kärlek samt musik av en framgångsrik entreprenör som blev berömd tonsättare först efter sin död. 

STENHAMMAR 

Wilhelm Stenhammar (1871–1929) är en av Sveriges största tonsättare. Redan 20 år gammal komponerade han orkestersatserna Prélude  och  Bourré, men det skulle dröja över 100 år innan de uruppfördes. Nu får vi dock höra hans vackra, folkmusikdoftande ungdomsverk. 

WAGNER 

Richard Wagner (1813–1833) befann sig i landsflykt i Zürich när han skrev sångcykeln Wesendonck  Lieder. Djupt förälskad i sin hyresvärds fru Mathilde, kunde han inte koncentrera sig på komponerandet av Niebelungens Ring. I stället tonsatte han Mathildes längtansfulla dikter, vilket resulterade i fem sånger för piano och sopran. 

Wesendonck  Lieder är skriven för piano och sopran och framförs ofta vid kammarkonserter. Vissa av sångerna har även sjungits av manliga sångare. I slutet av 1800-talet orkestrerades verket för första gången för stor orkester. Här uppförs det i en svensk översättning av Patrik Ringborg.

BERWALD 

Frans Berwald (1796–1868) var en framgångsrik entreprenör inom så skilda områden som ortopedteknik, glasbruk och hattmakeri. Men det han verkligen brann för var sin musik.   

Idag är han en av våra största svenska kompositörer, men under sin livstid fick han inte det erkännande han så hett eftertraktade. Det verk vi får höra på konserten, Symphonie  Naïve, uruppfördes först tio år efter hans död. 

Wilhelm Stenhammar (1871—1927)
Prélude och Bourrée (1891, uruppfördes 2013 i Gävle)

Prélude Andante moderato
Bourrée Allegro

Richard Wagner (1813—1883)
Wesendonck-Lieder (Zürich 1857—1858)

Franz Berwald (1796—1868)
4 Sinfonie (1845, Stockholm)

SOLIST Cornelia Beskow
DIRIGENT Magnus Fryklund