AKT: Open Mic

AKT: Open Mic

EN KVÄLL VI SENT KOMMER ATT GLÖMMA

Unik dag på Malmö Opera! En dag i mars möttes 100 unga talanger i olika genrer som fick uppträda på en av Europas största scener. Konferenciererna Rickard Skagerstrand och Victoria Kocalp ledde publiken genom kvällen. En jublande publik fick ta del av 20 akter med bland annat magdans, opera, balett, metal, svensk folkmusik och Bollywood-dans. Kvällen blev en succé också tack vare de 50 AKT-medlemmarna i åldrarna 15-30 år som jobbade i foajén, backstage och i salongen. De fick prova på många olika yrkesroller och vi vågar påstå att alla har fått med sig nyttiga erfarenheter med sig i bagaget. Det blev en minnesvärd kväll för många!

 

 

Duo Kristall
Fredrik Hagerberg
Aram Dance Theatre
Mash Up Crew
Odile Ducoin

Kvällens bidrag

Emy Liljegren – balett
Emy är en passionerad dansare som ägnar sig åt balett och andra dansformer. Med sin dans vill hon sprida glädje!

 

PARI – rai afro pop
Artisterna/låtskrivarna Le Tac, berber från Algeriet, och Allone, från Togo, spelar glad musik med texter på franska, engelska, berber och afrikanska.

 

 

Exon – metal
Hårdrocksbandet Exon består av tre elever från Lars Erik-Larsson-gymnasiet i Lund som skriver egna låtar med tekniskt utmanande partier och explosiva riff.

 

Backseat Driver – indierock
Smarrigt indierockband från Malmö som spelat på stans scener och släppt ett antal inspelningar, bl a singeln Help me! som finns på Spotify.

 

Gina – orientalisk magdans
Gina är självlärd professionell dansare med turkisk bakgrund som bjuder på orientalisk dans.

 

Kathleen Nguyen – klassiskt piano
Kathleen Nguyen är klassisk pianist med Frederic Chopin som en av sina största förebilder. Hon ska spela hans Nocturne Op. 20 i ciss moll samt Sergej Rachmaninoffs Prelude Op 32 No 5.

 

 Dance Bee – Bollywood-dans
Dance Bee är en dansgrupp som tror på ABCD: AnyBody Can Dance! Erfarna medlemmar blandas med nybörjare med ett gemensamt mål: Att dansa indiska danser och ha kul!

 

Freja Pennsäter – musikalsång
Freja har varit med i flera musikaler och går sista året på musikal-programmet på Malmö Latingymnasium. Hon ska framföra ett energiskt nummer ur A Chorus Line.

 

Angelicca – r&b, trap och rap
Angelicca är en låtskrivare, producent och artist från Malmö som med sitt band spelar alternativ, experimentell trap och r&b, här tillsammans med rapparen ZYE.

 

Duo kristall – svensk folkmusik
Duo Kristall har sina rötter i Växjö. Med fiol och gitarr levererar de svensk folkmusik samt egenskrivna folktoner med modern touch

 

Gitanas – romsk traditionell dans
Gitanas är en förening som vill främja och bevara den romska kulturen. Man sjunger och dansar traditionella danser iklädda traditionella kläder.

 

Fredrik Hagerberg – operasång
Fredrik Hagerberg studerar klassisk sång vid Musikhögskolan i Malmö. Han kommer att ackompanjera sig själv på piano och sjunga Till havs.

 

Mash Up Crew – street dance
Mash Up Crew  är en danstävlingsgrupp från New York Dance i Lund. De dansar house, hiphop, popping, vouging m m.

 

Odile Ducoin – musikalsång
Odile ska framföra en musikallåt som passar perfekt för tillfället: The Life of the Party från musikalen The Wild Party, som handlar om att få stå i rampljuset!

 

Mohammad Diab – modern klassisk musik
Mohammed Diab är en saxofonist och musikkompositör från Palestina som har turnerat runtom i världen. Han ska spela saxofonsolo.

 

Kevin Klein – popballad
Kevin blev känd när han kom på femte plats i Idol 2017. Hans hjärtat klappar lite extra för ballader och här får vi höra You Raise Me Up samt en ny låt som heter The Ocean.

 

Imad Al Tamimi – traditionell palestinsk musik
Imad Al Tamimi improviserar på Oud, en sorts stränginstrument som finns spritt över Asien och spelas i olika stilar. Imad spelar i palestinsk stil.

 

Belladonna – teatralisk art pop
Med en avskalad och intim version av bandets nya låt Belladonna Of Sadness, berättas myten om Belladonna: Gudinna av förförelse, de förfördas demon.

 

Aram Dance Theatre – arabisk folkdans
Med hjälp av dans berättas om den senaste flyktingströmmen då folk lämnade sina hem bakom sig och flydde ut i världen.

victoria kocalp

Rickards sidekick

Victoria Kocalp & Rickard Skagertrand

"Det härligt att Malmö Opera kan hjälpa att förverkliga mångas drömmar."

Ett event som AKT ordnade var den fina kvällen Open Mic där unga och Unga vuxna ansökte om att få uppträda på ett av Europas största scener. Med väldigt många ansökningar inskickade så valdes 20 stycken personer/grupper med olika uppträdanden. Det var allt från balett, magdans, hårdrock, opera, musikal, folkmusik och Bollywood samt mycket mer. Kvällar som Open Mic måste finnas på Malmö Opera för tillgängligheten skull, alltså att kulturhuset ska vara tillgänglig för alla oavsett ålder. Där finns så himla många fina själar där ute som drömmer och önskar om att få tillfället att stå på en scen och uppträda men går med tanken att det är omöjligt. Det är viktigt att bli sedd och sen är det härligt att Malmö Opera kan hjälpa att förverkliga mångas drömmar. Sen behövs det kvällar som Open Mic för att visa att Malmö Opera är inte bara ett hus fullt med Opera och musikal där folk som enbart har råd att gå. Huset finns just för en anledning och det är synd att låta den stå tom om man inte låter kultur och generationer mötas. Jag fick äran att vara sidekick till konferenciern Rickard Skagerstrand och kvällen betydde otroligt mycket för mig. Att få vara med och minnas denna dag då Operan för första gången satte upp en sådan annorlunda men unik föreställning är verkligen väldigt roligt.

"Om man ska beskriva AKT med ett ord så väljer jag tillgänglighet."

Det var så mycket glädje under en hel dag från både från artisterna samt folket i huset och det kändes riktigt härligt att förverkliga en sån fin idé som AKT kom upp med. Kul att många såg oss och antal köpta biljetter. Under Open Mic kvällen så kände jag personligen hur jag var en del av teamet och hur bra kommunikationen var. Jag måste få säga att Malmö Opera har ett väldigt bra team som är lätt tillgängliga, öppna, lätt att samarbeta med och jag kände mig lite extra ärad för det. Väldigt fin gemenskap där man kunde prata med alla och artisterna var väldigt engagerade. Väldigt härlig atmosfär bakom scenen så en stor eloge ska alla ha för så stort arbete under en hel dag men också hur alla var glädjefyllda! Det är otroligt viktigt att AKT finns i huset för jag tror att det kommer ge så mycket mer i framtiden och bli stort. Vi behöver de unga och unga vuxna där för kultur och generationskrocken i huset samt visa tillgängligheten för samhället. Det är inte de unga som ska ta efter de vuxna utan de vuxna som ska lära sig från de unga och de har en hel del att komma med kan jag lova. Om man ska beskriva AKT med ett ord så väljer jag tillgänglighet. Stort tack till alla för en fin kväll!
 

Victoria Kocalp, AKT medlem och Open mics konferencier

 

Odile Ducoin

Musikalartist

Odile Ducoin

"Alla ville visa upp något vi var bra på."

För mig var Open Mic inte bara en chans att få stå på scen, utan även en möjlighet att få se hur arbetet kring ett sånt stort event ser ut - det är så sjukt mycket att tänka på innan man sätter igång! När vi satt med AKT-gruppen och hittade på vad vi ville göra på stora scenen så kunde vi inte föreställa oss hälften av allt som måste planeras och organiseras både innan och på plats under själva eventet. Jag lärde mig jättemycket av att få vara med under kvällen och se hur det fungerar. 

Förutom att jag fick träffa många av dom som jobbade under Open Mic-kvällen fick jag också hänga med ca 100 andra deltagare. Det var verkligen jättekul att se vad dom andra visade upp! Eftersom det inte var en tävling så var stämningen bakom scen bara gemenskap och många kom fram och berömde varann. Vi var ju där av samma anledning; att vi alla ville visa upp något vi var bra på, men framför allt för att göra något som vi tycker väldigt mycket om. 

Evenemang som Open Mic är jätteviktiga för att fler ska känna sig delaktiga i och på Malmö Opera. Oftast hör man talas om stora internationella sångare eller regissörer som kommer till Malmö för att sätta upp någon stor föreställning, men man måste komma ihåg att Malmö Opera faktiskt ägs av alla som bor i Skåne. Att bjuda in till Open Mic var ett superbra sätt att öppna upp operan för publiken på hemmaplan!

"Att AKT finns visar att Malmö Opera har förtroende för unga."

För mig har AKT betytt att jag träffat nya vänner. Jag flyttade till Malmö i höstas och kände att jag saknade något att göra utanför skolan, så när jag fick reda på att AKT skulle starta så tyckte jag att det verkade passa mig jättebra och det gjorde det också! Jag får träffa dom andra i AKT minst en gång i veckan för att arrangera workshops och evenemang, men även bara för att träffas och ha det kul. 

Det krävs inga förkunskaper för att vara med i AKT, och under våra möten är alla idéer välkomna. Det betyder att det inte spelar någon roll vad man har för intressen, tvärtom är det viktigt att alla tycker om olika saker. Operan är en riktigt stor arbetsplats, så det finns något som intresserar alla, och det man inte visste innan lär man sig under tiden! 

Att AKT finns visar att Malmö Opera har förtroende för unga. Det är svårt att hitta sammanhang där det är okej att vara nybörjare, och där det inte finns något krav på att prestera. Från och med att man börjar komma upp i tonåren så blir det svårare att hitta nya intressen och lära sig nya grejer, eftersom livet plötsligt börjar handla om vad man ska “satsa på”. På Malmö Opera jobbar många som vetat länge att dom, till exempel, vill satsa på att bli sångare men något jag lärt mig är att många som jobbar på operan bara råkat hamna där! 

AKT är många saker för mig, men framförallt är det GEMENSKAP! 
 

Odile Ducoin, AKT medlem, student och musikalartist