WORKSHOP I KOSTYMATELJÉN 

 

Under ledning av Malmö Operas ateljéchef Torbjörn Bergström fick 40 personer vara med och skapa detaljer till kostymer som kommer att användas i Matilda the Musical! De gick också en rundvisning på Gulan där operans kostymateljé, repetitionslokaler och ett av våra kostymförråd finns.

Roligt att veta om Malmö Operas kostymateljé: 
Tillverkar mellan 1000 och 1200 kostymer per år
Fyra tillskärare
Nio skräddare
En modist
Syr även kostymer till Skånes dansteater
Håller till på Gulan, Klostergatan 7 i Magistratsparken mittemot operahuset

 

Intervju med Torbjörn Bergström

Ateljéchef och workshops ledare
Hur var Workshopen och hur gick den till? 

Det var 30 personer som deltog och tillverkade blommor som skulle användas i musilalen Matilda. Alla fick först en introduktion hur man tillverkade blommorna, bladen och de röda strössel-kornen. Jag och två personer från atéljen visade hur man gör det rent tekniskt. Sen, fick alla börja tillverka utifrån våra instruktioner. De första som vissa gjorde kanske de inte fick till riktigt, men då provade man göra en ny istället.

 

Fanns det några komplikationer? 

Nej, det kan man inte säga. Möjligtvis att vissa hade lättare än andra. Det kom vissa som hade lite bakgrund och det kom vissa som knappt hade sytt någonting, men alla fick ihop en blomma i slutändan. Så det gick jättebra, vi i ateljén hade fin hjälp av detta. 

 

Hur långt tid tog det att göra en ros?

Det varierade från person till person, för någon tog det en halvtimme och för någon tog det kanske 10 minuter.

 

Vad tycker du om AKT:?

AKT: är ett jättefint initiativ. Vi hade som sagt en väldigt bra dag tillsammans och vi hade stor hjälp av deltagarna.

 

Vad tycker du personligen om Matilda the Musical?

Verkligen jättebra. Jag tycker att alla barnen som är med är oerhört duktiga. Det är oerhört hög nivå på alla artisterna och det är väldigt bra att den är rolig även för vuxna. Innan vi satte upp den här såg jag den i London. Den kändes mycket mer barnanpassad, det kändes att den bara var rolig för barn. Men vår Matilda är rolig för både barn och vuxna. Det tycker jag är en jättebra att det inte är bara barn som tittar på den, utan barnens föräldrar också

 

Torbjörn Bergström, Kostymateljéchef

 

AKT: WORKSHOP I KOSTYMATELJÉN

Akt Malmö Opera
Akt Malmö Opera
Akt Malmö Opera
Akt Malmö Opera
Akt Malmö Opera

AKT: Workshop i Kostymateljén

Camila fonseca om workshopen i kostymateljén

Hur ofta får man chansen att gå in i ett operahus kostymateljé? Om man inte själv är artist såklart... för mig som är en helt vanlig student var det otänkbart tills AKT organiserade en workshop på Malmö Operas kostymateljé. Operavärlden känns så långt ifrån ens vardag, så att få komma in bakom kulisserna är som att upptäcka en helt ny värld. Jag tvekade inte en sekund på att jag ville lära mig mer om processen bakom alla stora dräkter och underbara färger vi kan se på operans scener.

Under workshopen fick vi ett viktigt uppdrag: bidra till skapande av kostymerna som skulle användas under Matilda the Musical! Inte bara fick vi lära oss om ateljén och processen, praktiska saker som t ex hur många timmar det tar att göra alla kläder som behövs under en föreställning, vandra runt bland alla kostymer som har sparats under hela operans historia, samt höra en och annan ateljéhemlighet som avslöjades exklusivt för oss, utan vi fick även vara delaktiga i arbetet. Vi fick känna på (i mindre skala såklart) hur det är att skapa och sy kostymerna som sedan används av alla skickliga artister på de olika scenerna, kväll efter kväll. Det är något att berätta för sina nära och kära om!

 

Att känna att man har varit delaktig i den processen är helt otrolig. Aldrig hade jag trott att jag, som inte ens kan sy, skulle kunna säga ”jag har hjälpt till med kostymerna som används till Matilda” och det är, för mig, vad AKT går ut på. Att vi alla kan bidra med något på ett eller annat sätt, allas erfarenheter och intressen räknas och vi alla kan lära oss av andra men också av varandra. Vi behöver inte alla vara sångare eller skådespelare, vi behöver inte alla ha sett alla operor och musikaler sedan vi var små, eller spela tre instrument och ha gått musiklinjen på gymnasiet. Vi är alla olika och har olika egenskaper som behövs inom kulturen. Det vi ser på scenen under en föreställning är en produkt som har skapats tack vare hundratals olika personer och alla delar behövs för att det ska kunna fungera. 

Att integrera fler röster och erfarenheter genom ett projekt som AKT kan bara vara en fördel för olika kulturinstitutioner. Vi bor i ett mångkulturellt land där samhället förändras konstant. Kulturinstitutioner kan inte stå vid sidan av dessa förändringar och tiden där vi lever, speciellt när vissa rörelser och nationer hotar vår rätt att vara olika. Kulturen har då chansen att vara en trygg plats, en plats där vi kan fly från verkligen under ett par timmar och låta oss förtrollas av magin på scenen, men även att sända ett budskap, på ett eller annat sätt. Från denna tid i AKT tar jag med mig alla galna idéer, skratt, diskussioner, analyser, världsbilder, kunskap, skapandet, gemenskapen, värmen, glädjen och den exklusiva chansen att vara en liten del av Nordens största operahus.

 

Camila Fonseca, AKT medlem