Ledare finns överallt: i skolan, i leken, i samhället. Det är skillnad på en ledare som har tagit sig rätten att bestämma över någon annan och en ledare som tilldelats den rätten. Har du valt dina ledare, eller har de valt sig själva?  

Eugène Ionescos pjäs Ledaren (Le Maître) är skriven i efterkrigstidens Paris, där många konstnärer samlades och sökte nya uttryck som reaktion på kriget. Ledaren handlar delvis om vår förmåga att vilseledas, men Ionesco var också inspirerad av det absurda och komiska i människans språk och beteende. 

HANDLING 

Alla väntar på Ledarens ankomst. Den entusiastiska Utroparen berättar ivrigt om Ledaren för två beundrare och ett ungt kärlekspar. Utroparen är den ende som ser Ledaren och kommenderar därför hur beundrarna ska uppföra sig och var de ska placera sig. Kärleksparet verkar aldrig ha träffats förr och vet inte varandras namn, men bestämmer sig genast för att gifta sig. Utroparen berättar om hur Ledaren skakar hand med folk, klappar små barn på huvudet eller kelar med en igelkott. Upphetsningen ökar i takt med att Ledaren kommer närmare, men också förvirringen över vad som egentligen sker. När Ledaren till slut kommer in visar det sig att han saknar huvud! Oj!  Men alla verkar lika glada för det. Eller kanske blir någon fundersam… 

PUBLIKEN SKAPAR SCENOGRAFIN  

Operaverkstans uppsättning utspelas 1959 i Paris, där operans skrevs. Ionescos text präglas av ett teatralt uttryck och vävs med hjälp av maskspel samman med den franska kompositören Germaine Tailleferre’s lekfulla musik. Maskerna, som utgör en viktig del i spelet och scenografin skapas i huvudsak av publiken.  

TILLVERKA DIN EGEN MASK  

Tillverka din egen mask innan föreställningen! Publikens masker kommer att hänga i scenografin. Ska du gå på en skolföreställning gör ni maskerna tillsammans i klassen och skickar dem sedan till oss. 

UPPHOVSPERSONER
MUSIK Germaine Tailleferre
LIBRETTO Eugène Ionesco

ÖVERSÄTTNING Liza Fry, Jonas Forssell

REGI Maria Sundqvist
SCENOGRAFI OCH KOSTYM Leif Persson
KOREOGRAFI Sara Ekman
LJUS Emanuel Arvanitis

PÅ SCEN
UTROPAREN Andreas Landin
BEUNDRAREN Ola Simonsson
BEUNDRARINNAN Negar Zarassi
POJKVÄNNEN Fabian Dûberg
FLICKVÄNNEN Helena Magnusson
 
ORKESTER
KAPELLMÄSTARE/PIANO Annika Bjelk
VIOLIN Inga Zeppezauer
CELLO Viktor Nordliden
VIOLA Allan Jonasson

Foto: Malin Arnesson

Ledaren
Ledaren
Ledaren
Ledaren
Ledaren

Vill du se föreställningen med din skolklass? Boka genom att mejla skolombud@malmoopera.se

Datum skolföreställningar
10 november
12 november
15 november
16 november
18 november
19 november
23 november
24 november
26 november
30 november

1 december
3 december
4 december
7 december
8 december
10 december

Inför besöket

Upplevelsen av föreställningen blir mycket bättre om man är väl förberedd och vet vad som ska hända när man kommer till teatern. Även en liten kort genomgång gör skillnad, så ge gärna dig och dina elever en liten stund innan ni kommer. Har ni frågor eller funderingar så hör gärna av er till oss!
 
Kom 15 minuter innan föreställningen startar.
Då hinner ni hänga av er i lugn och ro. Ofta har vi en kort introduktion innan föreställningen börjar.
Vid skolföreställningar har vi inga biljetter.
Vi släpper in klassvis i salongen efter principen – yngst går först, för att alla ska se så bra som möjligt. 
I foajén finns vår värd som hjälper er på plats och svarar på frågor.
Värden kommer fråga dig hur många vuxna och elever som kommer från din skola.
Mobiltelefoner ska vara avstängda under föreställningen.
Skärmljuset kan vara störande och även om ljudet är avstängt kan vår elektroniska utrustning påverkas.
Man får inte fotografera eller spela in under föreställningen.
Det beror dels på att det stör, men det handlar också om upphovsrätt till musik, kostym, scenografi med mera.
Måste man vara helt tyst under föreställningen?
Man får självklart inte sitta och prata, men publikens reaktioner är viktiga för ensemblen på scenen. Reagera gärna på det som händer men använd ditt sunda förnuft och visa hänsyn till andra besökare i salongen.
 

Musikal/Operalektion

En pedagog och en artist besöker eleverna i skolan och förbereder dem på vad de ska få se, ger dem en introduktion av konstformen i allmänhet och föreställningen de ska få se i synnerhet.