Lakmé

Lakmé
Lakmé Gérald

EN OUPPNÅELIG DRÖM

Indiska Lakmé är dotter till en hinduisk brahmin som är upprorisk mot de engelska kolonisatörerna. Men ljuv musik har uppstått mellan Lakmé och engelsmannen Gérald. I hisnande vackra koloraturer gestaltas hur Lakmé slits mellan sina känslor för Gérald och insikten att deras kärlek inte har någon framtid i ett samhälle präglat av ojämlikhet och fördomar.

Delibes skrev baletter och operetter i fransk romantisk stil. Lakmé är hans mest kända opera. Många känner igen den vackra Klockarian, som på kornet fångar det centrala i dramat hur Lakmé slits mellan sin religion och sin kärlek.

Lakmé hade urpremiär 1883, en tid då Indien styrdes av Brittiska imperiet. Det var en tid då utomeuropeiska kulturer exotifierades, romantiserade och utövade en sällsam lockelse på västerlänningar. Samtidigt som man tog sig rätten att erövra och styra över det man ansåg vara primitiva och outvecklade länder.

Men trots att Delibes skrev i romantisk stil skildrar inte operan den västerländska mannens dröm om den exotiska kvinnan. Lakmé är en stark, intelligent och handlingskraftig kvinna medan engelsmännen, förutom Gérald, skildras skarpt satiriskt. Lakmé inser det som inte Gérald vill förstå – att deras kärlek är en dröm. Att lära sig förstå varandra tycks under 1800-talet ha varit en ouppnåelig önskan.

Frågan är om det fortfarande är så? Den internationellt erkända regissören Nicola Raab återuppväcker en legendarisk opera om maktordning och startar sin iscensättning i nutid för att sedan låta operans saga utspelas i dåtid.

 

PRODUKTIONSTEAM

Scenografi: Anne Marie Legenstein
Kostym: Gesine Völlm
Ljus: Zerlina Hughes
Video: Martin Eidenberger
Regi: Nicola Raab
Dirigent: Phillippe Auguin/Magnus Fryklund

ROLLER

Lakmé: Svetlana Moskalenko/Beate Ritter
Gérald: Leonardo Ferrando
Nilakantha: Taras Shtonda
Mallika: Emma Lyrén
Ellen: Julie Mathevet  
Rose: Laine Quist  
Frédéric: Jakob Högström
Miss Bentson: Maria Streijffert
Hadji: Eric Lavoipierre
Spåman: Tobias Nilsson
En kinesisk köpman: Jacob Wistrand
En indisk polis: Thomas Hildebrandt

Malmö Operakör & Malmö Operaorkester

 

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-08/lakme-allt-andas-karlek-och-kansla-blomsterdofter-och-skogsmystik

”Sångkonst på hög nivå”

Carlhåkan Larsén, HD/Sydsvenskan

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6792418

”Men sången. Ukrainska basen Taras Shtonda, tenoren Leonardo Ferrando från Uruguay och i synnerhet ryska sopranen Svetlana Moskalenko. Hon har höjd, säkerhet, lätthet, kärna och elegans”

Per Feltzin, Sveriges Radio

 

”Sången och scenografin är värd resan till Malmö.”

Søren Schauser, Berlingske

 

http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/malmo-opera-lakme/

”Ljuv och sagolikt vacker musik!”

Martin Lagerholm, Kristianstadsbladet

 

 

http://www.nsk.se/2017/10/08/synd-pa-sa-rara-arter/

”En glasklar sopran ända upp i de högsta höjderna”

Lars-Erik Larsson, Skånskan

 

https://www.expressen.se/kvallsposten/kultur/indierna-ar-frammande-som-rymdvarelser/

”Andlöst vacker”

”Jag trodde att jag hade fått nog av blomsterduetten i första akten efter åratal av konståkningstittande på tv, men den är verkligen andlöst vacker här.”

Charlotte Wiberg, Kvällposten/Expressen

 

https://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/lakme-pa-malmo-opera-katastrofalt-val-av-blackface/

”Katastrofalt val av blackface”

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, DN

 

”Svetlana Moskalenko är ensam anledning att vallfärda till Malmö. Hennes sopran är ­makalöst vacker, och de ­hisnande koloraturerna är inte bara osannolikt perfekta utan också skimrande färgrika.”

Lennart Bromander, Aftonbladet

 

”Sensuell och välklingande”

Thomas Michelsen, Politiken

 

Rekommenderad ålder: från högstadiet och uppåt

Skolbiljetter
Begränsat antal biljetter på vardagar tisdagar - torsdagar.

Pris: 70 kr

Frågor och bokningar via skolombud@malmoopera.se alt 040-20 85 00

 

INFÖR BESÖKET

Upplevelsen blir mycket bättre om man är väl förberedd och vet vad som ska hända när man kommer till teatern. Även en liten kort genomgång gör skillnad, så ge gärna dig och dina elever en liten stund innan ni kommer till oss.

• Låt er inspireras! Här på hemsidan finns handlingen och ofta bilder, filmklipp och inspirationsmaterial som ni kan använda er av.

• 45 minuter innan föreställningen börjar har vi en introduktionskvart i övre foajén. Ta gärna med dig dina elever och lyssna på den.

• Kom i god tid så att ni hinner anmäla er, hänga in ytterkläderna i garderoben och göra toalettbesök.

• Anmäl er hos foajévärden när ni kommer. Värden, som du hittar vid disken till höger om Thaliastatyn i nedre foajén, hänvisar er till era platser och svarar på frågor. I salongen är det du som lärare som har ansvaret. (Skulle det bli stökigt och du behöver stöd finns värdarna i foajén.)

• Om du går med elever som inte är vana teaterbesökare och kan det vara bra att gå igenom hur det fungerar vid ett teaterbesök (se nedan).

• Om du har frågor eller funderingar kring ert besök eller önskar material som affischer och flyers, tveka inte att höra av dig.

 

UNDER BESÖKET

• Det finns inga krav på klädsel. Kom som ni är! Häng av er ytterkläderna i garderoben, det kostar ingenting.

• En klocka ringer i foajén när det är dags att gå in och sätta sig i salongen. Första ringningen är 15 min innan föreställningen börjar.

• Gå på toaletten innan föreställningen eller i pausen. Att springa ut och in i salongen stör andra besökare och inte minst artisterna på scenen – de ser allt som händer i publiken.

• Mobiltelefoner ska vara avstängda under föreställning. Skärmljuset kan vara störande och även om ljudet är avstängt kan vår elektroniska utrustning påverkas.

• Man får inte fotografera eller spela in under föreställning. Det beror dels på att det stör, men det handlar också om upphovsrätt till musik, kostym, scenografi med mera.

• Måste man vara helt tyst under föreställningen? Man får så klart inte sitta och prata, men publikens reaktioner är viktiga för ensemblen på scenen. Reagera gärna på det som händer men använd ditt sunda förnuft och visa hänsyn till andra besökare i salongen.