Antonio Neilley-Menéndez de Llano

Tuba i Malmö Operaorkester

Tubaspelare i dunkelt ljus

Malmö Operas tubaspelare Antonio Neilley-Menéndez de Llano är född i Australien och utbildad i Sydney och Zürich. Han var en av finalisterna i International Brass and Woodwind Competition i Jeju, Sydkorea 2010 och blev 2015 inbjuden att medverka på en turné i Indien med Australian World Orchestra under ledning av den legendariske dirigenten Zubin Mehta. Antonio kom till Malmö Opera 2013. 

”Spelar man Mozart, Bach eller Beethoven finns det ingen tuba med, den uppfanns inte förrän 1835. Men från mitten av 1850 kommer tuban på allvar med Wagner och Bruckner, och senare de stora ryska kompositörerna, Sjostakovitj och Prokofjev. Prokofjev är min favorit, man får alltid en linje att spela, det är inte bara oompa. Hans symfonier och baletten Romeo och Julia är fantastiska att spela. John Williams har sagt att han älskar tuban och det är därför han skrivit så många solon i sin filmmusik genom åren, framför allt Jabba the Hutt-solot i Star Wars, haj-solot i Hajen och rymdskepp-solot i Närkontakt av Tredje Graden (det är min favorit).”  

Kan du beskriva stycket du ska spela? 
– I första satsen måste man vara snabb, men samtidigt lyrisk – inte en enkel kombination. I andra satsen spelar flöjten en vacker kadens, och så kommer tuban in och blandas med flöjten. Den sista satsen bjuder på mycket snabbt artikulerat spel från tuban, lite jazziga motiv, olika taktarter och en stor final med hela orkestern. Det är kul för alla tubaister i världen att en kompositör som Williams skrivit ett solostycke för tuba. Innan dess var det mest kända stycket Ralph Vaughn Williams Konsert för bastuba, som är med på alla provspelningar och som alla tubastudenter måste öva in. Så det är kul att spela något lite mer intressant, lite svårare. 

Vad betyder tuban för orkestern? 
– Det viktigaste är att lägga grunden och rytmen till soundet. Vi sitter så långt bak, det gäller att inte bara lägga en bra grundton men också vara medveten om rytmen. Vi blir lätt lite sena om vi bara reagerar, vi måste kunna förutse. Vi lägger lite färg till det låga soundet, men vi ska också kunna sticka ut lite. Så är det att spela tuba. Om du vill sticka ut, så gör du det. 

Läs om Fredagskonserten 16 dec

Intervju Torgny Nilsson