VERKLIGHET och FIKTION flätas samman

Svansjön hade urpremiär på Bolsjojteatern i Moskva 1877 och är kanske världens mest dansade balett.
 

 

Konsten eller livet är valet i Pär Isbergs nya tolkning av baletternas balett. Formspråket är klassiskt - vi blir inte snuvade på tyll och tåspets. Ensemblen är i högform och från orkesterdiket strömmar Tjajkovskijs musik med poetisk lyster. En triumf för alla medverkande.
Svenska Dagbladet

Drömmen om Svansjön tar avstamp i Petipa och Ivanovs koreografi från 1895 och är baserad på Tjajkovskijs ursprungliga partitur men bygger på dansarnas drömmar och relationer. Både till varandra och till dramat de repeterar. Verklighet och fiktion flätas samman i ett triangeldrama som rör sig mellan balettsal och scen.

Koreograf Pär Isberg tar fasta på både svärtan och den bräckliga skönhet som ryms i berättelsen och skildrar de starka känslor som driver karaktärerna.

PRODUKTIONSTEAM

Koreografi: Pär Isberg
Libretto: Pär Isberg
Scenografi: Lars-Åke Thessman
Kostym & mask: Jérôme Kaplan
Ljus: Ellen Ruge
Dramaturg: Katarina Aronsson
Dirigent: Wolfgang Wengenroth

 

Medverkande

Odette/Odile/Dansösen: Nadja Sellrup/Desislava Stoeva/Nadja Sellrup
Sigfried/Koreografen: Calum Lowden/Daniel Norgren-Jensen/Calum Lowden
Rothbart/Premiärdansören: Vahe Martirosyan/Jonatan Davidsson/Vahe Martirosyan
Premiärdansösen/Ballerinan: Sarah-Jane Brodbeck/Luiza Lopes/Sarah-Jane Brodbeck
Teaterchefen: Jenny Nilson/Katariina Edling/Jenny Nilson
Biträdande teaterchef: Pascal Jansson/Andrey Leonovitch/Pascal Jansson

Dansare från Kungliga Baletten, Malmö Operaorkester

HANDLING

AKT 1
Teaterchefen har beslutat att sätta upp Svansjön och gett uppdraget till koreografen Fred som alltid drömt om att få göra sin version av den klassiska baletten. På teatern finns också en ung dansös som i hemlighet drömmer om att få dansa den eftertraktade dubbelrollen som Odette/Odile, den vita och svarta svanen.

Repetitionerna sätter igång och koreografenvisar stolt upp scenmodellen. I balettsalen blir det audition med teaterchefen som ska avgöra vilka som ska få de eftertraktade solistrollerna. Koreografen känner sig besvärad av teaterchefens synpunkter, men håller god min. Premiärdansarna måste också göra en audition trots att rollerna som Odette/Odile och Prins Siegfried redan är vikta för dem. Till allas förvåning vill teaterchefen pröva några yngre solister i huvudrollerna och koreografen föreslår den unga dansösen som han lagt märke till. Helt oväntat blir det hon som får huvudrollen tillsammans med koreografen som prins.

Premiärdansarna blir ursinniga, särskilt den manliga dansaren som i stället får rollen som Rothbart, trollkarlen. Nu drivs han av en enda tanke: att krossa koreografens vision.

AKT 2
Koreografen och den unga dansösen lämnas ensamma i balettsalen. Långsamt börjar deras dröm och vision ta form till att bli Svansjön. Den unga dansösen dansar den förtrollade vita svanen och koreografen gör rollen som Prins Siegfried som kommit för att rädda henne. Enligt sägnen håller en elak trollkarl till vid sjön där han förvandlar unga kvinnor till svanar. Endast nattetid får de återta sin mänskliga gestalt. Prinsen grips av den vita svanens öde och svär henne evig trohet för att lösa henne ur förtrollningen. Odette och Siegfried avbryts av premiärdansaren som iklätt sig Rothbarts svarta skepnad och kommit för att förstöra koreografens arbete. När de tre möts utanför scenen efter föreställningen tar triangeldramat en ny vändning. Dansösen slits mellan de två männen, men gör till sist ett val.

PAUS

AKT 3
Det är stor premiärfest och teaterchefen leder festligheterna tillsammans med sina medarbetare. Premiärdansaren och den unga dansösen gör entré. I en grym charad får de koreografen att tro att hon fortfarande älskar honom, men just när han öppnat sitt hjärta blir han utskrattad och hånad av alla.

AKT 4
Festen är slut och koreografen är ensam kvar. Desillusionerad upplever han en sista gång sin vision av Svansjön, men nu i en förvriden, fragmenterad version. Den unga dansösen återvänder och ser hans förtvivlan. Hon förstår att hon valt fel och att koreografen är den hon egentligen älskar. I en sista konfrontation river premiärdansaren sönder de sista resterna av koreografens dröm. Dansösen och koreografen väljer att lämna teatern för gott. Samtidigt städas scenen och förbereds för ännu en dag. Och nya föreställningar. Livet på teatern går vidare.

 

Underhållande ögon- och örongodis i lyxförpackning

 

Örjan Abrahamsson, Dagens Nyheter

http://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/drommen-om-svansjon-pa-kung...

 

En triumf för alla medverkande

 

Gunilla Jensen, Svenska Dagbladet

https://www.svd.se/suveran-treklover-i-svansjo-med-starka-kanslor