En storslagen sångarfest

"Nu beger vi oss till Italien när det var som vackrast! Den svartvita filmens glansdagar – tänk La dolce vita." Så beskriver Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller sin uppsättning av Amilcare Ponchiellis La Gioconda. Operan fick strålande recensioner vid premiären.

Tre olika smakprov till fotografier av Malin Arnesson.

PRESSROSOR

"...ett stycke riktig operakonst. Och publikens ovationer var med rätta översvallande vid premiären" Skånskan

"Ostoppbara solister i högform på operan" Expressen/Kvällsposten

"Underhållning med både tårar och vällust" Sydsvenskan

Välkänd musik

 

La Gioconda uruppfördes på Teatro alla Scala i Milano den 8 april 1876. Operan blev Amilcare Ponchiellis stora genombrott och en internationell framgång. Operan kräver sångare på högsta internationella nivå, den är erkänt svårsjungen. Den krävande titelrollen har lockat många stora sångerskor som Maria Callas och Renata Tebaldi. Premiären direktsändes i Sveriges Radio, Opera i P2 – lyssna här!

La Gioconda är en sångarfest av högsta rang, med välkända underbara arior och storslagna körpartier. En riktig grand opera! Många känner igen Timmarnas dans, vars melodi Cornelis Vreeswijk lånade till Brev från kolonien. På Spotify och Youtube kan man hitta pärlor som Cielo e mar med José Carreras och Suicidio! med Montserrat Caballé.

Handlingen utspelar sig i Venedig och bygger, som så många andra musikteaterverk, på en pjäs av Victor Hugo. Det är ett klassiskt operadrama med intriger, förbjuden kärlek och maktspel.

PRODUKTIONSTEAM

Scenografi & kostym: Bente Lykke Møller
Koreografi: Tim Matiakis
Ljus: Torben Lendorph
Regi: Staffan Valdemar Holm
Dirigent: Alberto Hold-Garrido

ROLLER

Gioconda: Elena Mikhailenko / Claire Rutter
Den blinda: Maria Streijffert
Laura Adorno: Géraldine ChauvetTuija Knihtilä
Enzo Grimaldo: Paulo FerreiraHector Sandoval
Alvise Badoero: Insung Sim
Barnaba: Fredrik Zetterström / Piotr Prochera
Zuane: Eric Roos
Isèpo: Patrik Forsman
En fattig adelsman: Jonas Samuelsson
Lots: Björn Broström
En sångare: Per Fernesten
Första rösten: Xhelal Bakraqi
Andra rösten: Eric Lavoipierre 

Dansare från Den Kongelige Balett: Susanne Grinder, Ulrik Birkkjaer

Malmö Operakör & Malmö Operaorkester
Malmö Operas Barnkör

                     

Handlingen utspelar sig i republiken Venedig

AKT I
Lejonets gap
I väntan på att regattan ska starta samlas de karnevalsfestande venetianarna på Markusplatsen. Fanfaren ljuder och alla rusar ner till lagunen – utom gatumusikern och spionen Barnaba. Han är förälskad i sångerskan Gioconda som föraktar honom. Gioconda leder sin gudfruktiga blinda mor till en plats utanför kyrkan där hon ska invänta aftonsången.
Gioconda avvisar Barnaba, hon ska leta upp sin älskade Enzo. Barnaba bestämmer sig för att använda Den blinda för att nå sitt mål med Gioconda. Folksamlingen återvänder med vinnaren av regattan. Barnaba övertygar den besegrade Zuane att han förlorat tävlingen på grund av att Den blinda uttalat en förbannelse över hans båt. Snart dras hela den vidskepliga folkmassan med mot den förmodade häxan. Gioconda och Enzo ber dem förgäves hålla upp. I sista stund räddas Den blinda av Laura, gift med Alvise, ledare för inkvisitionen.
Den blinda skänker som tack Laura sin rosenkrans – den ska ge henne lycka. Barnaba lägger märke till blickarna som Enzo och Laura ger varandra. Barnaba vet Enzos riktiga identitet; han är furste från Genua som landsförvisats och att Enzos ungdomskärlek är Laura. För att krossa Gioconda säger Barnaba att han samma kväll ska ordna så att Laura kommer till Enzos skepp. Sedan dikterar Barnaba för skrivaren Isèpo ett brev till Alvise där han avslöjar Enzos och Lauras hemliga kärleksmöte. Gioconda har hört alltihop från ett gömställe, hon förstår att hon kan förlora Enzo. Venetianarna festar vidare och går sedan in till aftonsången i kyrkan.

AKT II
Rosenkransen
Enzos skepp ligger för ankar i lagunen. Barnaba spionerar. I väntan på Laura sjunger Enzo om sin glädje inför deras möte. Paret återförenas och bestämmer sig för att segla iväg redan i natt. När Enzo för en stund går iväg och Laura ber dyker Gioconda upp. Gioconda attackerar Laura men hejdar sig när hon ser rosenkransen och förstår att det var Laura som räddade livet på modern. Gioconda skickar iväg Laura i sin båt innan Alvises män anländer. När Enzos skepp attackeras sätter han det i brand.

PAUS

AKT III
Ca’d’oro – Guldpalatset
Under en fest i sitt hus planerar Alvise att döda sin otrogna hustru Laura. Han ger henne en flaska gift och förklarar att hon måste tömma den innan sången de hör i bakgrunden är över. När han har gått ut för att hälsa på gästerna smyger Gioconda in och byter ut giftet mot en sömndryck. De festande gästerna roar sig under »Timmarnas dans«. Barnaba drar in Den blinda och anklagar åter henne för häxeri. Hon svarar att hon ber för de döda. När en klocka ringer talar Barnaba om för Enzo att det är dödsklämtningen för Laura. Enzo fördömer Alvise och avslöjar därmed sin närvaro och identitet. Gioconda inser nu att Enzo är dödsdömd lovar att ge sin kropp till Barnaba om han räddar Enzo. Alvise visar upp sin »döda« hustru för gästerna. Enzo förs i väg av vakter och Barnaba tar Den blinda som gisslan.

AKT IV
Orfano-kanalen – ön Giudecca
Två sångare har fört den medvetslösa Laura till ett förfallet palats. Gioconda överväger om hon ska begå självmord. Ska hon rädda eller döda Laura? Enzo anländer, Gioconda har med hjälp av Barnaba fått honom ur fängelset. Enzo förklarar att han vill dö vid Lauras grav. Gioconda säger att hon har Lauras kropp, och snart vaknar Laura. Gioconda ser rosenkransen om Lauras hals, i sanning har den gett henne lycka. Enzo och Laura åker iväg i en båt Gioconda har förberett. Barnaba dyker upp och vill ha sin belöning. Gioconda stöter en kniv i sitt bröst och ger därmed Barnaba sin kropp. Frågan är om hon över huvud taget hör när Barnaba säger att han mördat hennes mor.

Scenografin är helt enastående – Mussolinimonumental arkitektur, överklassens bländande guldpalats, gränder där solen aldrig når ner.

DN, Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

http://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/la-gioconda-av-amilcare-ponchielli/

 

Underhållning med både tårar och vällust.

 

Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan/HD

https://www.sydsvenskan.se/2017-03-26/lidelse-med-stilfull-ram

 

Maffigt och magnifikt.

 

Karin Helander, Svenska Dagbladet

https://www.svd.se/malmooperan-bjuder-pa-magnifik-passion

 

Ostoppbara solister i högform på operan

 

Gunilla Brodrej, Expressen/KvP

http://www.expressen.se/kultur/ostoppbara-solister-i-hogform-pa-operan/