Kammarkonsert

1 april
Pärt & sång 

Aivo Pärt (*1935)
Mozart-adagio (1992)
Bearbetning av andra satsen ur pianosonat i F-dur, KV 189
Tillägnad Oleg Kagan 

Anna Grane VIOLIN  Lyssa Davidson CELLO  Max Lörstad PIANO

Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
Songs of Travel
(text Robert Louis Stevenson, 1850-1894)
The Vagabond
Let Beauty Awake
The Roadside Fire
Youth and Love
In Dreams
The Infinite Shining Heavens
Whither Must I Wander?
Bright Is the Ring of Words
I Have Trod the Upward and Downward Slope

Eric Roos SÅNG  Elisabeth Boström PIANO

- paus - 

OPERADUETTER

Operaduetter                                                                                                                                                                         

Vincenzo Bellini (1801-1835)
Mira, o Norma" ur Norma akt 2, duett Norma/Adalgisa

Pjotr Iljitj Tjajkovskij (1840-1893)
Da vspomnila, ur Spader dam akt 2, Polinas aria
Det skymmer, ur Spader dam akt 1, duett Lisa/Polina

Giuseppe Verdi (1813-1901)
Fu la sorte dell´armi, ur Aida akt 2, duett Amneris/Aida

Camille Saint-Saëns (1835-1921)
El Desdichado, op. 71

Giacomo Puccini (1858-1924)
Tutti i fior?, ur Madama Butterfly akt 2, duett Cio-Cio-San/Suzuki

Helena Härnryd SÅNG Kristina Ekeroth SÅNG Elena Jordan PIANO       

 

20 maj
Fransk musik & Britten med Barnkör 

Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Une flûte invisible (1885)
(text Victor Hugo, 1802-1885) 

Philippe Gaubert (1879-1941)
Soir païen
(text Albert Victor Samain, 1858-1900) 

Monique Gabus (1924-2012)
Sapho ur ”Quatre Esquisses Grecques” (1982)
(text Marion Grémillot-Cadet)
Chanson
(text Mésomède från Kreta 100 e.Kr)

Suzanne Flink SÅNG  Karin Lindström FLÖJT  Annika Bjelk PIANO

Francis Poulenc (1899-1963)
Sonat för horn, trumpet och trombon (1922)
Allegro moderato
Andante
Rondeau
 

Hans Svensson HORN  Gunnar Eneroth TROMBON  nn TRUMPEt

Banalités, cinq Mélodies sur des poèmes de Guillaume Apollinaire
(fem sånger till texter av Guillaume Apollinaire, 1880-1918)
Chansons d'Orkenise
Hotel
Fagnes de Wallonies
Voyage à Paris
Sanglots
 

Jenny Ljunggren SÅNG  nn PIANO

- paus - 

Benjamin Britten (1913-1976)
Friday afternoons, opus 7

Begone, Dull Care! (text anonym)
A Tragic Story (text William Makepeace Thackeray)
Cuckoo! (text Jane taylor)
“Ee-oh!” (text anonym)
A New Year Carol (text anonym)
I Mun be Married on Sunday (text Nicholas Udall)
There was a Man of Newington (text anonym)
Fishing Song (text Izaak Walton)
The Useful Plough (text anonym)
Jazz-Man (text Eleanor Farjeon)
There was a Monkey (text anonym)
Old Abram Brown (text anonym) 

Malmo Operas Barnkör SÅNG  Kristina Wessman Svensson DIRIGENT  Max Lörstad PIANO

25 FEBRUARI
STRÅKTRIO, ARIOR & SÅNGER 

"Denna eftermiddag framför Elena Jordan och jag musik från tre skilda språkområden och länder: Frankrike, Italien och Irland. Musik som är attraktiv att sjunga och som ligger mig varmt om hjärtat med sina vackra melodier. Först ut är en aria ur operan Dinorah av Meyerbeer som står stadigt fast i 1800-talsromantiken såväl till toner som handling. Aria nummer två är från Andrea Chenier av Giordano, som med sin veristiska stil visar vägen in i 1900-talet. Vi bjuder också på fyra irländska sånger, hämtade från såväl folkmusik som konstmusik." /Bengt Krantz, baryton

 

Programändring och pausflytt på grund av sjukdom.

STRÅKTRIO, ARIOR OCH SÅNGER

Giacomo Meyerbeer (1791-1864)
Sei vendicata assai ur Dinorah ou Le pardon de Ploërmel (1859),
text Jules Barbier (1825-1901) och Michel Carré (1821-1872)

Trad. 
Believe me, if all those endearing young charms (1808),
text Thomas Moore (1779-1852), arrangemang Roger Quilter (1877-1953)

Trad. 
Savourneen Deelish (1903)

Trad. 
Danny Boy (1910), text Frederic Weatherly (1848-1929)

Michael Balfe (1808-1870)
Killarney ur Innisfallen (1870), text Edmund Falconer (1814-1879)

Umberto Giordano (1867-1948)
Nemico della patria ur Andrea Chenier (1896), text Luigi Illica (1857-1919)

Bengt Krantz, sång; Elena Jordan, piano              

 

PAUS

 

Duetter cello/kontrabas

Lyssa Davidsson, cello; Olle Davidsson, kontrabas

 

Ernő  Dohnányi (1877-1960)

Stråktrio i C-dur, op. 10 (1902)
I. Marcia Allegro
II. Romanza Adagio non troppo
III. Scherzo Vivace
IV. Tema con variazioni. Andante con moto
V. Rondo           

Anna Grane, violin; Åsa Weiler, viola; Lyssa Davidsson, cello

 

14 JANUARI

BACHIANAS OCH BELCANTO

Hör musiken på Spotify här!

Årets första kammarkonsert inleds med en originell orkestrering. Heitor Villa-Lobos (1887-1959) Bachianas brasileiras nr. 5 är skriven för sopran och celloorkester. De nio sviterna i Bachiana brasileiras är ett försök att smälta samman brasliliansk folkmusik och europeisk barockmusik, i synnerhet den skriven av Johann Sebastian Bach (1685-1750).

Tenoren Staffan Lindberg sjunger sedan programmet Samedi Soir – ännu en lördag hos Rossini, ackompanjerad av pianisten Elena Jordan.

”För societeten och kultureliten i 1860-talets Paris var en inbjudan till en lördagssoaré i Gioacchino Rossinis villa på Rue de la Chaussée d’Antin något av det mest exklusiva man kunde få. Vid pianot satt maestro själv, som för övrigt kallade sig för ”en fjärde klassens pianist”, och ackompanjerade dåtidens stora sångare i arior, duetter och sånger.

Det mesta som framfördes var musik som han själv skrivit, ofta personligt komponerad och dedikerad till hans vänner, men även musik av andra kompositörer spelades. Rossini ville inte att dessa personliga sånger skulle publiceras eller spridas, de var bara skrivna för hans vänner och för eget nöjes skull. Delar av det han skrev finns samlat i Soirées Musicales och Péchés de vieillesse, men ett stort antal pärlor är än i dag opublicerade.

Som en fortsättning på konsertprogrammet som jag presenterade på en kammarkonsert 2013 med samma tema, tänker jag tillsammans med Elena Jordan vid pianot bjuda på ett nytt program med sånger av Gioacchino Rossini samt några utvalda sånger av Vincenzo Bellini och Gaetano Donizetti. Hjärtligt välkomna!”

Staffan Lindberg, tenor

 

Programmet

Heitor Villa-Lobos (1887-1959)

Aria Cantilena ur Bachianas brasileiras nr 5 

Katarzyna Mizerny SÅNG

Lyssa Davidsson, Tomas Lundström, John Löfgren, Christian Sundewall, Johan Theorin, Erja Riikonen CELLO

Gioacchino Rossini (1792-1868)

Sonat nr 2 i A-dur (1804)

Allegro

Andante

Allegro

Maj Kullberg, Hanna Hajslund Hansen VIOLIN 

Johan Theorin, CELLO 

Pernille Rømer KONTRABAS

- paus - 

SAMEDI SOIR – ÄNNU EN LÖRDAG HOS ROSSINI

Vincenzo Bellini (1801-1835)

L’abbandono  romans

(text anonym)

Gioacchino Rossini (1792-1868)

La Passegiata ur Péchés de vieillesse vol I

(text anonym)

La Pastorella

(text anonym)

Il Trovatore

(text anonym)

Vincenzo Bellini (1801-1835)

Vanne o rosa fortunate ur Sei Ariette nr 2

(text Pietro Metastasio, 1698-1782)

Gioacchino Rossini (1792-1868)

Nizza

(text Emile Deschamps, 1791-1871)

Le Sylvain romans ur Péchés de vieillesse vol III

(text Émilien Pacini, 1810-1898) 

Il rimprovero ur Péchés de vieillesse vol I

(text Pietro Metastasio, 1698-1782)

L’esule ur Péchés de vieillesse vol III

(text Giuseppe Torre, 1796-1881)

Gaetano Donizetti (1797-1848)

Me voglio fà ‘na casa sång från Neapel

(text anonym)

Ah! mes amis Tonios cavatina ur La Fille du Régiment

(text Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges, 1799-1875 & Jean-François Bayard, 1796-1853)

Staffan Lindberg SÅNG

Elena Jordan, PIANO

12 NOVEMBER
TRIOS OCH KVARTETT 
 

”Sagoberättelser” är den närmaste översättning jag kan komma på till titeln på Robert Schumanns trio Märchenerzälungen. Stycket, som består av fyra satser, komponerades 1854 och kallades först ”romanser”. Det blev ett av Schumanns sista verk.

Det är förmodligen inspirerat av den mjuka, lite melankoliska klangen i Mozarts Kegelstatt-trio (som vår trio spelade förra säsongen) och skrevs nästan 70 år senare, för denna då ovanliga ensemble av instrument. Flera kompositörer, t ex Gordon Jacob, har senare följt efter.

Schumann lämnar åt oss att själva föreställa oss vilka sagor det handlar om. Vi vet att han själv plågades av depressioner, särskilt i slutet av sitt liv. Ändå finns det så mycket ljus och lekfullhet i denna musik, som jag upplever trösterik och hoppfull!

Åsa Weiler, viola

 

Robert Schumann (1810-1856) 
Märchenerzälungen i B-dur, op. 132 (1853) 

I. Lebhaft, nicht zu snell 
II. Lebhaft und sehr markiert 
III. Ruhiges Tempo mit zartem Ausdruck 
IV. Lebhaft, zehr markiert

Anders Åberg, klarinett; Elena Jordan, piano, Åsa Weiler, viola

Gordon Jacob (1895-1984)
Trio för klarinett, viola och piano (1969) 

I. Adagio molto 
II. Menuetto 
III. Adagio molto 
IV. Presto assai

- paus -

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) 
Stråkkvartet no.19 i C-dur (”dissonans”), K465 (1782-85) 

I. Adagio - Allegro 
II. Andante cantabile 
III. Menuetto: Allegro 
IV. Allegro molto 

Hanna Hajslund Hansen, violin: Sofie Hjort, violin; Monika Mikalajunaite, viola; Erja Riikonen, cello

8 OKTOBER
SÅNGKLASSEN MUSIKHÖGSKOLAN I MALMÖ 

Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö - Lunds Universitet har sedan terminsstarten ett utbildningssamarbete. Tre sångstudenter, Torstein Fosmo, Line Juul Andersen och Sara Eriksson, går en nystartad mastersutbildning som till del är förlagd till Malmö Opera. De tre kommer att medverka i operans produktioner under säsongen, bland annat i vinterns urpremiär Snödrottningen. Vid lördagens kammarkonsert finns det möjlighet att höra två av dem, Fosmo och Andersen, som båda medverkar i ett program som sträcker sig från Gluck och Mozart över Lehár och Strauss till Rangström och Britten.

Ture Rangström (1884-1947)
ur Kung Eriks visor, text Gustaf Fröding (1860-1911)
En visa om när jag var lustig med Welam Welamsson…
En visa till Karin när hon hade dansat
Emil Lundqvist

Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
ur Orfeo ed Euridice, text Ranieri de’ Calzabigi (1714-1795)
Che farò senza Euridice
Moa Karlsson

Hugo Wolf (1860-1903)
In der Frühe, text Eduard Mörike (1804-1875)
Ola Heinpalu

Ernest Chausson (1855-1899)
Réveil, text Honoré de Balzac (1799-1850)
Synnöve Ekström, Johan Kyhle

Benjamin Britten (1913-1976)
The Red Cockatoo, text Arthur Waley (1889-1966) efter kinesisk text av Bai Juyi (772-846)
When you´re feeling like expressing your affection, text W. H. Auden (1907-1973)
Cradle song (for Eleanor), text Louis MacNeice (1907-1963)
Torstein Fosmo

Gustave Charpentier (1860-1956)
ur Louise, text Gustave Charpentier
Depuis le jour (Louise)
Synnöve Ekström

Richard Strauss (1864-1949)
ur Der Rosenkavalier, text Hugo von Hofmannsthal (1874-1929)
Wie du warst! Wie du bist! (Octavian)
Line Juul Andersen

Franz Lehár (1870-1948)
ur Die lustige Witwe, text Viktor Léon (1858-1940) och Leo Stein (1861-1921)
O Vaterland, du machst bei Tag... Da geh ich zu Maxim (Danilo)
Johan Kyhle

 

- paus -

 

Wilhelm Peterson-Berger (1867-1942)
Böljebyvals, text Erik Axel Karlfeldt (1864-1931)
Ola Heinpalu

Robert Schumann (1810-1856)
Ich bin dein Baum, o Gärtner, text Friedrich Rückert (17878-1866)
Moa Karlsson, Emil Lundqvist

Gaetano Donizetti (1797-1848)
ur L’elisir d’amore, text Felice Romani (1788-1865)
Una furtiva lagrima (Nemorino)
Johan Kyhle

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
ur La clemenza di Tito, text Caterino Mazzolá (1745-1806) efter Metastasio (1698-1782)
Parto, parto, ma tu, ben mio (Sesto)
Line Juul Andersen

Giuseppe Verdi (1813-1901)
ur Un ballo in maschera, text Antonio Somma (1809-1864)
Di’ tu se fedele (Riccardo)
Torstein Fosmo

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
ur Le nozze di Figaro, text Lorenzo da Ponte (1749-1838)
Giunse alfin il momento… Deh vieni (Susanna)
Synnöve Ekström

Tutto è tranquillo e placido… Pace, pace mio dolce tesoro (Susanna och Figaro)
Synnöve Ekström, Emil Lundqvist

ur Mitridate, re di Ponto, text Vittorio Amadeo Cigna-Santi (1728-1795)
Son reo, lérror confesso (Farnace)
Moa Karlsson

ur Don Giovanni, text Lorenzo da Ponte (1749-1838)
Eh via buffone... O statua gentilissima
Ola Heinpalu, Emil Lundqvist
Conny Antonov, piano; Britta Johansson, sånglärare

 

SPANSKA SÅNGER OCH ULLA BILLQUIST 

På lördag i oktober sjunger tenorerna Nils Olsson och Johan Palmqvist spanska sånger till ackompanjemang av pianisten Bo Eriksson. Men först ett Ulla Billquist-program av Suzanne Flink!

”Det började under en fest i köket hemma hos Rickard Söderberg. Vi var några vänner som kom att tala om vår stora, gemensamma kärlek till Ulla Billquist. Någon i sällskapet lyssnade en stund och sa sedan; ni måste ju göra en konsert!

Ulla Billquist. 30- och 40-talets stora sångstjärna med en röst som hade alla nyanser från yttersta känslighet till dramatisk kraftfullhet. Min mammas idol. Jag växte upp med hennes sånger, trots att hon redan vid min födelse varit död i 20 år. All mystiken kring hennes självmord, endast 38 år gammal…

Hennes sånger var visor och schlagers och kan vid första anblicken te sig banala. Men efter att ha forskat lite om hennes liv insåg jag att de är djupt personliga. Hon hade till och med en klausul i skivkontraktet att hon hade rätt att välja sånger själv, vilket var mycket ovanligt vid den tiden.

I pianisten Jens Bragdell Eriksson och violinisten Inga Zeppezauer har jag funnit mina fränder inom 1930- och 40-talens populärmusik, vilket inte är helt givet bland klassiska musiker. Så vid lördagens konsert ser jag fram emot att få grotta in mig rejält – givetvis klädd i tidens mode!”

Suzanne Flink, sopran

 

Ulla Billquist-sånger

Hans Schreiber (1912-1969)
text Knud Pheiffer (1909-1961) / Fritz Gustaf Sundelöv (1895-1974)
Säg hur har du det med kärleken idag (1945)    

Jules Sylvain (pseud. för Stig Hansson, 1900-1968)
text Karl-Ewert Christenson (1888-1965)
Räkna de lyckliga stunderna blott (1944)                                                                       

Jules Sylvain (pseud. för Stig Hansson, 1900-1968)
text Gösta Stevens (1897-1964)
En stilla flirt (1933)                                                    

Kai Gullmar (pseud. för Gurli Bergström 1905-1982
text Gus Morris (pseud. för : Gustaf Wahlenius 1899-1973)
Jag har en liten melodi (1939)
Kärlekens små ord (1939) 
En viol, Madame (1939)

Tore Ehrling (1912-1994)
text Nils Hellström (1910-1984)
En månskenspromenad (1943)

Yngve Stoor (1912-1985)
text Miguel Torres (pseud. för Helge Roundquist 1907-1983)
Bitterljuva avsked (1944)

Hilmer Borgeling (1903-1969)
text Jokern (pseud. för Nils Perne 1905.1965)
När molnen skingras (1942)

Nils Perne (1905-1965) Sven Paddock (pseud. för Sven G L Karlsson 1909-1982)
Gatans serenad (1941)

Jokern text och musik (pseud. för Nils Perne 1905-1965)
Min soldat (1940)
Suzanne Flink, sång; Jens Bragdell Eriksson, piano; Inga Zeppezauer violin ca 30 min 

- paus - 

Spanska sånger 

José Padilla (1889-1960) 
Valencia, text av Lucienne Boyer (1901-1983) och Jacques-Charles 

Agustín Lara (1897-1970) 
Granada, text A Lara 

José María Lacalle García (1860-1937) 
Amapola 

Consuelo Velázquez (1916-2005) 
Bésame mucho, text C Vélasquez 

Alberto Domínguez (1911-1975) 
Perfidia 

Osvaldo Farrés (1903-1985) 2016-08-31 - med reservation för ändringar 2 
Quizas, Quizas, Quizas, text O Farres 

Antônio Carlos Jobim (1927-1994) 
The Girl from Ipanema', text Vinicius de Moraes (1913-1980) 
Anon. 
La Cucaracha, traditionell sång 

Paul Anka (’1941) 
Eso Beso 

Agustín Lara (1897-1970) 
Solamente Una vez, text A Lara 

José Fernández Diaz (1908-1979) 

Guantanamera, text José Marti (1853-1895) 
Anon. 

Cielito lindo, text Quirino Mendoza y Cortés (1859-1957) 

Rafael Gaston Perez (1917-1962) / Carlos Albert Martinoli 
Quando calienta el sol, text Los Hermanos Rigual 

Nils Olsson, sång; Johan Palmqvist, sång; Bo Eriksson, piano ca 40 min. 
 

4 Juni - cello, sång & barnkör

Claudio Monteverdi (1567-1643) 
Pur ti miro; Neros och Poppeas duett ur L’incoronazione di Poppea/ Poppeas kröning (1643) akt 3, 
text Giovanni Francesco Busenello (1598-1659) 

Alexandr P Borodin (1833-1887) 
Razlyubila krasna devitsa (1854) 

Dimitrij Sjostakovitj (1906-1975) 
Ofelias sång ur Sju romanser, text Aleksandr Aleksandrovitj Blok (1880-1921) 

Giuseppe Verdi (1813-1901) 
Dite alla giovine ur La Traviata (1853) akt 2, text Francesco Maria Piave (1810-1876) 

Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) 
Ich ging zu ihm ur Das Wunder des Heliane (1927) akt 2, text Hans Müller Einigen (1882-1950) 

Gaetano Donizetti (1797-1848) 
Bella siccome un angelo ur Don Pasquale (1843) akt 1, text Giovanni Ruffini (1807-1881) 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) 
Deh vieni a la finestra ur Don Giovanni (1787) akt 2, text Lorenzo da Ponte (1749-1838) 

George Gershwin (1898-1937) 
Bess you is my woman now ur Porgy and Bess (1935) akt 2, text Ira Gershwin (1896-1983) 

John Löfgren, sång och cello, Amelia Jakobsson, sång och cello, Elisabeth Boström, piano
ca 40 min 
 

- paus 15 min - 
 

Henri Duparc (1848-1933) 

Fem sånger 

1. L'invitation au voyage, text Charles Baudelaire (1821-1867) 
2. Chanson triste, text Henri Cazalis (1840-1909) 
3. Romance de Mignon, text Victor Wilder (1835-1892) efter Goethe 
4. Au pays oú se fait la guerre, text Pierre-Jules-Théophile Gautier (1811-1872) 
5. Phidylé, text Charles-Marie-René Leconte de Lisle (1818-1894) 

Suzanne Flink, sång; Elisabeth Boström, piano ca 20 min 

Stephen McNeff (*1951) 

I am the song, fem sånger för diskantröster och piano (2008), text Charles Causley (1917-2003) 
(Komponerade till minne av Malcolm Burdett, ackompanjatör för Bournemouth Symphony Youth Chorus och "a passionate believer in new music for young people".

Malmö Operas Barnkör, sång; Kristina Wessman Svensson, dirigent; Max Lörstad, piano
ca 16 min 

 

Dirigenten Kristina W Svensson om Stephen McNeff: Då jag första gången fann dessa sånger och började sätta mig in i dem fångades jag både av Charles Causleys texter och av Stephen McNeffs sätt att komponera för unga röster. Man märker tydligt i sångerna McNeffs känslighet för klang och hans känsla för drama. Det är som om han har tänkt sceniskt  då  han komponerat.  Det är mycket väl vokalt komponerat för barnröster. Tämligen högt, men aldrig i ytter-lägen som sliter på rösterna. Ackompanjemanget är oerhört färgrikt, spännande och delikat skrivet. Det är som om man hör orkesterns klangfärger genom pianistens formande av klangerna i ackompanjemanget. Det hade varit oerhört spännande att få höra detta verk även instrumenterat för orkester.

Sångerna uruppfördes 21/2 2009 och är komponerade till minne av Malcolm Burdett, lång tid ackompanjatör till Bournemouth Symphony Youth Orchestra Chorus och en passionerad anhängare av ny musik för barn.

Stephen McNeff är född 1951 och är sedan 2005 huskompositör för Bournemouth Symphony Orchestra. Han har bl a komponerat flera operor för barn och ungdomar såsom ”Urverk”, ”The Secret Garden”, ”Gentle Giant” och ”Tarka Otter”. 

 

16 april - Amerikanska danser och italienska sånger 

John Adams (*1947) 

John's Book of Alleged Dances (1994) för stråkkvartett och inspelad musik för preparerat piano 

1. Judah to Ocean 
2. Dogjam 
3. Pavane: She's So Fine 
4. Rag the Bone 
5. Habanera 
6. Stubble Crotchet 
7. Judah to Ocean 

Andreas Hagman, violin; Tomas Gunnarsson, violin; Monika Mikalajunaite, viola; Erja Riikonen, cello ca 25 min 

- paus 15 min - 

Robert Schumann (1810-1856) 

ett urval ur Dichterliebe op. 48 , text Heinrich Heine (1797-1856) 

1. Im wunderschönen Monat Mai 
2. Aus meinen Tränen sprießen 
3. Die Rose, die Lilie, die Taube, die Sonne 
4. Wenn ich in deine Augen seh' 
5. Ich will meine Seele tauchen 
6. Im Rhein, im heiligen Strome 
7. Ich grolle nicht 

Jacob Wistrand, tenor; Elena Jordan, piano ca 12 min 

Italienska sånger 

Ruggiero Leoncavallo (1857-1919) 
Mattinata (1904), text kompositören 

Cesare Andrea Bixio (1896-1978) 
Mamma (1940), text Bixio Cherubini (1899-1987) 
Vivere (1937), text kompositören 
Parlami d'amore, Mariù (1932), text Ennio Neri (1898-1978) 

Giovanni D'Anzi (1906-1974) 
Voglio vivere cosi (1941), text Tito Manlio (1901-1972) 

Ernesto de Curtis (1875 - 1937) 
Torna a Surriento (1902), text Giambattista de Curtis (1860 - 1926) 

Roby Facchinetti/Red Canzian/Stefano D'Orazio/Dodi Battaglia (=POOH) 
Buonanotte ai suonatori (1995) 

Luigi Denza (1846 - 1922) 
Funicuni funiculà (1880), text Giuseppe “Peppino” Turco (1846-1903) 2016-04-13/cj 

Johan Palmqvist, tenor; Nils Olsson, tenor; Elena Jordan, piano ca 25 min 
 

2 APRIL - SÅNGKLASSEN MUSIKHÖGSKOLAN I MALMÖ

Francis Poulenc (1899-1963)         
ur Les Mamelles de Tirésias (1947), text Guillaume Apollinaire (1880-1918)
Thérèse: Non, monsieur mon mari…
Tiina Markkanen, sopran
 
Maurice Ravel (1875-1937)           
ur L´enfant et les sortileges (1925), text Colette (1873-1954)
La Théière et la tasse chinoise: How´s your mug?
Johan Kyhle, tenor; Moa Karlsson, mezzosopran
 
Adolf Wiklund (1879-1950)             
Silkesko over gylden Læst, text Jens Peter Jacobsen  (1847-1885)             
Som mandelblom, text Bertel Gripenberg (1878-1947)
Alexander Vesterberg, tenor
 
Joseph Haydn (1732-1809)               
ur Die Jahreszeiten (1801), text Gottfried van Swieten (1733-1803)
Schon eilet froh der Akkersmann
Ola Heinpalu, baryton
 
Fanny Hensel (1805-1847)
Die Sennin, text Nikolaus Lenau (1802-1850)
Maria Montesinos, sopran;  Johan Kyhle, tenor
 
Wilhelm Peterson-Berger (1867-1942)           
ur Fyra visor i svensk folkton op. 5 (1890), text Wendela Hebbe (1808-1899)
Ditt namn jag hade skrivit
Bland skogens höga furustammar                                                                      
Johan Kyhle, tenor
 
Fernando Obradors (1897-1945)
Chiquitita la novia, text Curro Dulce ( pseud. för Francisco Fernandez Boigas, 1825-?)
Maria Montesinos, sopran
 
Antonin Dvořák (1841-1904)                  
ur Zigeunermelodien, op. 5, nr. 3 (1880)
Rings ist der Wald, text (original och övers.) Adolf Heyduk (1835 - 1923)
Moa Karlsson, mezzosopran
 
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
ur Idomeneo, re di Creta (1781), text Giambattista Varesco (1735-1805)
Ilia: Quanti mi siete intorno... Padre, germani, addio!
Synnöve Ekström, sopran
 
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
ur Così fan tutte (1790), text Lorenzo da Ponte (1749-1838)
Fiordiligi, Dorabella: Ah guarda sorella
Amanda Larsson, sopran; Ida Ränzlöv, mezzosopran
 
 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
ur Don Giovanni (1787), text Lorenzo da Ponte (1749-1838)
Don Giovanni, Leporello: O statua gentilissima
Ola Heinpalu, baryton; Emil Lundqvist, basbaryton
 
- paus 15 min -
 
Friedrich von Flotow (1812-1883)
ur Martha (1847), text Friedrich Wilhelm Riese (1805-1879)
Lady, Nancy: Teure Lady!
Synnöve Ekström, sopran; Moa Karlsson, mezzosopran
 
Franz Lehár (1870-1948)                         
ur Die Lustige Witwe/Glada Änkan (1905), text Victor Léon (1858-1940)/Leo Stein (1861-1921)
Valencienne, Camille: Ack ja, en liten stilla vrå
Ida Ränzlöv, mezzosopran; Alexander Vesterberg, tenor
 
Ture Rangström (1884-1947)                      
ur Kung Eriks visor (1917), text Gustaf Fröding (1860-1911)
En visa till Karin när hon hade dansat
Emil Lundqvist, basbaryton
 
Richard Wagner (1813-1883)                       
ur Wesendonck-Lieder (1857-58), text Mathilde Wesendonck (1828-1902)
nr. 5 Träume
Ida Ränzlöv, mezzosopran
 
Richard Strauss (1864-1949)
Två sånger ur op. 10 (1885), text Hermann von Gilm (1812-1864)
Die Nacht, nr. 3
Zueignung, nr 1
Amanda Larsson, sopran
 
Johannes Brahms (1833-1897)                 
ur Liebeslieder-Walzer op. 52 (1874), text Georg Friedrich Daumer (1800-1875)
1. Rede, Mädchen, allzu liebes
2. Am Gesteine rauscht die Flut
3. O die Frauen
4. Wie des Abends schöne Röte
5. Die grüne Hopfenranke
6. Ein kleiner, hübscher Vogel
Samtliga sångare
 
Conny Antonov, piano;
Lärare: Britta Johansson och Conny Antonov

5 MARS - SPANSKT, ZARZUELOR OCH TRIO! 

Musik av bl a Isak Albéniz, José Serrano, Fermín María Álvarez

Tomás Barrera (1870-1938) & Rafael Calleja (1870-1938)
"Adios Granada" ur Zarzuelan "Emigrantes"   

Ruperto Chapí (1851-1909)
"Al pensar en el dueño de mis amores" ur Zarzuelan "Las hijas del Zebedeo"

Fermín María Álvarez (1833-1898)
"La partida"

Eduardo Martínez Torner (1888-1955)
"Nostalgia andaluza"

José Serrano (1873-1941)
"Qué te importa que no venga!" ur Zarzuelan "Los claveles"

Francisco Asenjo Barbieri (1823-1894)
"Como nací en la calle de la Paloma" ur Zarzuelan "El barberillo de Lavapiés"

Isaac Albéniz (1860-1909)
"Córdoba" ur pianosviten "Iberia"

José Serrano (1873-1941)
3 scener ur Zarzuelan "La dolorosa"
Aria - ”La roca fría del calvario”
Nana - ”Duerme, mi tesoro”
Duetto - ”Déjame besar tu mano generosa”

Jenny Ljunggren, sång; Josep Cusó, sång; Conny Antonov, piano                                 
ca 40 min

- paus 15 min -

Giuseppe Verdi (1813-1901)
Maskenball-Trio (Maskeradbalen), för violin, horn och piano, arr. Roland Horvath (*1945)

Louis Gaston Ganne (1862-1923)
Extase (ca.1896) Rêverie (Andante moderato) i D-dur, arr. för violin, horn och piano av Klaas Weelink

Johan Martin Friedrich Nisle (1780-1873)
Trio för violin, horn och piano, op. 20 (ca.1810)
1. Siciliana. con espressione cantabile
2. Allegretto con amore
3. Romanze e allegro

Hans Svensson, horn; Tomas Gunnarsson,violin; Tomas Johnsson, piano                       
ca 25 min

13 FEb - SVENSKT OCH RYSKT

Joachim Nicolas Eggert (1779-1813)
Stråksextett i f-moll (1807-1811)
1. Allegro
2. Adagio
3. Menuetto
4. Finale. Allegro molto

Renée Ohldin, violin; Tomas Gunnarsson, violin; Monika Mikalajunaite, viola; Martin Ranefalk, viola; Johan Theorin, cello; Magdalena Entell, kontrabas
ca 30 min

- paus 15 min -

Nikolaj Rimskij-Korsakov (1844-1908)
Ne veter veja s visoty
O chom v tishi nochej
Redejet oblakov letuchaja grjada

Sergej Rachmaninov (1873-1943)
Zdesj horosho
Son
Ne poj krasaviza pri mne

Peter Tjajkovskij (1840-1893)
To bylo ranneju vesnoj
Denj li zarit
Marina Gustavsson Li, sång; Albina Veisland, piano

Pjotr Bulgakov (1822-1885)
Ya vstretil vas (Jag mötte dig), text Fjodor Tiuttjev (1803-1873), arr. Svetlana Orlova

Boris Sjeremetev (1822-1906)
Ya vas liubil (Jag älskade dig), text Alexander Pushkin (1799-1837), arr. Svetlana Orlova
Ochi Chornyie (Svarta ögon), musik trad./unknown, text Jewgenij Pavlovitj Hrebinka (1812-1848), arr. Svetlana Orlova
Jonas Samuelsson, sång; Elena Jordan, piano; Svetlana Orlova, violin
ca 40 min

 

19 DEC - VERK FÖR BLÅSARE & URUPPFÖRANDE

SPINAL ENCORE

Spinal Encore skrevs sommaren 2014, med Per Bäcker i åtanke som solist. Men plan­erna blev fördröjda och kontakt togs i stället med Anders Paulsson som uruppförde stycket på Kungliga Musikhögskolan i februari i år med fem stråkelever där.

Titeln alluderar på det faktum att jag för ett år sedan väntade på att få göra en andra ryggoperation. Många läkare är ganska ovilliga att utföra en sådan men jag insisterat eftersom jag knappt kunde stå… Och för sex år sen komponerade jag ett stycke för orkester med titeln Spinal Project inför min första ryggoperation. Med detta sagt vill jag tillägga att det inte handlar om programmusik, men självklart är jag tacksam för att kunna utnyttja mitt komponerande när kroppen krånglar. Och nu kan jag dessutom återigen gå och stå!

/Kjell Andersson

 

Kjell Andersson (*1937)
Spinal Encore
 
Per Bäcker  sopransaxofon
Anders Hjortvall, Per Modin violin
Martin Ranefalk  viola
Nils Rigeblad  cello
Teddy Walter  kontrabas

Carl Nielsen (1865–1931)
Serenata in vano, FS 78 (1914)
 
Hans Svensson  horn
Anders Åberg klarinett
Alexandru Chirica  fagott
Nils Rigeblad  cello
Magdalena Entell  kontrabas

PAUS

Pär Öjebo (*1940)
Livsryckningar för baryton och piano (2008)
tillägnad Bengt Krantz – uruppförande!
(text Bertil Pettersson, *1932)
Så mycket liv det finns!
I somras …
Mellan trettio och …
I badrummet
Jag är trött…
Nu för tiden …
Man måste … 
 

FRANK SINATRA 100 ÅR!

Irving Berlin (1888–1989)
Blue Skies

Ervin Drake (1919–2015)
It was a very good year

Jerome Kern (1885–1945)
All the things you are 

Bengt Krantz  sång
Olle Sjöberg  piano

14 NOV - BARA ORKESTER!  DUO OCH TRIO

Tiden går hårt åt många konstutövare. Den tyske kompositören och violinisten Louis Spohr (1784–1859) var ett musikaliskt underbarn som började komponera vid sju års ålder. Han var omåttligt produktiv och tillskrivs 150 verk med opusnummer och nära 140 utan. Hans tre operor Faust (1816), Zemire und Azor (1819) och Jessonda (1823) var populära långt in på 1900-talet, då Jessonda förbjöds av nazisterna på grund av den tyska huvudpersonens kärlekshistoria med en indisk prinsessa.

Men medan Spohrs verk (lite oförtjänt) har hamnat i historiens skugga, är han värd en tacksamhetens tanke. Han uppfann nämligen hakstödet

Även Mozarts Pianotrio nr 2 i Ess-dur står på programmet.

”Mozart älskade klarinetten, detta på 1780-talet nya instrument. Det inser man när man hör till exempel klarinettkonserten, kvintetten med stråkar eller den terzett som vi ska framföra. Tillsammans med violan och pianot bildar klarinetten en klangfärgsvärld som passar perfekt till styckets karaktär, med det mjuka andantet som första sats. 

Tänk om man hade kunnat få höra det första framförandet, då Mozart själv spelade tillsammans med sin pianoelev Franziska Jacquin och sin vän klarinettisten Anton Stadler! 

Flera andra kompositörer, t ex Schumann, har senare skrivit verk för denna triokonstellation, som Mozart var först med. 

En sak jag inte kan låta bli att tänka på, eftersom vi samma kväll har premiär på Eugen Onegin: En som älskade Mozarts musik var Tjajkovskij. I några av operans arior ger klarinetten en väldigt speciell atmosfär. Kanske blev han inspirerad av stycken som detta...”

 Åsa Weiler, viola

Program

Louis Spohr (1784–1859)

Duo för violin och viola, op 13 i e-moll  (1808)
Allegro moderato
Adagio
Tempo di minuetto
 
Sofie Hjort violin  
Monika Mikalajunaite viola                                                                
 
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Pianotrio nr 2 i Ess-dur (1786) 
för klarinett, viola och piano K 498
”Kegelstatt” 
Andante
Menuetto
Rondo: Allegretto
                                                                                                                    
Elena Jordan piano  
Anders Åberg klarinett  
Åsa Weiler viola                                       
 
PAUS
 
Franz Schubert (1797–1828)
Pianotrio nr 2, op 100 i Ess-dur (1827)
Allegro
Andante con moto
Scherzando - Allegro moderato
Allegro moderato
 
Max Lörstad piano  
Anna Grane violin  
Lyssa Davidsson cello                            

Kalender för Kammarkonsert

april 2017
Lördag 1 apr 13:00 Kammarkonsert Laddar... Köp biljetter
maj 2017
Lördag 20 Maj 13:00 Kammarkonsert Laddar... Köp biljetter