Mozarts Figaros bröllop räknas till operalitteraturens mästerverk. En av de riktigt stora klassikerna som publiken aldrig tröttnar på. En humoristisk sängkammarfars men också en välriktad spark mot överheten.

Figaros bröllop är ett relationsdrama med inslag av både sängkammarfars och psykologisk komedi. Med Mozarts underbara musik och sin blandning av högt och lågt, trams och allvar ligger den ständigt på operarepertoarens tio-i-topp-lista.

Handlingen är en fortsättning på Barberaren i Sevilla av Rossini som vi spelat denna säsong. Där är det fixaren Figaro och den unge greve Almaviva som försöker rädda Rosina från sin gamla förmyndares klor. I Figaros bröllop har det gått några år och Almaviva är gift med Rosina. Nu har han tröttnat på sin fru och har blickarna på en annan dam, närmare bestämt Figaros fästmö Susanna…

"Ett vältajmat ensemblespel där gamla teaterkonventioner fylls med sprittande liv."

Sydsvenskan, Tobias Lund

"Henning von Schulmans Figaro är praktfull både i sång och agerande och Verity Wingates Grevinna är fylld av skönsång och elegant gestaltning.

Skånskan, Lars-Erik Larsson

Teaterlegendar

Vår uppsättning, som hade premiär 2016, fick lysande recensioner och nominerades till Sveriges Teaterkritikers förenings Teaterpris. För regin svarade den legendariske tyske teater- och operaregissören Peter Stein. Det är en riktigt klassisk uppsättning, trogen Mozarts scenanvisningar.

Figaro och Susanna, tjänare och kammarjungfru hos greveparet Almaviva, ser fram emot att gifta sig. Men greven har blivit förtjust i Susanna och skjuter upp bröllopet. Med hjälp av grevinnan, som vill lära sin otrogne make en läxa, och pagen Cherubino försöker Susanna och Figaro överlista greven, avslöja hans planer och se till att bröllopet blir av.

Allt fler blandat sig in i de erotiska intrigerna. Efter många turer med folk som gömmer sig, förklär sig, gör misstag, och med varierande framgång försöker lura varandra, slutar det hela med ett gott skratt. Greven får en knäpp på näsan och återvänder till sin fru. Figaro och Susanna får varandra och kan äntligen gifta sig.

Kontroversiell pjäs

Pjäsen, av fransmannen Beaumarchais, som operan bygger på, var mycket kontroversiell när den skrevs i slutet på 1700-talet. Inte nog med att en tjänare påstår sig vara minst lika mycket värd som en adelsman. Här antyds dessutom att en kvinna ska ha rätt att bestämma över sitt eget liv!

Librettisten Lorenzo da Ponte fick lova kejsar Joseph II att tona ner de revolutionära dragen. Trots det anas allvaret under den tramsiga ytan; en köns- och klasskamp som förebådar franska revolutionen och den nya tid som snart ska komma.

Trailer från 2016

Lyssna på ouvertyren, med Malmö Operaorkester och dirigent Anton Holmer. 

Foto: Jonas Persson

Scen ur Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop
Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop
Scen ur Figaros bröllop

Upphovspersoner

MUSIK Wolfgang Amadeus Mozart
LIBRETTO Lorenzo da Ponte efter Pierre Beaumarchais pjäs Figaros bröllop eller Den galna dagen

Kreativt team

DIRIGENT & HAMMARKLAVER Magnus Fryklund
REGI Peter Stein
REGI & KOREOGRAFI NYUPPSÄTTNING Katarina Sörenson
SCENOGRAFI Ferdinand Wögerbauer 
KOSTYM & MASK Anna Maria Heinreich
LJUS Joachim Barth

Roller

FIGARO Henning von Schulman
SUSANNA Maria Chabounia
GREVE ALMAVIVA Kartal Karagedik
GREVINNAN ALMAVIVA Verity Wingate 
CHERUBINO Adrian Angelico
DON BARTOLO Lars Arvidson
MARCELLINA Ivonne Fuchs
DON BASILIO Martin Vanberg
DON CURZIO Staffan Lindberg
ANTONIO Ola Heinpalu 
BARBARINA Frederikke Kampmann

UNGA SOLISTER Siri Amundsen, Katinka Gudbrand, Emilia Helm, Sonja Holm, Majken Holmström, Moa Holmström, Signe Klintman, Ingrid Larsson, Freja Rosén, Maja Rosén Alterneringslista

STATISTER Marcus Thernström Florin, Mattias Thernström Florin, Dante Göransson, Oliver Palm, Gustav Sonesson

Malmö Operakör, Malmö Operaorkester

Läs recensioner från 2016
 

”Det är ofta jag glömmer bort att det är hårt styrd opera. Det är mera lekfull teater, och jag tycker om det.
Per Feltzin, Sveriges Radio

Utomordentligt underhållande /-/ ”Tiden bara flyger iväg”
Lars -Erik Larsson, Skånskan

”Detta är opera på hög nivå och jag kan bara gratulera alla som köpt biljett”.
Olle Berggren, Expressen/Kvällposten

”Sällan har det skrattats och suckats så mycket på så många rätta ställen.”
Camilla Lundberg, DN (betalvägg)

”Peter Stein behärskar den svåra konsten att vara enkel, tydlig och väsentlig.”
Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan​