Operornas opera

Mozarts Figaros bröllop är en av de riktigt stora klassikerna – ett mästerverk som publiken aldrig tröttnar på. Extra spännande är att vår uppsättning görs av den legendariske tyske teater- och operaregissören Peter Stein.

Figaros bröllop räknas till operalitteraturens stora mästerverk. Operan från 1786 var Mozarts första samarbete med librettisten da Ponte, med vilken han senare skrev Don Giovanni och Così fan tutte.

Vår uppsättning regisseras av den legendariske tyske teater- och operaregissören Peter Stein. Snart 80 år fyllda är han fortfarande aktiv och hans senare uppsättningar inbegriper Boris Godunov på Metropolitanoperan, Simon Boccanegra på Wienoperan och Aida på La Scala i Milano.

Musikaliskt ansvarig är amerikanen Evan Rogister, en av den klassiska musikens mest omtalade unga dirigenter.

Figaros bröllop är nominerad till Sveriges Teaterkritikers förenings Teaterpris 2016. 

Handlingen i korthet

Figaros bröllop är ett relationsdrama med inslag av både sängkammarfars och psykologisk komedi.

Figaro och Susanna ser fram emot att gifta sig. Men greve Almaviva har sina ögon på Susanna och skjuter upp bröllopet. Med hjälp av grevinnan Almaviva, som vill lära sin otrogne make en läxa, och pagen Cherubino försöker Susanna och Figaro överlista greven.

Allt fler blandat sig in i de erotiska intrigerna. Efter många turer med folk som gömmer sig, förklär sig, gör misstag, och med varierande framgång försöker lura varandra slutar det hela med ett gott skratt. Figaro och Susanna får varandra och firar bröllop till slut.

Men under ytan anas allvaret; en köns- och klasskamp som förebådar franska revolutionen och den nya tid som snart ska komma.

ROLLER 

Figaro: Igor Bakan
Susanna: Rebecca Nelsen 
Greve Almaviva: Kostas Smoriginas 
Grevinnan Almaviva: Evgeniya Sotnikova
Cherubino: Giuseppina Bridelli  
Don Bartolo: Roman Ialcic  
Marcellina: Charlotta Larsson
Don Basilio: Jacob Wistrand 
Don Curzio: Staffan Lindberg
Antonio: Bengt Krantz 
Barbarina: Nina Bols Lundgren 

Malmö Operakör, Malmö Operas barnkör & Malmö Operaorkester

PRODUKTIONSTEAM

Scenografi: Ferdinand Wögerbauer 
Kostymdesign: Anna Maria Heinreich
Ljusdesign: Joachim Barth
Regi: Peter Stein
Dirigent: Evan Rogister 

Rekommenderad ålder: från högstadiet och uppåt

Skolbiljetter
Tisdag-torsdag, begränsat antal platser
Pris: 70 kr

Frågor och bokningar via skolombud@malmoopera.se alt
040-20 85 00

Opera för nybörjare

Litet operalexikon

INFÖR BESÖKET

Upplevelsen blir mycket bättre om man är väl förberedd och vet vad som ska hända när man kommer till teatern. Även en liten kort genomgång gör skillnad, så ge gärna dig och dina elever en liten stund innan ni kommer till oss.

• Låt er inspireras! Här på hemsidan finns handlingen och ofta bilder, filmklipp och inspirationsmaterial som ni kan använda er av.

• 45 minuter innan föreställningen börjar har vi en introduktionskvart i övre foajén. Ta gärna med dig dina elever och lyssna på den.

• Kom i god tid så att ni hinner anmäla er, hänga in ytterkläderna i garderoben och göra toalettbesök.

• Anmäl er hos foajévärden när ni kommer. Värden, som du hittar vid disken till höger om Thaliastatyn i nedre foajén, hänvisar er till era platser och svarar på frågor. I salongen är det du som lärare som har ansvaret. (Skulle det bli stökigt och du behöver stöd finns värdarna i foajén.)

• Om du går med elever som inte är vana teaterbesökare och kan det vara bra att gå igenom hur det fungerar vid ett teaterbesök (se nedan).

• Om du har frågor eller funderingar kring ert besök eller önskar material som affischer och flyers, tveka inte att höra av dig.

UNDER BESÖKET

• Det finns inga krav på klädsel. Kom som ni är! Häng av er ytterkläderna i garderoben, det kostar ingenting.

• En klocka ringer i foajén när det är dags att gå in och sätta sig i salongen. Första ringningen är 15 min innan föreställningen börjar.

• Gå på toaletten innan föreställningen eller i pausen. Att springa ut och in i salongen stör andra besökare och inte minst artisterna på scenen – de ser allt som händer i publiken.

• Mobiltelefoner ska vara avstängda under föreställning. Skärmljuset kan vara störande och även om ljudet är avstängt kan vår elektroniska utrustning påverkas.

• Man får inte fotografera eller spela in under föreställning. Det beror dels på att det stör, men det handlar också om upphovsrätt till musik, kostym, scenografi med mera.

• Måste man vara helt tyst under föreställningen? Man får så klart inte sitta och prata, men publikens reaktioner är viktiga för ensemblen på scenen. Reagera gärna på det som händer men använd ditt sunda förnuft och visa hänsyn till andra besökare i salongen.

”Detta är opera på hög nivå och jag kan bara gratulera alla som köpt biljett”.
Olle Berggren, Expressen/Kvällposten
http://www.expressen.se/kvallsposten/sex-och-klass-och-maktmissbruk/

 

”Utomordentligt underhållande /-/ ”Tiden bara flyger iväg”
Lars -Erik Larsson, Skånskan
http://www.skd.se/musikochmatbloggen/

 

”Det är ofta jag glömmer bort att det är hårt styrd opera. Det är mera lekfull teater, och jag tycker om det.”
Per Feltzin, Sveriges Radio
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6559047

 

”Sällan har det skrattats och suckats så mycket på så många rätta ställen.”
Camilla Lundberg, DN
http://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/figaros-brollop-pa-malmo-opera/ (betalvägg)

 

”Peter Stein behärskar den svåra konsten att vara enkel, tydlig och väsentlig.”
Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-13/ett-skickligt-balanserat-brollop

 

”Vid premiären fick unge svenske basen Henning von Schulman hoppa in i Figaros roll, med gott musikaliskt resultat. Rebecca Nelsen lyste som Susanna med stark pondus och fantastisk språkbehandling, och Kostas Smoriginas och Evgeniya Sotnikova gjorde starka insatser som greveparet. Härligt var att höra Charlotta Larssons Marcellina med den ofta strukna arian om karlars opålitlighet”
Bo Löfvendahl, Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/detaljerna-spelar-roll-i-figaros-brollop/om/scenhosten-2016